De Triomfeerende Min |
|
In de tweede helft van de 17de eeuw kwam de instrumentale muziek voor de huiskamer in zwang. (Zachte) instrumenten als viool, clavecimbel en cither waren in veel huizen aanwezig. In deze periode werden ook in Nederland instrumenten gebouwd en verbeterd. | |
Nu werd er meer instrumentale muziek gecomponeerd voor huiselijk gebruik. Deze muziek was van een behoorlijk hoog niveau. Naarmate er meer concerten georganiseerd werden, konden de componisten zich gaan toeleggen op het schrijven van moeilijkere stukken voor geschoolde muzikanten.Een zo een componist was:
Naar aanleiding van de Vrede van Nijmegen, gesloten in 1678, schreef de dichter Dirk Buysero een vredesspel “De Triomfeerende Min”, waarvoor hij Hacquart engageerde om de bijhorende muziek te schrijven. Buysero hoopte op een opvoering in de Amsterdamse Schouwburg, maar blijkbaar is het nooit zover gekomen. Het geheel werd in 1680 gedrukt. Hiermee kan Hacquart er zich op beroemen de eerste volwaardige Nederlandstalige opera te hebben geschreven. Overigens bleef Buysero achteraf in gebreke wat betreft het betalen van het componistenbond aan Hacquart, en heeft deze laatste verschillende malen juridische stappen ondernomen, waarschijnlijk dan nog zonder resultaat. |
|
|
Beluister muziekfragment Sonate a4 in e uit "Harmonia Parnassia" Sonate= meerdelig muziekwerk voor 1 tot 4 muziekinstrumenten. De delen contrasteren, zoals bij de suite, in tempo. De delen zijn:
|
Carel Hacquart is rond 1640 in Brugge geboren. Rond 1670 vertrok hij naar Nederland waar
hij zich vestigde als vrij componist. Hij voorzag in zijn levensonderhoud met het geven
van lessen en openbare concerten. Hij onderhield goede contacten met Constantijn
Huygens,
aan wie hij zijn toneelmuziek De Triomfeerende Min opdroeg. Van de periode na 1689 is
niets meer van Hacquart bekend. Behalve de hierboven genoemde compositie zijn er nog drie
werken van hem bekend. De onderlinge variëteit en hoge kwaliteit tonen hem als een
belangrijk componist. Hij overleed vermoedelijk in 1701.
|