I wanted to create reality, not a picture of it

Donald Clarence Judd (1928-1994)

De Amerikaanse beeldhouwer Donald Clarence Judd werd in 1928 geboren in Missouri (USA). Hij studeerde schilderkunst en kunstgeschiedenis.In de jaren vijftig van de 20ste eeuw schreef Judd kunstkritieken en doceerde hij aan het Brooklyn Institute of Arts and Science in New York.



Aan het begin van zijn loopbaan maakte Donald Judd schilderijen in de stijl van het abstract expressionisme. Rond 1960 stopte Judd met schilderen en veranderde hij in een minimalistische beeldhouwer. In de jaren zestig ontstonden zijn geometrisch gerangschikte constructies. In 1988 vond in het Whitney Museum in New York een grote overzichtstentoonstelling van zijn werk plaats. Donald Judd overleed in 1994.

Enkele kenmerken van zijn werk: Donald Judd werkt met de meest eenvoudige compositorische principes. Bij de kubus worden alle zijden volgens hetzelfde principe haaks op elkaar geplaatst. En dat geldt ook voor de combinatie van de elementen: de optelling in één dimensie tot een rij of in twee dimensies tot een dambordpatroon.

De keuze van het materiaal. De afkeer voor het 'abstract-expressionisme' leidt bij hem tot het gebruik van uitgesproken industriële materialen: gelamineerd hout, gegalvaniseerd ijzer, aluminum. Hij sluit daarbij aan bij de aloude voorkeur van de constructivisten, de Stijl en het Bauhaus voor het door de machine vervaardigde materiaal waaruit elk spoor van menselijke ingreep is gebannen. De afkeer voor het spoor van de scheppende hand is groot: hij laat zijn werken uitvoeren door gespecialiseerde vaklui. Je ziet hiernaast een van zijn "werktekeningen": de uitvoering is niet meer van zijn hand!

Judd meent dat kleur op een schilderij niet zuiver kan zijn als ze door schaduw ook nog ronding moet suggereren. En net zoals Mondriaan concentreert Donald Judd zich dus op zuivere kleur. Donald Judd citeert daarbij Frank Stella: 'What you see is what you see'.

 

Donald Judd gaat er prat op dat in zijn 'stack sculptures' ook de lege ruimte tussen de boxen integrerend deel gaat uitmaken van het geheel. Nieuw is dat niet, althans niet in de architectuur: al vanouds dienen zuilen, obelisken, torens en dergelijke niet zozeer om de aandacht op zichzelf te vestigen, dan wel om de ruimte waarin ze staan opgesteld zichtbaar te maken of te articuleren.

Samenstelling bronmateriaal  ten behoeve van ckv-2 en tehatex 2003/2005. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende.

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.

09/26/2004 last update digischool vaklokaal ckv-2