![]() |
BRONNENBUNDELS |
Het Louvre De veelbesproken piramide, die door I. M. Pei is ontworpen en nu op het Cour Napoléon van het Louvre staat als nieuwe ingang van het museum, is doorzichtig gemaakt door het gebruik van 95 ton buitengewoon dure en grote glaspanelen. Ze worden gedragen door een ingewikkeld web van dunne roestvrij-stalen kabels met handgemaakte staalknopen, waarbij gebruik is gemaakt van de meest geavanceerde technieken die ook bij de bouw van racejachten worden toegepast. (...) Tijdens een bezoek aan Washington raakte Mitterand onder de indruk van de uitbreiding van de National Gallery, ontworpen door de Chinees-Amerikaanse architect I.M. Pei. (...) Omdat Pei niet aan wedstrijden meedoet, heeft Mitterand hem gewoon de opdracht voor het Louvre toegekend, waarna Pei de naam kreeg van 'de architect van de president'. |
Uit: Ellen Posner, Mitterrand's Vision of Paris. in: Art news, mei 1993 | |
LM. Pei, Pyramide op
het Cour Napoléon van het Louvre |
|
|
|
Overzicht van het vernieuwde
Louvre |
|
I.M. Pei, 19 Okt. 1983. Schets
voor bassins rond de pyramide |
|
|
De miljoenen bezoekers van het Louvre komen nu binnen door Pei's 22 meter hoge piramide en dalen dan af naar een grote ondergrondse ontvangsthal met toegangsloketten, informatiebalies, restaurants en café's, boekwinkels en een auditorium- een promenadeachtige ruimte die als zelfstandige faciliteit 's avonds open kan worden gehouden. Ondanks een modern uiterlijk en actueel technologische verfijning gaat niet alles go d. Binnenin de piramide is slechts een smal balkon als een klif boven een canyon. Om naar beneden te gaan moeten de bezoekers kiezen uit een v n de twee liften of de iele spiraalvormige trap nemen die als een lint om de cirkelvormige lift gaat. Het resultaat is dat buiten de piramide grote drommen ontstaan die maar langzaam naar binnen kunnen. De transparantie van de piramide wordt evenmin gewaardeerd. |
|
|
Omdat de architect verzuimde een schoonmaakmechanisme
te maken, was de 95 ton glas snel bedekt met aanslag in deze sterk vervuilde
stad. Een paar keer per jaar kun je nu gepensioneerde Franse bergbeklimmers
zien die tegen de steile gladde muren van de constructie opklauteren en
de panelen stuk voor stuk zemen. Maar de symboliek werkt. Het Louvre is
niet langer meer een stereotiep 800 jaar oud paleis dat betere dagen gekend
heeft, een dode plek in het hart van nachtelijk Parijs. Met zijn entree-piramide
en de drie kleinere die als lichtobjecten dienst doen, glinsterend met
honderden schijnwerpers in het donker, en met de mogelijkheid om massatoerisme,
speciale activiteiten en internationale conferenties aan te kunnen, is
het nu klaar voor de toekomst. De piramidale vorm is minder in overeenstemming
met de inhoud en het doel van het museum zelf, maar bevat wel een politieke
bedoeling.
|
||
Onder de grond is een soort kathedraal gebouwd voor de
vrijetijdsmens van de nabije toekomst. Ook daar heeft Pei de supervisie
gehad. Met een kleinere, onderaardse, omgekeerde glazen piramide als monumentale
knipoog naar zijn beroemde bovengrondse exemplaar. Het ding is 'maar'
zeven meter hoog - de grote 27 meter - en weegt 450.000 kilo. Op zonnige
dagen wordt het licht hier in alle kleuren van de regenboog gereflecteerd.
Door Pei's hernieuwde betrokkenheid is een eenheid van stijl bereikt met
zijn al vier jaar bestaande ontvangsthallen. Opgetrokken uit dezelfde
Bourgondische steen kan de Louvre-ganger hier urenlang flaneren door vorstelijke
zeven meter hoge winkelstraten.
|
Uit Marc de Chavannes,
Wandelen in een ondergrondse winkelkathedraal. in; NRC Handelsblad 1989
|
|
|
Van de entree-hal naar dit Carroussel kan men onder de
grond doorlopen. Het Carroussel is ook te bereiken van de Rue de Richelieu
en direct uit het metro-station Ralais Royal-Musée du Louvre. In
het hele project is de Franse fusie tussen voornaamheid en massacultuur
voelbaar. Aanvankelijk had men in het verlengde van de fluisterstille
Louvre-sfeer een winkelparadijs in gedachten waar de shawls en juwelen
zo chic zouden zijn dat zij net zo goed in de museumvitrines hadden kunnen
liggen. Maar de realiteit van een investering van 300 miljoen gulden is
dat er verkocht moet worden. En dat het meer opbrengt als veel mensen
iets minder komen uitgeven dan wanneer tientallen rijken der aarde anderhalve
bontjas komen bestellen.
|