Tadao Ando (1941- ) | |
Als autodidact leerde Tadao Ando (1941- ) de stijl bij een timmerman in de buurt waar hij woonde. Het traditionele Japanse vakmanschap past hij toe bij houten bekistingen, waarin het beton wordt gestort. Zijn kennismaking met architectuur begon toen hij als 15-jarige toevallig een boek over Le Corbusier ter hand nam. | |
Ando bouwde tot nu toe ongeveer 200 gebouwen waarvan slechts enkele op het Europese vasteland. In al zijn ontwerpen is de invloed van de rijke Japanse bouwtraditie sterk aanwezig zoals aanwending van terrassen, glazen veranda's en goed gedimensioneerde binnentuinen, maar dan vertaald in een hedendaagse vormgeving. | |
![]() |
In
2004 ontwierp en bouwde hij bij het Museum Insel Hombroich te Neuss in
Duitsland op de terreinen van een voormalige raketbasis een museum voor
de Stichting Marianne Langen. De daarin ondergebrachte kunstcollectie,
een legaat van de toen 90-jarige mevrouw Marianne Langen, bevat
historische Japanse kunst (met schilderingen en kalligrafie op zijde en
papier van de 12e tot de 18e eeuw) en kunstwerken uit de 20e eeuwse
Europese kunst
|
Ando werkt voor dit museum met eenvoudige volumes (cilinder, kubus en balk). Hij bouwde een vleugel als een betonnen kluis van 43 bij 4,90 m in een glazen mantel (geïnspireerd op de traditionele Japanse enawa of veranda) te midden van een waterpartij. | |
Ando creëerde een museum als een omgeving met een ingehouden dialoog tussen gebouw en natuur. Hij doet dat met een architectuur die daar wars van modes licht en schaduw, wind en water voor inzet. In het gebouw vallen via smalle openingen dramatische strepen licht binnen. Via een bijna absolute nauwkeurigheid die Ando in zijn werk nastreeft, geeft hij eenvoudige structuren zoals een betonnen wand of een trap een grote kracht. Ando gaat zeer precies te werk: de constructie van de bekisting, het polijsten, het uitvullen van de voegen, het gieten in fasen, met als resultaat een zijdezacht, bijna aaibaar, glanzend uitgepuurd beton. Alleen de op regelmatige afstand geplaatste gaten van de bekistingsankers fungeren als merkteken of relict en geven een schaal aan de wanden. Ando's gebouwen stralen ondanks de fors bemeten betonnen wanden een adembenemende spirituele lichtheid uit. Zijn gebouwen zijn transparant, streng, helder, zoveel kwaliteit met bijna niets. Zijn bouwkunst, wars van spectaculaire uithalen met titanium en glitter, vertelt geen verhaal. De overtuigende architectuur is zelf het verhaal. | |
|
|
Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven Geraadpleegde literatuur onder andere: wikipedia 06/19/2011 CKV-2 tehatex vwo digitale school |