FOX, JOB,VIN,MARC, BAL, VALSE.

In 1911 introduceerde Georges Braque voor het eerst een paar letters in een schilderij en daarna verwerkten hij en zijn collega’s Picasso en Juan Gris in bijna al hun kubistische composities typografische elementen. Braque en Picasso streefden er in hun kubistische schilderijen naar een nieuwe visuele taal te creëren, waarbij driedimensionale objecten als het ware platgedrukt werden in een heel ondiepe ruimte vlak voor en achter het beeldvlak. Tegelijkertijd moest dat beeldvlak een duidelijke eigen aanwezigheid krijgen. Het toevoegen van letters was een hulpmiddel om dat laatste te bereiken. [afb ''The Fox'' Braque 1913]
Braque maakte vaak gebruik van sjabloon letters, het type dat zo handig op kisten of schuttingen kan worden geschilderd, om die functie in het platte vlak te onderstrepen. Hij zei er over: “Het waren vormen die niet vervormd konden worden, ze waren heel plat en bestonden buiten de ruimte; hun aanwezigheid in het schilderij gaf een duidelijke scheiding aan tussen de dingen die in de ruimte bestonden en de dingen er buiten.” Letters en woorden vormden de overgang tussen ruimte, volumes en het platte vlak.
Woorden en woordfragmenten waren in het kubistische schilderij niet alleen tweedimensionale objecten, maar tegelijkertijd stukjes uit de taal. Ze waren leesbaar en gaven informatie over het onderwerp van het schilderij. In de ets ‘Fox’, van Braque uit 1913, vormen de drie letters de naam van een bar in de buurt van de Gare St -Lazare. Ze duiden de ambiance aan waarin we de fragmentarische vormen van de voorstelling moeten plaatsen.

Korte woorden, aan reclame en uitgaansleven ontleend, vinden we steevast bij Braque en Picasso:

JOB (sigarettenvloeipapier), MA JOLIE (een populair liedje), VIN, MARC, BAL, VALSE.

De volgende stap zette Picasso, toen hij de woorden niet meer schilderde, maar het woord JOURNAL uit de kop van een krant knipte en direct op het doek plakte, tussen de geschilderde vormen van een fles, een viool, een tafel. De collage was een nieuwe manier om een verbinding te leggen tussen de kunstmatige wereld van het schilderij en de wereld van alledag.

Picasso: Ma Jolie/reclame van JOB

Picasso: Glas en fles ''Suze'' uit 1912. Je ziet verder behangpapier en kranten als achtergrond. Er wordt in de krantfragmenten verslag gedaan over de oorlog, die op dat moment actueel was: de oorlog op de Balkan.

Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van kunstvakken voor havo en vwo in het profiel C&M..  Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Bron oa Openbaarkunstbezit 0ktober 79

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven

25-06-2008