Yinka Shonibare |
![]() |
Kunstenaars die Afrika verlaten hebben, horen thuis in een wereld waarin
de oude grenzen van ruimte en tijd zijn verdwenen. Debet hieraan zijn de
expansie en democratisering van het personenverkeer en nieuwe
communicatietechnologieën. Dit heeft geleid tot een zeer
complexe realiteit waarin verschillende "werelden" samenkomen.
Yinka Shonibare (Nigeriaans-Britse kunstenaar Londen, 1962) geniet de laatste jaren een groeiende internationale bekendheid met zijn tableaux vivants van in African print geklede historische figuren. Hoewel typisch Afrikaans, zijn deze stoffen afkomstig uit fabrieken in Helmond en Manchester. |
|
Bijzonder is echter dat het dragen van deze African Prints of Dutch Wax stoffen door de West Afrikanen als uiting van Afrikaanse trots wordt gezien. Door deze ‘Afrikaanse’ stoffen veelvuldig in zijn werk toe te passen en daarbinnen te verwijzen naar de Westerse (kunst)geschiedenis, stelt Shonibare vragen als: wat is culturele identiteit, wat is de erfenis van het koloniale verleden en hoe verhouden deze zich tot elkaar? | |
Ook in de fotowerken die Shonibare produceert speelt hij met rolverwisselingen tussen klasse en kaste, tussen zwart en blank. In de serie Diary of a Victorian dandy bijvoorbeeld figureert een zwarte dandy omgeven door blanke bedienden. Shonibare toont ons op humorvolle wijze hoe de Europese welvaart verbonden is met de imperialistische exploitatie van overzeese gebieden. | |
|
|
The Swing (2001), is gemaakt naar een schilderij van de 18e eeuwse
Franse schilder Fragonard. Hier is de huidskleur van de dame
lichtbruin, in plaats van het perzikkleurige huidje dat Fragonard
gebruikt. Ze is verleidelijk, maar overrijp en draagt een
voluptueuze jurk met een Afrikaans motief. Zoals bij meer van zijn
werken, ontbreekt het hoofd. De figuur heeft iets van een paspop,
wat de uitwisselbaarheid van de identiteit onderstreept. Op speelse, humoristische en visueel overdonderende wijze stelt
Shonibare met zijn werk belangrijke issues van de huidige
multiculturele maatschappij aan de orde.
|
|
Yinka Shonibare werd geboren in Londen (1962), verhuisde op zijn
derde jaar naar Lagos, Nigeria. Typisch product van een
post-koloniale Britse upper-class opvoeding en een Nigeriaanse
achtergrond, belandde Shonibare begin tachtiger jaren in het
bruisende Londense kunstleven. Hier werd hij zich bewust van de
discrepanties tussen achtergrond, opvoeding en dagelijkse realiteit.
Hij begon werk te maken waarin hij typisch Westerse kunstideeën
combineerde in confrontatie met een zogenaamd niet-Westerse
vormentaal.
Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven Geraadpleegde literatuur onder andere: vpro/ram/aug 2004 06/19/2011 CKV-2 tehatex vwo digitale school |