DE INTERPRETATIE VAN STILLEVENS |
|
De ene schedel rolt bijna letterlijk over de andere. Stuk voor stuk willen die ons in herinnering roepen: Gedenk te sterven. De bijna opgebrande kaars en de zandloper dragen weer dezelfde wijsheid uit. De boeken geven aan dat ook vergaarde kennis en wetenschap uiteindelijk tot niets leidt. Het doek is zo topzwaar van betekenis. |
|
Een van de kenmerken van de Nederlandse cultuur van de zeventiende eeuw is de neiging diepzinnigheden (‘moralisaties’) te verbinden aan gewone en alledaagse gebeurtenissen. Ook omgekeerd: Dingen uit het dagelijkse leven worden een diepere betekenis toegeschreven. Er is zelfs een speciale naam verzonnen voor de plaatjes die in letterkundige teksten moesten verfraaien: ‘emblematiek’. Voorbeeld: Een fles die met de opening naar beneden onder water wordt gedompeld maar niet volloopt doordat zij lucht bevat, wordt de gedachte toegelicht dat alles door God wordt vervuld. 'Nihil est in rebus inane (‘Daer is niet ledighs of ydels in de dinghen'). Een ander veel voorkomend voorbeeld: De vogel die zichzelf verbrandde om verjongd uit zijn as te herrijzen (Feniks). Vaak betekent dit iets als : de vader sterft, maar de zoon leeft voort. Deze
wijze van associëren was in de zeventiende eeuw niet revolutionair. In
de middeleeuwen is dat al begonnen. Wat dit
aangaat, zou men kunnen zeggen dat de zeventiende-eeuwse kunst in
feite eerder aan het einde dan aan het begin van een traditie stond. |
|
Versluiering
De visuele metafoor (figuurlijke uitdrukking: ‘schip der woestijn’), de moralisatie (zedenles) in allegorische (allegorie: voortgezette vergelijking: beeld van een grijsaard met een zeis = de tijd) vermomming, kortom elke versluiering van een boodschap, dienen we bovendien te begrijpen als uiting van een didactisch beginsel met een ingebouwd verrassingselement. Jacob Cats, maatgevend was voor het zeventiende-eeuwse denken zei: 'dat veel dingen beter aert hebben alsse niet ten vollen ghesien, maer eenigher-maten bewimpelt en over-schaduwet ons voorkomen'. Door
sommigen werd ook het feit dat Christus in parabelen had gesproken
als argument ten gunste van de indirecte manier van communiceren
aangegrepen. |
|
![]() Jan Jansz. van de Velde, 'Glazen, rookgerei en speelkaarten', 1653, doek, 43 x 40 cm Jan Davidsz de Heem, 'Boeken op een tafel', 1628, paneel, 31,2 x 40,2 cm Willem Claesz Heda, 'Gedekte tafel met ham en broodje', 1635, paneel, 53,4 x 71,8 cm Willem van Aelst, 'Jachtgerei en geschoten wild', 1664, olieverf op doek, 68 x 54 cm |
|
Stillevens: Het gaat meestal om de ‘vanitas’. Schedel, zandloper en uitgebrande kaars zijn gemakkelijk te duiden. Anders ligt het met bloemstillevens, ontbijtjes, banketjes, pronkstillevens of jachtstukken. Natuurlijk, het is weinig zinvol je bij elke bloem of homp kaas, of bij elk omgevallen glas, aan wijsgerige bespiegelingen over te geven. Hoewel zeventiende-eeuwers heel lenig associaties konden leggen mag je nu ook weer niet van alles en nog wat interpreteren. Wat echter als een paal boven water staat is dat wat men schilderde een diepere betekenis had. De kunstenaar die louter en alleen kunst om de kunst maakte, zou nog twee eeuwen op zich laten wachten. |
|
Iconografie
De iconografie (wat betekenen de elementen in een voorstelling) houdt zich vooral bezig met de onderlinge samenhang tussen de elementen. Voorbeeld: Rozen horen bij Venus (de liefde) of bij lente of reuk. Echter in samenhang met een doodshoofd dienen ze zonder enige twijfel als toespeling op de dood. Ze vormen een vergelijkingsbeeld: zoals bloemen spoedig verwelken, zo is ook het leven van de mens kort en vluchtig.
|
|
![]() Willem Claesz Heda (1594/1595-ca 1680), Stilleven met vergulde bokaal,
1635, paneel, 88 x 113 cm. |
|
Etenswaar: Steken
er moraliserende betekenissen in de uitstallingen van etenswaren en
kostbaar vaatwerk op de zogenaamde banketjes en pronkstillevens?
Sommigen zeggen: Aansporingen tot matigheid. Het lijkt wat paradoxaal (mooi,
veel en duur moet aanspoeren tot matigheid), maar het hangt samen met
veel moraliserende geschriften in die tijd. (‘retoriek’) Echter het blijft een beetje koffiedik kijken. De signaalwerking van pronkstillevens en banketjes is beduidend minder dan die van vanitas-stillevens. Vaatwerk en etenswaren hebben nu eenmaal een zwakker semantisch (semantiek=leer van betekenissen) vermogen dan schedels.
|
|
Bijbelverhalen. Regelmatig
worden verbanden gelegd tussen ‘gewone’elementen als dode vogels en
zandlopers en passages uit e bijbel. Denk aan Maria-symbolen: rozenkrans,
kroon, wierookvat, een rode roos en een tak van roosmarijn. En
parabel van de rijke man en de arme Lazarus. In de meeste
gevallen is hier sprake van het vanitaskarakter. Een tekst staat er vaak
naast: 'GelijckdenVis/
het net, /enden Vogel den Strick; / Also overvalt den / Mensch /den doot,
/ Op een / ongelegen tijt'. Of:
‘ Alle dinck verslijt, met den tijt'. Het Laatste Oordeel doet het ook goed: Ghy die naer u welbehagenOs
en Swijn en Kalf doet slaen; Denckt
hoe ghy ten Jongsten Dage Voor Godts Oordeel sult bestaen. Zuivel
en visserij: de conjunctuur. Soms moet je niet te diep zoeken. Uitbeeldingen van etenswaren waaronder vis zullen in de zeventiende eeuw stellig ook vatbaar zijn geweest voor associaties met belangrijke bronnen van inkomsten: jagen, vissen. |
|
De
vijf zintuigen: Vader
en zoon Brueghel legden zelf al een
relatie legt tussen de zintuigen en de wereld. De zintuigen zijn te zien als bemiddelaars tussen microcosmos en macrocosmos, tussen mens en wereld Zo ook ging dat met de vier elementen (aarde, water, lucht en vuur), de vier temperamenten en de vier jaargetijden. Denk ook aan de astrologie.
Samenstelling: Kees
Zonneveld [k.zonneveld@chello.nl]
Christelijke Scholengemeenschap Buitenveldert (CSB) (Amsterdam)
Geraadpleegde literatuur oa: Avro's Beeldenstorm. Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel cultuur en maatschappij voor havo en atheneum. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven 02/17/2010 CKV-2 |