|
Kunst en de stedelijke burgerij |
De kerken waren in de middeleeuwen openbare gebouwen met veel kunstwerken. Het oogmerk van adel en hoge geestelijken was echter niet het publiek esthetisch genot te verschaffen. Hun oogmerk was veeleer de christelijke ideologie te beschutten en te verstevigen, waarmee zij hun op grootgrondbezit gebaseerde macht rechtvaardigden. In de eeuwen die volgden moest die macht het bij stukjes en beetjes, maar onvermijdelijk afleggen tegen die van de stedelijke burgerij, die handel en nijverheid op gang bracht en controleerde. | |
|
|
Het
was voor het eerst in de Noordelijke Nederlanden dat deze nieuwe
klasse, met de 'ketterij' van het calvinisme als ideologisch wapen, de
staatsmacht wist te grijpen en duurzaam te handhaven. Dit had gevolgen
voor de beeldende kunst en de productie en tentoonstelling ervan:
|
|
De
productiemethode van schilders, graveurs en drukkers was in de
zeventiende en achttiende eeuw die van de manufactuur, hun bedrijf
bestond uit een woning, annex werkplaats waar in de regel een paar
mensen, bij uitzondering enkele tientallen knechten en leerlingen te
werk waren gesteld.
Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel C & M voor havo en atheneum en tehatex. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Bron Over de functie van kunst en musea. Museumjournaal 17-4-1972 A Blankert, Carry van Lakervelt.Holbein portret, Claesz Heda stilleven. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven. 02/05/2010 last update
|