![]() |
Ook
op het einde van de 20ste eeuw waren er kunstenaars, die Afrikaanse
sculpturen verzamelden.
De Duitse kunstenaar Georg Baselitz is er een van. Hij heeft een voorkeur voor Bateke-beeldjes afkomstig van een Congolese negerstam. In zijn atelier in Derneburg bij Hildesheim staan vitrines vol met deze kleine houten fetisj-figuren, vaak omwikkeld met textiel.
|
Georg Baselitz heeft een voorkeur voor Bateke-beeldjes afkomstig van een Congolese negerstam. In zijn atelier in Derneburg bij Hildesheim staan vitrines vol met deze kleine houten fetisj-figuren, vaak omwikkeld met textiel: 43: voorouderfiguur Babembe Congo 44: fetisjfiguur Bateke, Congo 45: fetisjfiguur bekleed met materiaal, Bateke, Congo |
![]() |
Bestaat er een samenhang bestaat tussen zijn
belangstelling voor Bateke-figuurtjes en zijn eigen beeldhouwwerk.
Zit hij daarmee op dezelfde lijn als schilders uit het verleden,
Picasso of Kirchner bijvoorbeeld?
Baselitz: "Ik kan alleen maar zeggen, ik zit met een grote ontevredenheid. Er zijn weliswaar beelden van Europese kunstenaars die ik geweldig vind. Bijvoorbeeld wat Giacometti gemaakt heeft en Marino Marini. Dat werk vind ik onovertroffen. Ook dat van Picasso, Matisse, Michelangelo. Allemaal fantastische beeldhouwwerken. Maar met geen van deze ‘model-sculpturen’ heb ik voldoende relatie om er op door te gaan. Niet één ervan betekent voor mij een basistype, dat ik als uitgangspunt kan gebruiken, waaraan ik iets kan veranderen en waarmee ik iets nieuws kan maken. Uitgesloten l Als Europees kunstenaar kun je natuurlijk ook naar andere culturen grijpen en je daardoor laten inspireren. Picasso en Kirchner hebben dat begin 20ste eeuw gedaan. Dat was een ontdekking. Bij Kirchner was het Kameroen, bij Picasso Gabon of Togo. Ze hebben heel direct elementen eruit overgenomen. Kirchner heeft sculpturen gemaakt die je nauwelijks van Afrikaanse voorbeelden kunt onderscheiden. Dat was toen heel nieuw en als zodanig hebben hun beelden ook waarde. Maar mij interesseert dat niet echt. Ik weet dat het er is, maar kan er verder niets mee doen''. |
|
|
''Als je in wilt gaan tegen wat nu onder sculptuur wordt verstaan, dan moet je iets nieuws beweren, dan moet je iets nieuws maken, dat een andere geldigheid heeft. Je kunt alleen maar een sculptuur maken wanneer je iets zo nauwkeurig mogelijk benoemt. Dat moet absoluut een herkenbare figuur zijn. Je zet hem op een paar benen, geeft hem een neus en zet er een paar ogen en een mond in. Zonder dat bestaat er geen relatie tussen het ding en de maker, tussen het ding en de kijker. Als je die punt-punt-komma-streep kunt neerzetten, een cirkel erom heen en oren eraan, dan heb je al een hoge graad van communicatie bereikt. Dat is een formule waarover iedereen beschikt en die iedereen kan hanteren. Ik wil niet op een zijspoor gaan zitten en daar iets uitvinden dat niet bestaat. Je moet niet uit zijn op een nieuwe combinatie van voorwerpen, maar op een nieuw concept. In de beeldhouwkunst moet je dan wel uitgaan van een volume. |
Zonder volume kun je niets doen. En dan begin je, evenals Paul Klee op het
platte vlak in zijn kindertekeningen doet, met heel simpele dingen: een
sneeuwpop bijvoorbeeld. Ik zeg dan: dat is een sculptuur. Het is een stellingname. uitgaande van een model in je hoofd, die een sculptuur oplevert en
niets anders, uit alle belachelijkheden ontstaan die maar denkbaar zijn, met
alle agressie gemaakt die maar denkbaar is''.
Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van kunstvakken voor havo en vwo in het profiel C&M.. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Geraadpleegde literatuur: Openbaar Kunstbezit 82/juli Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven 19-06-2011 |