CKV-2/ Opdracht 3.4.E

Burgerlijke Cultuur van de 17e eeuw.    VWO 5

De Amsterdamse Schouwburg: interieur

Samenstelling: 12-17-2014 SGGroenewald  CKV-2 


De Amsterdamse Schouwburg van 1638, gebouwd door Nicolaes van Campen, stond op het terrein van Costers Academie uit 1617, gelegen aan de even zijde van de Keizersgracht, tussen Run- en Berenstraat. Dank zij de tekeningen van Philip Vingboom uit 1658 is het interieur van de Schouwburg goed bekend. Het toneel was ongeveer trapeziumvormig, met een grootste breedte van veertien meter en een grootste diepte van vijf meter. De ruimte voor het publiek was breder dan diep, met beneden 'het mym daer’t volck staet', daaromheen loges ('kamertjens') en daarboven nog de 'gemene zitbanken'.

Interieur Amsterdamse schouwburg, 1653

Voor de musici was plaats ingeruimd in een klein kamertje dat uitkwam op de linkerhoek van het toneel (vanuit het publiek gezien), de 'plaets voor de Musicanten'. Aangezien het slechts 2,25 bij 1,10 meter mat, kan het moeilijk aan meer dan twee of drie musici plaats hebben geboden. De muzikanten waren dus, wanneer ze op de hun toegewezen plaats musiceerden, niet of slechts zeer beperkt zichtbaar voor het publiek. Na de verbouwing van 1664-1665 stond, naar Franse en/of Italiaanse voorbeelden, de musici een orkestbak vlak voor het toneel ter beschikking.

1. Geef de rol aan van de muziek in de schouwburg voor en na de verbouwing van 1664/65

.......................................................................................................................................

.......................................................................................................................................

.......................................................................................................................................

.......................................................................................................................................

.......................................................................................................................................

.......................................................................................................................................