Samenhang tussen de beeldende vakken.

In de brochure: 'Tien vragen over samenhang tussen beeldende vakken', van het SLO; ISBN 90 327 18850 staan de volgende definities:


In de uitgave van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap "Kerndoelen basisvorming. 1998-2003 Relaties in beeld" ISBN 90 346 3536 8 wordt gesproken van "Beeldende Vorming"


In de uitgave van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap "Cultuur en school. Vervolgnotitie" lezen we over de basisvorming:

De Inspectie Voortgezet Onderwijs heeft onlangs onderzoek verricht naar de situatie van de kunstvakken in de basisvorming. Zij heeft gekeken naar het aanbod van deze vakken en de aansluiting ervan op het basisonderwijs. Ook werden de verhouding tussen praktijk en beschouwing, en het gebruik van buitenschools aanbod geanalyseerd. De onderzoeks- resultaten bevestigen de bevindingen van eerder onderzoek door SCO-Kohnstamm.

De kerndoelen basisvorming hebben een impuls betekend voor de kunstvakken; de status van de vakken is verhoogd en er zijn methodes ontwikkeld voor muziek en tekenen. Interessant is dat leerlingen de kunstvakken relatief hoog waarderen. Toch blijken in het voortgezet onderwijs de docenten voor de kunstvakken in het algemeen maar zeer beperkt op de hoogte van de inhoud en werkwijze van het kunstonderwijs in de basisvorming. Nieuwe kunstvakken zoals dans en audiovisuele vormgeving komen nauwelijks van de grond. Het nieuwe vak drama komt iets vaker voor. Ook zijn er nauwelijks scholen die een brede oriëntatie bieden op de verschillende kunstdisciplines. Verreweg de meerderheid van de scholen kiest ervoor om de vakken tekenen en muziek aan te bieden.

Dit vaklokaal schenkt daarom extra aandacht aan: