|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deze nieuwsbrief heeft betrekking op de volgende kunstvakken: CKV, KUA, Kunst beeldend, kunstvakken 1 en 2 en tehatex. In dit oktober 2012 nummer: reacties op ''de van Bijsterveldt-paradox'' Database lesmateriaal: http://leermiddel.digischool.nl/ Elo's voor de kunstvakken: http://moodle.digischool.nl Afmelden van de mailinglist: Alle veranderingen, dus ook voor ander email adres: http://mijn.digischool.nl |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uit de Volkskrant van 24 oktober: Demissionair minister van Bijsterveldt heeft niet letterlijk gezegd, dat docenten CKV gemakzuchtig omspringen met de invulling van het vak.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Facebook: Schreeuw om CKV |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nu al meer dan 1600 reacties. Reageren nog mogelijk tot eind november! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onder de reacties zijn ware juweeltjes te vinden! Lees ze, maar vergeet niet zelf ook te reageren! Wijs ook je collega's en zeker je directie op het bestaan van de internetconsultatie! Reageren kan via http://www.internetconsultatie.nl/bovenbouwhavovwo
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gevolgen voor KUA en tehatex | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De introductie van een nieuw verplicht profielvak voor het havoprofiel C&M heeft ook consequenties voor het aantal profielkeuzevakken dat leerlingen kunnen kiezen. Door het toevoegen van een vorm van wiskunde aan de voor alle leerlingen verplichte vakken, wordt het aantal profielkeuzevakken beperkt van tenminste twee naar tenminste één. Nu moeten leerlingen tenminste één maatschappijvak en één cultuurvak kiezen. Met dit wetsvoorstel wordt dit tenminste één maatschappijvak of één cultuurvak.Indien deze leerlingen zowel een maatschappij-, als een cultuurvak willen kiezen, dan kunnen zij dit kiezen als ‘keuze-examenvak’ uit het vrije deel.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bron: Trouw | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bewindslieden met passie. Waar vind je ze nog? Wijlen Aad Nuis (D66),
staatssecretaris van onderwijs, cultuur en wetenschappen in de jaren
negentig, was zo iemand. "Cultuur is de olie die de samenleving draaiend
houdt", vond deze dichter-politicus. Met zijn uitgangspuntennota
'Pantser of ruggegraat' (1995) gaf hij de aanzet voor culturele
kunstzinnige vorming (ckv) in het voortgezet onderwijs. Nuis schreef
hier terugblikkend in 2007 over: "Ik wilde jongeren de kans geven zelf
uit te vinden waar ze hun verbeelding aan kunnen scherpen, ze zelf laten
uitzoeken wat hen boeit. Daar is de school absoluut onmisbaar bij." In
1999 werd ckv ingevoerd in de bovenbouw van havo en vwo. Anno 2012 zit Halbe Zijlstra (VVD) op deze post. Deze commercieel opgeleide staatssecretaris denkt dat je cultuur net zo kunt saneren als een groot winkelbedrijf met te veel winkeldochters. Hij slaat met de botte bijl om zich heen en maakt zo 'alles wat van waarde en weerloos is' kapot. Maar van de dichter Lucebert heeft hij waarschijnlijk nog nooit gehoord. Arme Halbe, arme cultuur! Zijn geest is nu ook vaardig geworden over zijn baas, Marja van Bijsterveldt (CDA). Deze demissionaire minister wil ckv schrappen als verplicht eindexamenvak. Scholen moeten maar een eigen invulling aan culturele vorming geven. Volgens haar kan dat prima bij geschiedenis of Nederlands. Natuurlijk moet cultuur integraal onderdeel zijn van de vakken waarin wordt onderwezen. Maar dat gebeurt al. Ikzelf schenk bij Nederlands vanzelfsprekend aandacht aan literatuur. De meeste leerlingen in de bovenbouw hebben echter geen muziek, beeldende vorming of drama meer in het pakket. Daar is ckv voor! Als ik in de eerste ckv-les aan leerlingen uit 4 havo en 4 vwo vraag om een paar kunstvormen te noemen, blijft het akelig stil. Als ik vraag: "Wie is er weleens in een theater of concertzaal geweest?", steken slechts enkelen hun vinger op. Zij hebben dan bijvoorbeeld Bert Visscher zien optreden. Toen ik eens het slotkoor - 'Wir setzen uns mit Tränen nieder' - uit de Matthäus Passion van Bach had laten horen, kwam een pokdalige plattelandspuber naar mij toe. Hij zei: "Dat is nait verkeerd, meneer". Groningers bedoelen dan: dat is geweldig! Leerlingen komen vaak via ckv voor het eerst in een schouwburg of museum, raken verwonderd door de teksten en muziek van singer-songwriters of luisteren verbijsterd naar het verhaal over dat indringende schilderij 'Guernica' van Picasso. Want kunst kan ontroeren, troosten, maar ook woedend maken. Bij mij op de RSG Ter Apel krijgen leerlingen steeds zes weken les in een andere kunstdiscipline: muziek, beeldende vorming, drama, fotografie en creatief schrijven. Een thema - en een project - verbindt de lessen met elkaar. Afgelopen cursusjaar was dit de natuur. Tijdens de einduitvoering in het 'Theater van de Natuur' in Sellingen vond er kruisbestuiving plaats. Onder het motto 'Beleef het mee bij ckv!' toonden leerlingen hún 'kunsten': een toneelvoorstelling, een foto-expositie, kunstobjecten, voordrachten van zelf geschreven gedichten en muziek! Het publiek zag wat kunst met leerlingen doet. Het maakt de creativiteit in je los, het inspireert, verwondert en verbroedert. Tot eind november mogen burgers op het onzalige plan van de minister reageren. Doen! Maar nog beter zou het zijn als er tijdens de formatie al een rode (of misschien wel paarse) streep wordt gezet door dit ondoordachte, barbaarse voornemen. Fout! |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VLS | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CKV op de tocht! Afgelopen week werden wij uitgenodigd te reageren op het wetsvoorstel betreffende de aanpassing van de profielen bovenbouw havo/vwo. Tot 29 november 2012 hebben wij allemaal de mogelijkheid onze mening te geven middels een internetconsultatie, zie: http://www.internetconsultatie.nl/bovenbouwhavovwo .Via genoemde pagina kunt u het wetsvoorstel ook downloaden. De meeste collegaʼs worden daar niet onverdeeld vrolijk van. Als bestuur van de VLS maken wij ons in elk geval grote zorgen over de toekomst van het vak CKV en vrezen dat ook de kunstvakken in de toekomst gevaar lopen. Onze collegaʼs van de andere kunstvakken, van de kunstvakopleidingen en van Cultuurnetwerk Nederland denken daar net zo over. Wij menen dan ook onmiddellijk in actie te moeten komen. Sinds de publicatie heeft het bestuur van de VLS niet stil gezeten en is er op vele fronten werk verzet: • De partners die na de opheffing van het SBKV nog steeds opiniërend samenwerken, hebben donderdag 27 september in hun voorbespreking van het strategisch beraad van 29 oktober aanstaande veel ruimte op de agenda vrijgemaakt voor het bespreken van een gezamenlijke reactie op dit wetsvoorstel. In de weken tussen nu en 29 oktober werken zij ook samen aan een schriftelijke reactie die inhoudelijk scherpe kanttekeningen plaats bij dit wetsvoorstel. Wij willen ook als VLS met de partners zoveel mogelijk gezamenlijk naar buiten toe optreden en ook vooral inhoudelijk optreden. Het gaat niet alleen over ons beroep en ons hachje, maar ook over de plek van kunst en cultuur in ons onderwijs! Over de toekomst van kunst en cultuur in Nederland!• De opleidingen docent muziek hebben in hun bijeenkomst van vrijdag 28 september (O2DM) ingestemd met bovengenoemde en andere acties. Dezelfde dag is een en ander in het KVDO nog eens bekrachtigd en zijn er vanuit diverse gremia reacties op handen.Belangrijk is de vraag aan de scholen en dus aan de kunstvakdocenten: Laat wat van je horen, laat ouders opkomen voor het belang van dit vak, mobiliseer zoveel mogelijk belangengroeperingen die vanuit de inhoud van het vak en het belang voor de algemeen vormend onderwijs hun mening laten gelden. Toon initiatief! Dit geldt ook voor vertegenwoordigers van kunstencentra, theatergezelschappen, podia en zo voorts. Hier en nu bent u nodig! • De kunstvakdocentenverenigingen schrijven nog deze week samen met Cultuurnetwerk Nederland een brief aan Minister van Bijsterveldt van OCW om opheldering te krijgen over de gang van zaken. Het advies van de Verkenningscommissie Kunstvakken is namens ons op 20 mei 2012 aangeboden aan de minister. Daarop is nog geen enkele reactie gekomen en het advies van de verkenningscommissie is op geen enkele wijze te herkennen in de inhoud van het wetsvoorstel. Wij willen daarover opheldering.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aleid Truijens in de Volkskrant | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Docent VO: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cultuur- onderwijs sterft 'een stille dood'Cultuuronderwijs moet verdwijnen uit het eindexamenpakket van havo en vwo. Het vrijgekomen budget en tijd zouden ten goede komen aan de drie kernvakken: Nederlands, Engels en Wiskunde. Dat staat in een wetsvoorstel waarin het demissionaire kabinet pleit voor afschaffing van het vak Culturele Kunstzinnige Vorming (CKV). AMSTERDAM - Daarmee zal cultuuronderwijs een stille
dood sterven, vrezen docenten en CJP en Cultuurnetwerk,
een stichting die kunst- en cultuuronderwijs ontwikkelt.
In plaats van CKV komt in de onderwijswet 'een algemene
bepaling om leerlingen culturele vorming aan te bieden,'
naar eigen inzicht en zonder middelen. Ze vermoeden dat
kunst en cultuur in de krochten van het lesrooster
terechtkomen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bron: schreeuw om CKV | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geachte
mevrouw Swagerman,
Bedankt voor uw e-mail aan de VVD Tweede Kamerfractie. We waarderen het als open en liberale partij uiteraard zeer dat u de moeite en tijd genomen heeft om ons uw ideëen toe te sturen. Ik heb uw e-mail doorgestuurd naar onze woordvoerder op het gebied van kinderopvang, wellicht kan deze uw op- en aanmerkingen meenemen in commissie- en/of fractievergaderingen. Met vriendelijke groet, Annemarie Litjens VVD Voorlichting Annemarie heeft duidelijk nooit CKV gehad, maar ook te weinig lessen nederlands, want er zitten ook nog een 3 tal fouten in haar reactie. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
de Volkskrant 8 okt. 2012
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LVO laat kunst- en cultuurvakken nu al vallen! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mijn broek viel uit toen ik
de onderstaande oproep van het LVO las!
Eerst wordt de zaak gesloopt
bij de Kunstvakken, extra tekortvakken in het
leven geroepen en dan wordt er opeens gelobbyd
voor nieuwe eerstegraads docenten in de "nieuwe
verwen-vakken".
Jac Willekens Bron: http://www.stichtinglvo.nl/ Zul je lekker in je vel zitten als je wilt schitteren in een van de kunstvakken? Niet op een LVO school. En als kunstvak docent? Inpakken en wegwezen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Spits/Volkskrant | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Amsterdamse basisscholieren krijgen vanaf volgend jaar weer muziekles. Dat meldt Spits vandaag. Amsterdam is de eerste stad die een convenant sluit met scholen, muziekinstellingen, lerarenopleidingen en het conservatorium om de ouderwetse muziekles weer te laten herleven.
Ander grote steden zoals
Rotterdam, Utrecht en Groningen volgen het initiatief dat afkomstig is
van de Amsterdamse wethouder Carolien Gehrels (Cultuur) met interesse.
De wethouder is in gesprek met staatssecretaris van Cultuur Halbe
Zijlstra en de steden. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Blog Piet Hagenaars | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Massaontslag bij Organon in Oss.
NedCar in Born ontslaat alle medewerkers. Dikke verhalen en flink
veel aandacht in de
media. Nu dreigen er 1500
vakdocenten voor CKV op straat te komen en je hoort er niks over –
behalve vandaag een kort bericht in de
Volkskrant, pagina 11*). Dat
verbaast me, want zelfs de
leerlingen zijn erop tegen dit
vak af te schaffen. Hoe zit dat? Waarom komen de kranten er niet
mee?
Mijn blog vorige week heeft veel reacties opgeleverd, maar lang niet genoeg. Voelt men zich overvallen door het wetsvoorstel om CKV af te schaffen? Toch stuurde de minister eerder een brief over haar voornemen CKV niet meer verplicht te stellen naar de Kamer - die deze ook behandelde – en zegt zij de onderwijsverenigingen geraadpleegd te hebben. Maar dat is niet waar. Die zijn nu juist hard doende haar van dit rare idee af te helpen. Want hoe kun je met droge ogen zeggen dat je de kwaliteit van een vak wilt verhogen als je dat vak vervolgens afschaft en er niets voor in de plaats stelt. Excuus, Van Bijsterveldt stelt er wel iets voor in de plaats: ruimte! Veel ruimte voor vakdocenten omdat hun werk ophoudt! Met een rekensommetje zie je dit direct. Het vak afschaffen: (geen vak=geen lesuren) + (geen lesuren=geen docentenformatie) + (geen docentenformatie=geen docenten) +(geen docenten=geen kwaliteit) = 0 kwaliteitsverbetering + zo'n 1500 vakdocenten op straat. En ruimte in veel culturele instellingen, omdat die een stuk minder bezocht zullen worden als CKV wegvalt. Half deze week telde ik al ruim honderd reacties op de internetconsultatie. Op een enkeling na pleit iedereen voor behoud van Culturele en Kunstzinnige Vorming. Gewezen wordt op het advies van de Verkenningscommissie waarop de minister nog geen antwoord heeft. En op het feit dat, in een wereld vol krachten en crossovers van culturen en subculturen, het gros van de leerlingen nauwelijks iets weet van cultuur en kunst. Vandaar ook de kreet: behoud 'Bildung' in het voortgezet onderwijs. CKV-docenten vinden het ook een lachertje om bij Nederlands of geschiedenis dan maar iets aan CKV te gaan doen. Die collega's zijn niet geschoold in kunstvormen als film, beeldende kunst, muziek, dans of theater, de basis van het vak CKV. En hoe zit het dan met de opdracht van het onderwijs creatieve, zelf nadenkende jonge mensen op te leiden die de broodnodige vernieuwing in onze maatschappij kunnen brengen; in staat ook met authentieke en originele oplossingen te komen voor de problemen in onze wereld? Daar draagt CKV toch aan bij? Van Bijsterveldt-Vliegenthart over CKV in de Tweede Kamer: 'Daar ga ik naar kijken, want voordat ik het loslaat, voordat ik mijn oude schoenen weggooi, wil ik wel even nieuwe schoenen aangeschaft hebben.' Gezien haar wetsvoorstel loopt de minister nu barrevoets rond, samen met die 1500 CKV-docenten.
*) Hé, en nu word ik
gebeld door
Radio 1, dus wie weet komt er nog meer beweging in de zaak!
Voor discussie over de
ruimte die CKV-docenten en culturele instellingen krijgen door
afschaffing van het vak CKV, zie het
Netwerk Cultuureducatie op LinkedIn.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Blog Piet Hagenaars | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na de consultatie spant het
erom. De Kamercommissie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap praat dan over
het
Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo. Gek genoeg was er in maart tijdens
het
overleg met de minister over het voortgezet onderwijsniemand van
diezelfde kamercommissie die pal achter het voorstel van Van
Bijsterveldt stond. Enkele citaten. Van Dijk (SP): 'We moeten oppassen dat het voortgezet onderwijs niet tot een soort afrekenmachine wordt gereduceerd, waarbij het alleen nog maar om taal en rekenen gaat'. Beertema (PVV): 'Wat is er nu toch mis met duidelijke kerndoelen voor dat prachtige vak? Het kan namelijk een heel mooi vak zijn'. En Elias (VVD) wilde nadrukkelijk weten of de kerndoelen voldoende richting geven? 'Het zou namelijk ten koste kunnen gaan van cultuureducatie terwijl dat nu juist voor de VVD […] van belang wordt geacht'. Zelfs de minister lijkt er nog helemaal niet uit te zijn ondanks dat ze haar wetsvoorstel zo ferm indiende: 'Dan kom ik bij CKV, dat ik niet zou willen afschaffen. […] Ik vind de culturele vorming die van CKV uitgaat ongelooflijk belangrijk. Het is meer dan alleen maar een kernvak in het onderwijs. Vorming hoort daar echt bij. Ik vind het belangrijk dat het verplicht blijft [...].' 'Ongelooflijk belangrijk', zei ze toch? En het moest toch verplicht blijven? Desondanks dient Marja 'Paradox' Van Bijsterveldt nu een wetsvoorstel in om het vak CKV af te schaffen. Binnenkort groeit er in Nederland een generatie kinderen op die nooit heeft mogen kennismaken met cultuur? Toekomstige generaties havisten en vwo'ers bestaan straks louter uit Engels sprekende rekenwonders? Kortom, de afschaffing van het schoolvak Culturele en Kunstzinnige Vorming betekent een ernstige verarming van het onderwijs in Nederland. En dat vinden wij niet alleen, maar ook het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS), de CKV-leraren, CJP, Kunsten '92, De Vereniging CultuurProfielscholen (VCPS), kunstvakdocentenopleidingen, het KVDO, onderwijsvakverenigingen als VONKC, VLS, BDD en NBDK en ga zo maar door. Én velen van u. Nooit eerder werd deze blog door zovelen met instemming gelezen! Terwijl ik mijn open brief aan de Kamerleden schrijf, passeert de teller van deinternetconsultatie de twaalfhonderd. In de reacties lees ik woorden als idioterie, schande, beroofd van armoede, schaam u!, schrik, AFBLIJVEN, driewerf BAH, jammer, jammer, jammer, geen goede stap. En 99,99% van de respondenten vindt dat het wetsvoorstel moet worden afgewezen: als je het vak CKV wilt verbeteren dan moet je gewoon de eindtermen aanscherpen! Sluit je aan bij al die reacties vanuit het voortgezet en hoger onderwijs, van professoren, lectoren, docenten, studenten, kunstenaars, ouders, beroepsverenigingen, centra voor de kunsten, musea en andere culturele instellingen. Laat je CKV-stem horen en stuur de open brief naar dewoordvoerders en de leden van de Commissie OCW!
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ELO kunstvakken | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het nieuwe adres is: http://moodle.digischool.nl/ Een eigen ELO beheren om uw leerlingen voor te bereiden op het eindexamen? Meer
informatie:
http://moodle.digischool.nl/course/view.php?id=6 De workshop van 6 oktober was vol; er is een tweede workshop op zaterdag 26 januari 2013. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Database | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Al weer vier jaar geleden, in december 2008, lanceerde de toenmalige minister van onderwijs: Roland Plasterk, Wikiwijs. Een jaar later, in december 2009, kwam de eerste proef versie online. Het doel van Wikiwijs is om het gebruik en de ontwikkeling van open leermiddelen in het onderwijs te stimuleren én te vergemakkelijken. Nu, drie jaar later, is er een platform waar docenten open, digitale leermiddelen kunnen vinden en deze leermiddelen ook kunnen bewerken. Ze worden ook gebruikt: zie het rapport Wikiwijs in het onderwijs, maar ze zouden veel meer ingezet kunnen worden. Een punt is ook dat deze leermiddelen vaak alleen incidenteel ingezet worden. Leermiddelen moeten met elkaar verbonden worden tot leerlijnen, zodat duidelijk is of de kerndoelen gedekt zijn en of de referentieniveaus gehaald worden. In dit nieuwe schooljaar zal Digischool/Kennisnet/Wikiwijs daaraan gaan werken: in de volgende nieuwsbrieven zal ik daar meer informatie over geven. De vakcommunity zal in ieder geval een belangrijke rol gaan spelen. Het is goed om nu alvast (weer) naar onze Leermiddelendatabase en naar Wikiwijs te kijken. In onze leermiddelendatabase worden vooral losse leermiddelen die veel ideeën bevatten. Recente aanwinsten in de database ''beeldonderwijs''
inleiding 'engagement' (thema vwo tehatex 2013) Nieuw in de database CKV: (recente items geplaatst door leden)
Film opdracht (4 havo en variatie op het thema voor 4 Vwo) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Afmelden van de mailinglist:Als je je e-mail adres wilt verwijderen van de mailinglist: http://mijn.digischool.nl |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wijnandsrade beheerder cm CKV Harry |