Examenprogramma's
veranderen van opzet. De minister stelt een examenprogramma op hoofdlijnen
vast en wijst in
het examenprogramma Domeinen en subdomeinen aan, waarover het centraal
examen zich
uitstrekt.
De CEVO geeft in
een syllabus een beschrijving van en toelichting op de exameneisen voor een
centraal examen,
en geeft verdere informatie over het centraal examen. Dat kan gaan over een of
meer van de
volgende onderwerpen:
•
toegestane
hulpmiddelen,
•
specificaties
van examenstof
•
voorbeeldopgaven,
•
bijzondere
vormen van examinering (computerexamens),
•
toelichting op
de vraagstelling,
•
begrippenlijsten,
•
bekend
veronderstelde voorkennis uit de onderbouw,
•
bekend
veronderstelde onderdelen van Domeinen die verplicht zijn op het schoolexamen
Ten aanzien van
de specificaties is nog het volgende op te merken. De functie ervan is een
leraar in
staat te stellen
zich een goed beeld te vormen van wat in het centraal examen wel en niet
gevraagd
kan worden. Naar
hun aard zijn ze dus niet een volledig gesloten en afgegrensde beschrijving van
alles wat op een
examen zou kunnen voorkomen. Het is mogelijk, al zal dat maar in beperkte mate
voorkomen, dat
op een c.e. ook iets aan de orde komt dat niet met zo veel woorden in deze
syllabus
staat, maar dat
naar het algemeen gevoelen daarvan in het verlengde ligt.
Een syllabus is
zodoende een hulpmiddel voor degenen die andere of zichzelf op een centraal
examen
voorbereiden. Een syllabus kan ook behulpzaam zijn voor de producenten van
leermiddelen
en voor
nascholers.
De syllabus is
niet van belang voor het schoolexamen. Daarvoor bestaat een handreiking die door
de
SLO geproduceerd
wordt, en die in deze uitgave niet is opgenomen. Volstaan wordt hier met de
opmerking dat
alle Domeinen van het c.e. ook in het schoolexamen getoetst mogen worden, en dat
dat niet op
dezelfde wijze behoeft te gebeuren als op het centraal examen. Hetzelfde Domein
kan dus
in de
Handreiking van de SLO op een andere, op het schoolexamen toegesneden wijze,
worden
uitgewerkt, als
in deze syllabus van de CEVO is gedaan.
Deze syllabus
geldt voor het eerst bij het centraal examen vwo van 2010. Dat wil zeggen voor
leerlingen die
in 2007 in leerjaar 4 zijn ingestroomd in een iets aangepaste profielstructuur.
Voor het
vak beeldende vakken vwo is er
in 2010 geen afwijkend examen voor leerlingen die al eerder met het
onderwijs in de
tweede fase van het vwo zijn begonnen: het centraal examen is in 2010 voor alle
kandidaten
hetzelfde.
De definitieve
tekst van een syllabus wordt normaal gesproken twee jaar voor een centraal
examen
bekend gemaakt,
dus in dit geval in het voorjaar van 2008. Die definitieve tekst zal
vermoedelijk op
enkele punten
afwijken van deze voorlopige tekst. Er wordt momenteel bij voorbeeld nog gewerkt
aan
een aanpassing
van de begrippenlijst.
In
uitzonderingsgevallen kan een syllabus ook daarna nog worden aangepast, bij
voorbeeld als een in
de syllabus
beschreven situatie feitelijk veranderd is. De aan een centraal examen
voorafgaande
Septembermededeling
is dan het moment waarop dergelijke veranderingen bekend worden gemaakt.
Kijkt u voor
alle zekerheid in september 2008 op Het Examenblad, www.eindexamen.nl
De syllabus is
ontworpen door een commissie ad-hoc van de CEVO en in hoofdzaak geschreven door
medewerkers van
SLO-en Cito.
Een eerder
concept van de syllabus is in februari 2005 ter inzage gelegd op www.cevo.nl, en
is voor
advies
toegezonden aan de vakinhoudelijke vereniging, de VSNU, de HBO-raad, het Cito en
de
CEVO-vaksectie.
Op grond van de ontvangen reacties en adviezen is de tekst vastgesteld, die u
hierbij
aantreft.
Voor opmerkingen
over deze tekst houdt de CEVO zich steeds aanbevolen. U kunt die zenden aan
info@cevo.nl of
aan CEVO, postbus 8128, 3503 RC Utrecht.
De voorzitter
van de CEVO,
drs.
H.W.Laan