Kurt Schwitters
Vanaf 1918 ontstaan de eerste collages en assemblages van de kunstenaar Kurt Schwitters. Het werk dat op deze technieken was gebaseerd, gaf hij de benaming ‘Merz'. De letters ‘Merz' kwamen in een collage voor als uitsnede van de gedrukte tekst ‘Commerz und Privatbank'. Schwitters sprak over 
  • ‘Merzzeichnungen' (tekeningen en collages), 
  • ‘Merzbilder' (assemblages, schilderijen en reliëfs) en 
  • ‘Merzplastike' (sculpturen). 
  • Ook vervaardigde hij ‘Merzbau', dat als een ruimtelijk kunstwerk opgevat kan worden. 

Schwitters is vooral bekend door zijn experimenten met collages (combinaties met sigarettendoosjes, tramkaartjes, knipsels en allerlei soorten straatafval), waarmee hij de grenzen van de traditionele schilderkunst doorbrak. Ook schreef hij artistieke manifesten, produceerde hij typografische fabels en toneelstukken en hield hij zich bezig met experimentele poëzie. Op de bovenstaande collage ''Hitler Gang'' uit 1944 herken je wel enkele toegevoegde elementen, zoals een stukje stoelzitting. Hij vluchtte uit Duitsland tijdens de oorlog vanwege zijn kritiek op het bewind van het nationaal socialisme.

Goede vrienden van Schwitters in Nederland waren de gebroeders Rinsema uit Drachten.

Thijs Rinsema plakte bij de bezoeken van Schwitters met veel plezier collages in elkaar. Letters kwamen daar als vanzelfsprekend bij te voorschijn. In de schilderijen die Rinsema maakte, worden ook letters tot een speelse vorm geordend.

Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van kunstvakken voor havo en vwo in het profiel C&M..  Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Bron oa Openbaarkunstbezit 0ktober 79

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven

25-06-2008