Wat een verlies voor de Franse kunst!

In het begin van de 20ste eeuw  was negerkunst voor rariteitenverzamelaars iets heel bekends, maar voor kunstenaars niet. In ieder geval was Matisse de eerste die beïnvloed werd, niet zozeer in zijn schilderkunst als wel in zijn beeldhouwwerk, door de Afrikaanse beelden en het was Matisse, die Picasso's aandacht erop vestigde. 

Picasso's collectie primitieve kunst

In 1907 schilderde Picasso Les demoiselles d'Avignon, dat figuren in een bordeel afbeeldde. Hij werkte aan een minder naturalistische, meer geometrische stijl en had ook de primitieve Afrikaanse en Polynesische beeldhouwwerken ontdekt, die in enkele Parijse zaken te vinden waren en die hem stimuleerden tot het afbeelden van totem-figuren en maskers op zijn schilderijen. 

Toen het schilderij er eenmaal was, was het volgens sommigen afschuwelijk. Een bewonderaar van de kunstenaar riep uit, bijna in tranen:'Wat een verlies voor de Franse kunst.' In het begin, toen Picasso hoofden en lichamen tot uitdrukking wilde brengen op een andere manier dan zoals iedereen ze kan zien, had hij onvermijdelijk als hij begon de neiging ze als volume te schilderen zoals beeldhouwers te werk gaan of en profil zoals kinderen doen.  

Afrikaanse kunst begon in 1907 een rol te spelen in de bepaling van wat Picasso aan het creëren was.  

Samenstelling van het bronmateriaal voor de vaklokalen uitsluitend en alleen ten behoeve van de vak ckv-1 uit het algemeen deel  voor havo en atheneum en het vak ckv vmbo en de kunstvakken uit het profiel C&M. (CKV 2/3 en tehatex) Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.