'De Sael van Orange'/ westwand

Apollo en Aurora

Op de hier beschreven gewelfschildering komt de zonnegod Apollo van links aanrijden in zijn rijk versierde zonnewagen, terwijl hij met een zweep in zijn opgeheven rechterhand een tweespan aanspoort. Het tuig van de paarden is gedetailleerd uitgewerkt, onder andere met kostbare stenen. De opkomende zon achter Apollo is niet geschilderd, maar uit laagjes bladgoud opgebouwd.

Geheel rechts zien we de Dageraad, Aurora, die net als Apollo naakt is weergegeven. Op haar lange, opwaaiende haar draagt zij een kroon van bloemen, en in haar handen een grote bloemenkrans, waarin een zonnebloem is verwerkt. De bonte bloemenpracht verbeeldt de prachtige kleurenharmonie bij de zonsopgang. De opvliegende pauw, die naast Aurora door twee putti wordt vastgehouden, symboliseert de dag."

Terwijl Aurora Apollo de hemel binnenleidt, wijken boven haar de nachtelijke wolkenmassa's, waaruit enkele putti met water gevulde vaten leeggieten - een verbeelding van de morgendauw. Een klein vierkant in de zoldering, mogelijk door Van Campens vermeende leerling Hendrick Grauw geschilderd, sluit bij deze voorstelling aan. Uit een bol spuiten waterstralen, die eveneens de dauw moeten voorstellen.

Zowel naast als boven Aurora vermaken putti zich met vogels. In een  losse, ongedateerde kladnotitie om schreef van Campen de 'noch te rnaeken' voorstelling kortweg als 'opgaende son'."

Een zonsopgang betekent de komst van nieuwe en mooie zaken. De hele wand kondigt de 'gouden tijd' aan, die zou zijn aangebroken bij de geboorte van Frederik Hendrik." Links en rechts zijn de negen muzen afgebeeld. Al deze schilderingen verwijzen naar het aanbreken van een tijd van vrede en voorspoed.