|
Edgar
Degas
schilder beeldhouwer fotograaf
|
Degas is vooral bekend
geworden als schilder en beeldhouwer van het culturele leven van het
negentiende-eeuwse Parijs. Hij deelde zijn ongenoegen met de officiële
Salon met enkele jonge schilders die hij ontmoette in de Parijse cafés.
De groep werd al snel aangeduid met de term 'Impressionisten', een
scheldnaam die Degas in tegenstelling tot veel collega's niet als
geuzennaam omarmde. Liever noemde hij zich 'Indépendant'. Inderdaad
lijkt zijn werk alleen oppervlakkig op dat van 'echte' impressionisten
als Monet en Renoir. Degas had dan ook een uitgesproken hekel aan het
schilderen in de openlucht.
Sommige schilders van Barbizon gebruikten fotografie al als voorbeeld en geheugensteun. De ‘objectief’ vastgelegde werkelijkheid heeft zeker de manier van kijken van de impressionisten beïnvloed. De fotografie maakte eind jaren vijftig en in de jaren zestig een snelle ontwikkeling door. Al in 1858 was een sluitertijd van 1/50 ste seconde mogelijk. Beweging kon nu bevroren worden. In het werk van de inmpressionisten komen vaker afsnijdingen voor, figuren die uit beeld verdwijnen. Van groot belang voor het begrip van beweging waren de momentopname van Muybridge (1830-1904). Voorheen werden paarden altijd met gestrekte benen weergegeven. Toen in de jaren tachtig de Kodak boxcamera verscheen, werd het medium voor een grotere groep toegankelijk. Degas kon dus zelf foto’s maken. Hij viel menig familielid en vriend met zijn camera lastig. |
|
De uitvinding van de fotografie heeft een doorslaggevende richting gegeven aan deze manier van kijken met schijnbaar toevallige afsnijdingen, een werkwijze die ook werd gevoed door Japanse prenten, die in deze tijd geliefd waren onder kunstenaars. |
|
|
Edgar
Degas 100 x 70cm Race Horses in Front of the Grandstand c 1866 |
Hoewel de camera een grote invloed had op de kunst in de laatste helft van de 19de eeuw, was hij vooral van belang voor de impressionisten, die er een onschatbaar instrument in vonden om hun reacties op het ogenblik vast te leggen en om bewegingen te analyseren. Van alle leden van de beweging maakte Degas, zelf een enthousiast fotograaf, er het meest gebruik van. Zijn foto's laten zien, waarin hij zichzelf en vrienden in interieurs vastlegde; opnamen met een dramatisch spel van licht en schaduw, die zijn fascinatie voor de etsen van Rembrandt laten zien. | |
|
Edgar Degas 65 x 50cm At the Races in the Country 1872 |
Paul Valéry, die hem erg goed kende, legde in de jaren '30 zijn herinnering aan Degas' reacties op paarden en de camera vast. Hij was een van de eersten, die de werkelijke houdingen van het edele dier in beweging bestudeerde. Voor deze foto's waren negen olielampen nodig en een vreselijk kwartier lang onbeweeglijkheid van de personen. Het was het mooiste portret van Mallarmé, dat ik ooit gezien heb, afgezien van Whistlers bewonderenswaardige litho. De foto's van Muybridge legden alle fouten bloot, die beeldhouwers en schilders hadden gemaakt in hun weergave van de verschillende houdingen van het paard. Zij lieten zien hoe inventief het oog is of liever hoezeer het gezichtsvermogen de gegevens heeft bijgesteld, die het ons geeft als het positieve en onpersoonlijke resultaat van de waarneming. Daarom stelde men zich voor dat het paard bewoog op de manier, waarop het oog het scheen te zien. Het zou kunnen zijn dat als deze ouderwetse voorstellingswijzen met voldoende fijngevoeligheid werden onderzocht. Maar deze ingelaste pauzes in de beweging bestaan slechts in de verbeelding. Alleen waarschijnlijke houdingen konden aan een zo snelle beweging worden toegeschreven. Het zou de moeite waard kunnen zijn om te trachten dit creatieve zien, waarbij het begrip de gaten vult in de zintuigelijke waarneming, door middel van gedocumenteerde vergelijkingen te bepalen. In het renpaard ontdekte Degas een zeldzaam object, dat kon voldoen aan de voorwaarden, die zowel door zijn temperament als door zijn tijd aan de keuze van zijn onderwerp werden gesteld. Waar kon men in de eigentijdse realiteit zuiverheid vinden? Zowel realisme als stijl, elegantie als precisie waren ruim voorhanden in de zuivere vorm van de volbloed. |
|
|
Degas
gebruikte zijn camera om zijn modellen in verschillende
lichaamshoudingen vast te leggen. Zo hoefden ze niet meer zolang in
dezelfde houdingen te poseren, wat in het geval van een springende
ballerina niet eens mogelijk was. Hij was daardoor tevens goedkoper
uit, want hij hoefde zijn modellen niet voor hele dagen in te huren. Door de mogelijkheden van de fotocamera zagen zijn schilderijen eruit als fotografische snapshots; snel geschoten opnamen die de werkelijkheid ‘betrappen’. Het waren als het ware ‘bevroren bewegingen’. Veel
schilderijen zijn geschilderd vanuit vreemde plaatsen, zoals de lager
gelegen orkestbak of juist de hoger gelegen loge. Dit zogenaamde
vogel- en kikkerperspectief zijn specifieke camerastandpunten die de
belichting op de danseres doen vallen, zonder dat de uitgelichte
persoon zich in het midden van het doek bevindt. Daardoor speelt de
omliggende ruimte een belangrijke rol en krijgt de toeschouwer het
idee dat die het gevoel van de danseres uitdrukt.
|
W.F. Hermans, Degas. in: NRC Handelsblad 19 februari 1988:
"Overbekend is natuurlijk dat
Degas, behalve schilder,
een belangrijk beeldhouwer is geweest. Dezelfde onderwerpen die hij
tweedimensionaal afbeeldde, vooral renpaarden en danseressen, gaf hij, op
kleine schaal, ook driedimensionaal gestalte. Daarmee bleef hij bezig tot vijf
jaar voor zijn dood. In 1912 werd hij namelijk gedwongen te verhuizen wat hem,
toch al bijna blind, zo terneer sloeg, dat hij nergens meer belangstelling
voor had. Maar voordien, toen zijn gezichtsvermogen wel danig was verzwakt,
wat aan zijn laatste pastels duidelijk is te zien, boetseerde hij nog, want
dit kon hij gedeeltelijk op de tast doen.
|
|
|
|
Degas heeft altijd een grote belangstelling voor de fotografie gehad, maar hij
begon er zelf pas omstreeks 1885 mee. Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van tehatex vwo en het nieuwe vak ckv-2 en 3 uit het algemeen deel voor havo en atheneum. Overnemen voor commerciele doeleinden verboden. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Bronnen oa: Paul Valéry, Degas, danse, dessins. Parijs 1936 en Bronnenbundels Is er
zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw
teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij
geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet.
Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven. |