Shigeru Ban |
![]() |
Ban’s werk wordt gekenmerkt door de vernieuwende toepassing van onverwachte materialen en de humanitaire gedachte van waaruit hij zijn werk benadert. Van tot de verbeelding sprekend eengezinswoningen in de bergen van Japan tot monumentale openbare ruimtes zoals het Japanse paviljoen op de Expo 2000 te Hannover. Een van zijn grote inspiratoren is Mies van de Rohe. Maar Ban wil zijn leermeester niet volgen doch verbeteren. | |
Zijn onderzoek naar de mogelijkheden van karton stelde Ban in staat goedkope huisvesting te realiseren voor de daklozen van de aardbeving in Kobe (1995). Hij bemerkte dat de welgestelden weer snel huisvesting wisten te regelen, terwijl het gewone volk nog maanden in slechte tenten moest bivakkeren. Op eigen initiatief wist
Ban uit bierkratten, kartonnen kokers en kunststofdoek goedkope,
comfortabele huisjes te maken. De ervaringen met dit project waren
zo goed dat, op verzoek van de VN, in Afrika en Turkije
gelijksoortige projecten werden opgezet. |
![]() |
Deze projecten geven Ban de mogelijkheid architectuur breder in te zetten: "Architectuur is door de eeuwen heen vooral voor welgestelden geweest. En dat geldt nog steeds, ook voor mijn bureau. De projecten voor ontheemden geven mij de mogelijkheid ook voor arme mensen te ontwerpen. Een taak die architectuur ook op zich moet nemen.' |
|
|
Buiten Tokio
realiseerde Ban de muurloze woning waarin alle binnen- en
buitenwanden weggeschoven kunnen worden. Alleen bad en toilet zijn
nog als zwevende objecten aanwezig. Voor een architect die zo
vernuftig constructie weet te minimaliseren, is het niet verwonderlijk
dat hij van het 'zwakke' karton een constructiemateriaal weet te maken.
Zo is het Glass House van Mies van de Rohe aan alle zijden transparant, maar naar Bans smaak te weinig open, slechts aan een zijde is een deel van de gevel te openen. Om maximale openheid te realiseren schuwt Ban radicale oplossingen niet. Zo heeft het Curtain Wall House een beweegbaar gordijn van twee verdiepingen hoog als afscheiding naar de buitenwereld. |
|