Naum Gabo/Laszlo Moholy-Nagy

Kinetische constructies

In 1920 publiceerden de broers Naum Gabo en Antoine Pevsner hun historische Realistisch Manifest om hun constructies, die in Rusland dat jaar voor het eerste tentoongesteld werden, te verklaren en te verdedigen. In dit document stelde Gabo een kunst voor die zou worden geconstrueerd uit moderne materialen en "in de vormen van ruimte en tijd", zodoende gelijktijdig de moderne wereld aanvaardend en toch tegen de materialistische ideologie ingaand. Een ander radicaal uitgangspunt was de verklaring dat zij "een nieuw element, een kinetisch ritme als de basisvorm voor onze perceptie van de werkelijke tijd" zouden bevestigen, een belofte van een nieuwe bewegingssculptuur.

Gabo's Kinetische Constructie: Vibrerende Veer uit 1920 (zie hierboven) en Gabo's doorzichtige structuren in materialen als glas, metaal en plastic suggereerden niet alleen een bevestiging van de moderne technologie, maar zelfs een afhankelijkheid van mathematische formuleringen. Gevoelige en vindingrijke eigenschappen zorgden er echter voor dat zijn werken geen steriele formules werden of een buitensporige aanbidding van wetenschappelijke modellen. Zijn beelden verwijzen naar organische en spirituele ervaringen, in overeenstemming met de universalistische doelstellingen van de andere pioniers in de twintigste eeuwse abstractie.

Gabo's "zuil" is gemaakt van glas, plastic en metaal. Het is abstract, geometrisch en gemaakt op een industriele wijze

Moholy-Nagy en zijn licht-ruimte modulator

    

Moholy-Nagy heeft in 1930 zijn licht-ruimte modulator zelf als volgt beschreven: 'Het bewegingsspel van de eerste sector: drie staven bewegen zich schommelend op een eindeloze baan. Op de drie staven zijn verschillende materialen gemonteerd: doorschijnend gaas, parallelle horizontale staven en maaswerk van ijzerdraad. Het bewegingsspel van de tweede sector: in drie achter elkaar gelegen vlakken bevindt zich onbeweeglijk een grote aluminiumschijf, daarvoor een kleinere vernikkelde en gepolijste messingschijf met gaten, die zich op en neer beweegt, intussen wordt tussen beide een kogel op een achtbaan geslingerd.

 

Het bewegingsspel van de derde sector. een glasstaaf, waarom een glasspiraal is gewikkeld. Deze beschrijft een kegelbeweging, die tegengesteld is aan de grote schijf. De punt van de kegel raakt de bodem, die uit een schuingeplaatste sectorvormige glasschijf bestaat. Deze zweeft over een spiegelende cirkelvormige plaat'

Het bijzondere van dit object is, dat de werkelijke beweging wordt veroorzaakt door een elektromotor. Alle mechanisch bewogen onderdelen bestaan uit moderne, industrieel vervaardigde materialen. De projectie van licht door deze bewegende onderdelen, veroorzaakt bijzondere licht- en schaduweffecten op de omringende wanden. Het effect daarvan kan vergeleken worden met een abstracte film. Door de mechanische aandrijving maakt het ruimtelijke object steeds weer dezelfde omwenteling.

A short documentation from the replica of Moholy Nagy´s light space modulator in Van Abbe Museum in Eindhoven, Holland 

 

Samenstelling bronmateriaal  ten behoeve van ckv-2 en tehatex 2003/2005. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Lit: Bronnenbundels, Kunst in zicht. Groningen 1992

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.

12/11/2014 last update digischool vaklokaal ckv-2