Museum Kröller-MüIIer, Otterlo Begin deze eeuw begon mevrouw Helène KrollerMüller met haar kunstcollectie, waarin vooral de toenmalige moderne Franse schilderkunst het accent kreeg. Zij verzamelde ook oude en buiten Europese kunst. Wat betreft het laatste richtte zij zich aanvankelijk op stenen beelden uit Japan en Siam. Daarnaast werd ook Japanse en Koreaanse keramiek door haar aangekocht. Niets uitzonderlijks, want in het Den Haag van die tijd, mevrouw Kröllers woonplaats, werd het interieur van verschillende gegoede burgers opgesierd met Japanse en Indische kunstvoorwerpen. Het verschil was alleen, dat zij deze objecten naar haar collectie heeft toegetrokken. Later, toen de verzameling verhuisde naar de Hoge Veluwe, heeft zij de stenen beelden in een apart laantje laten zetten. Beelden of maskers uit Afrika of Oceanië heeft zij nooit aangekocht. Die kwamen pas na de oorlog in het museum terecht, toen er sprake werd van een gericht museumbeleid. Inmiddels was de privéverzameling van mevrouw Kröller overgedragen aan het Rijk. Spleettrommel, Nieuwe Hebriden, Zuidzee. In de jaren 50 aangekocht -->
|
![]() |
Al vrij spoedig na 1945 is het besluit genomen om naast de schilderkunst ook de beeldhouwkunst grote aandacht te geven. Met het inzicht, dat de kubistische kunst een essentiëel onderdeel van de verzameling was, is toen begonnen met de aankoop van Afrikaanse, Mexicaanse en Oceanische sculptuur; dit om de inspiratiebronnen van het kubisme helderder te tonen. Het uitgangspunt bij het verzamelen van buiten Europese kunst is bij het Kröller-Müller Museum uitsluitend de relatie, die deze met de moderne kunst heeft; opzet is om de ontwikkeling in het werk van een Europees of Amerikaans kunstenaar duidelijker te maken. | |
Bij het aankoopbeleid ging het er altijd om een klein aantal, zo goed mogelijke voorbeelden van deze buiten Europese kunst te verwerven, maar men kan niet zeggen, dat de Afrikaanse of Mexicaanse kunst alleen als een soort illustratie worden getoond. Europese en buiten Europese kunst zijn volkomen gelijkwaardig. Deze kunst vormde voor mensen als Picasso en Bracque immers een wezenlijk element in de ontwikkeling van hun beeldend denken. Het begin van de etnografische collectie werd gevormd door twee Bambara-maskers uit Mali, Afrika, en een Baulebeeldje uit Ivoorkust. | |
Mede door kontakten met de Engelse
beeldhouwer Henry Moore, zijn er wat Mexicaanse dingen aangekocht. Later kwamen er wat
Eskimobeeldjes bij. De weduwe van de beeldhouwer Lipchitz, welke laatste een
verwoed verzamelaar van buiten Europese kunst was, gaf juist omdat het
Kröller-Müller Museum de visuele contacten tussen westerse en niet-westerse
kunst liet zien, een deel van haar collectie in bruikleen.
Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van kunstvakken voor havo en vwo in het profiel C&M.. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Geraadpleegde literatuur: Openbaar Kunstbezit 82/juli Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven 01-02-2010 |