Morris, Marshall and Faulkner |
![]() |
De
reactie op de ontwikkelingen uit de eerste helft van de 19de eeuw krijgt
duidelijk vorm vanaf de wereldtentoonstelling in het Crystal Palace in
Londen (1851). Hier is, door de opeenhoping van producten uit heel Europa,
duidelijk te zien, waar de imitatie van historische stijlen toe leidt.
Kunstenaars, vormgevers en intellectuelen in Engeland vinden elkaar in het verzet tegen alles wat met de industrialisatie en haar wanproducten te maken heeft. Zij willen terug naar het eerlijke handwerk en zoeken naar een vormgeving, waarbij vakmanschap nog meesterschap betekent. Voorbeelden hiervan vinden zij in het verleden, in een tijd, toen kunstenaar, vormgever en uitvoerder nog samenwerkten naar één gemeenschappelijk doel. |
|
Deze intenties vinden we het sterkst terug bij een groep Engelse schilders. Zij noemen zich de "Pre-Raphaelite Brotherhood" en worden gesteund door Engelands meest invloedrijke criticus, J. Ruskin. Als jonge, rebellerende generatie zetten zij zich af tegen de officiële, academische stijl en verwijzen naar de kunst uit de tijd van voor Rafaël. In die tijd werden vorm en inhoud nog niet ondergeschikt aan loze knapheid en virtuoze gekunsteldheid. In hun teruggrijpen naar de late middeleeuwen en in hun idealistische ijver blijven de pre-rafaëiieten echter gebonden aan de 19de eeuw. | |
|
|
In het kielzog van deze groep ontwikkelt zich in Engeland de"Arts and Crafts Movement", gedragen door de vermogende dilettant W. Morris. In 1861 richtte hij de firma Morris, Marshall and Faulkner op. Het voornaamste arbeidsveld van de firma was woninginrichting. Morris maakte ontwerpen voor behang, tapijten, meubelbekleding, gordijnen en glas-in-lood. De firma was in de eerste plaats opgericht om een betere kwaliteit te krijgen dan in de handel voorkwam. De unica werden in de werkplaats uitgevoerd: glas-in-lood ramen, wandtapijten en dergelijke door ter plaatse getraind personeel. Behang, meubelstoffen, traplopers en tapijten werden uitbesteed aan fabrikanten. Naast zijn afschuw van de industriële wanproducten, spelen zijn utopisch- socialistische ideeën een rol: weg met de stinkende, rokende fabrieken en de mens-onterende arbeidsomstandigheden. | |
Morris maakte niet vanwege de slechte smaak bezwaar tegen industriële produkten, maar omdat hij geloofde dat zij het menselijk gevoel afstompten en dat het effect hiervan uit den boze was. Hij keek verder dan alleen naar het artistieke vraagstuk van kunst en design, namelijk naar het probleem van menselijke levensvervulling en de kwaliteit van de samenleving. Morris verklaarde de opzichtigheid en slechte smaak van de industriële produkten, zoals die op de exposities te zien waren door het simpele feit dat ze door een machine geproduceerd waren en niet met de hand gemaakt. Hoe anders was dat in vroeger tijden, toen de ambachtslieden instinctief nuttige vor-men uit verschillende materialen in een aangename werksfeer vervaardigden. | |
Samenstelling
van het bronmateriaal voor de vaklokalen uitsluitend en alleen ten behoeve
van de vak ckv-1 uit het algemeen deel voor havo en atheneum en het
vak ckv vmbo en de kunstvakken uit het profiel C&M. (CKV 2/3 en
tehatex) en uit de onderbouw het vak beeldende vorming. Meewerken aan deze
site? Opsturen via e-mail is voldoende. Bronnen oa Kurt
Rowland, A History of the Modern Movement. Aylesbury 1973 N.Luning
Prak, Geschiedenis van het ontwerponderwijs. De Bilt 1974 Textiel. Een
uitgave van de Stichting Bevordering Leermiddelen Expressievakken.
Samenstelling M Houtzager- van Wijngaarden Prinsenbeek 1982
Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten, afbeeldingen ed? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven. In plaats hiervan geven we onder aan de pagina ruimte voor een eigen invulling of verwijzing naar internetpagina's. 15-10-2005 |