|
Pieter Saenredam |
De Nederlandse kunstschilder Pieter Saenredam (1597-1665) werd in Assendelft
geboren. De vader van de kunstenaar was een talentvol tekenaar en graveur. In
1608 verhuisde Saenredam met zijn moeder naar Haarlem. Pieter schilderde en tekende tijdens zijn loopbaan alleen
interieurs van kerken, kerkgevels en voorts enkele pleinen waarop we ook
steevast godshuizen zien.
Voordat Saenredam aan een schilderij begon, doorgrondde hij het
bouwwerk van onder tot boven. Als hij genoeg tijd had, klom hij met
de beiaardier in de toren of liet zich tijdens restauratiewerkzaamheden omhoogstuwen in een
stellingstoel tot vlak onder de gewelfbogen en ribben. Hij maakte schetsen
vanuit alle mogelijke hoeken. Aanzichten van gevels, uitsneden van het
interieurperspectief en stukken van de gewelven van het plafond. Soms tekende
hij ook schijnbaar onbetekenende details als een afgebladderd stukje kalk.
Vervolgens mat hij alle onderdelen van het bouwwerk op, maakte plattegronden en
doorsneden. Het schilderij dat naar aanleiding van die schetsen en tekeningen
tenslotte ontstond, is op het gebied van de perspectief zo ongeveer de meest
onhaalbare uitdaging die je je kunt voorstellen. Vooral kerkinterieurs met hun
ingewikkelde ritmiek van zuilen en kruisribgewelven rond gebogen vlakken zijn
haast ondoenlijk. |
|
Belangrijk is, dat zijn kerkruimten op een heel bepaalde manier tot leven komen. Eén van de middelen waarmee hij dat bereikt is het plaatsen van mensfiguurtjes tussen de zuilen en pijlerbundels. Als enige grote schilder uit de Gouden Eeuw is Saenredam helemaal niet in het fenomeen mens geïnteresseerd. De passie van Saenredam betreft niet de mens maar de scheppingen van diens geest. En dan vooral die scheppingen waarin de betrekking tot het goddelijke tot uitdrukking komt in de ritmiek die doorkijkjes langs kerkzuilen en -bogen opleveren. Daarbinnen is de mens slechts een detail, een nietig stukje stoffering, dat ervoor zorgt dat je de ruimtelijkheid van het kerkinterieur maximaal kunt ervaren. Bovendien versterken de paar menselijke figuurtjes in zijn kerken het gevoel van toevalligheid. Ze staan of lopen daar in een achteloos soort eenzaamheid, haast willekeurig ‘gefotografeerd’. |
|
De kunstschilder reisde ook naar andere steden en verbleef er soms langdurig om
kerkinterieurs in schetsen te documenteren. Soms liet hij zich zelfs door een
landmeter adviseren, zodat hij de ruimte zo exact mogelijk kon weergeven, maar
indien nodig manipuleerde hij de gegevens ook. Soms plakte hij de gegevens van
twee waarnemingen aan elkaar of trok hij de schets uit in de breedte. Het
belangrijkste doel van Saenredam was om de kijker een optimale beleving van de
ruimte te bieden.
De kunstenaar bezat een grote en brede bibliotheek, waarbij het zwaartepunt op
geschiedenis en topografie lag. Pieter Saenredam overleed op 31 mei 1665 in zijn
woonplaats Haarlem.
|
|
Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van tehatex vwo en het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel C & M voor havo en atheneum en tehatex. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven. 10/26/2004 last update |