Deze nieuwsbrief heeft betrekking op de volgende kunstvakken: CKV, KUA, Kunst beeldend, kunstvakken 1 en 2 en tehatex.

In dit oktober 2012 nummer: reacties op

''de van Bijsterveldt-paradox''

Database lesmateriaal: http://leermiddel.digischool.nl/

Elo's voor de kunstvakken: http://moodle.digischool.nl

www.digischool.nl

Afmelden van de mailinglist: Alle veranderingen, dus ook voor ander email adres: http://mijn.digischool.nl

 

Uit de Volkskrant van 24 oktober:

Demissionair minister van Bijsterveldt heeft niet letterlijk gezegd, dat docenten CKV gemakzuchtig omspringen met de invulling van het vak.

 

 

Facebook: Schreeuw om CKV

Nu al meer dan 1600 reacties. Reageren nog mogelijk tot eind november!

Onder de reacties zijn ware juweeltjes te vinden! Lees ze, maar vergeet niet zelf ook te reageren! Wijs ook je collega's en zeker je directie op het bestaan van de internetconsultatie!

Reageren kan via http://www.internetconsultatie.nl/bovenbouwhavovwo

Gevolgen voor KUA en tehatex

De introductie van een nieuw verplicht profielvak voor het havoprofiel C&M heeft ook consequenties voor het aantal profielkeuzevakken dat leerlingen kunnen kiezen.

Door het toevoegen van een vorm van wiskunde aan de voor alle leerlingen verplichte vakken, wordt het aantal profielkeuzevakken beperkt van tenminste twee naar tenminste één.

Nu moeten leerlingen tenminste één maatschappijvak en één cultuurvak kiezen. Met dit wetsvoorstel wordt dit tenminste één maatschappijvak of één cultuurvak.

Indien deze leerlingen zowel een maatschappij-, als een cultuurvak willen kiezen, dan kunnen zij dit kiezen als ‘keuze-examenvak’ uit het vrije deel.

 

Bron: Trouw
Bewindslieden met passie. Waar vind je ze nog? Wijlen Aad Nuis (D66), staatssecretaris van onderwijs, cultuur en wetenschappen in de jaren negentig, was zo iemand. "Cultuur is de olie die de samenleving draaiend houdt", vond deze dichter-politicus. Met zijn uitgangspuntennota 'Pantser of ruggegraat' (1995) gaf hij de aanzet voor culturele kunstzinnige vorming (ckv) in het voortgezet onderwijs. Nuis schreef hier terugblikkend in 2007 over: "Ik wilde jongeren de kans geven zelf uit te vinden waar ze hun verbeelding aan kunnen scherpen, ze zelf laten uitzoeken wat hen boeit. Daar is de school absoluut onmisbaar bij." In 1999 werd ckv ingevoerd in de bovenbouw van havo en vwo.

Anno 2012 zit Halbe Zijlstra (VVD) op deze post. Deze commercieel opgeleide staatssecretaris denkt dat je cultuur net zo kunt saneren als een groot winkelbedrijf met te veel winkeldochters. Hij slaat met de botte bijl om zich heen en maakt zo 'alles wat van waarde en weerloos is' kapot. Maar van de dichter Lucebert heeft hij waarschijnlijk nog nooit gehoord. Arme Halbe, arme cultuur! Zijn geest is nu ook vaardig geworden over zijn baas, Marja van Bijsterveldt (CDA). Deze demissionaire minister wil ckv schrappen als verplicht eindexamenvak. Scholen moeten maar een eigen invulling aan culturele vorming geven. Volgens haar kan dat prima bij geschiedenis of Nederlands.

Natuurlijk moet cultuur integraal onderdeel zijn van de vakken waarin wordt onderwezen. Maar dat gebeurt al. Ikzelf schenk bij Nederlands vanzelfsprekend aandacht aan literatuur.

De meeste leerlingen in de bovenbouw hebben echter geen muziek, beeldende vorming of drama meer in het pakket. Daar is ckv voor! Als ik in de eerste ckv-les aan leerlingen uit 4 havo en 4 vwo vraag om een paar kunstvormen te noemen, blijft het akelig stil. Als ik vraag: "Wie is er weleens in een theater of concertzaal geweest?", steken slechts enkelen hun vinger op. Zij hebben dan bijvoorbeeld Bert Visscher zien optreden. Toen ik eens het slotkoor - 'Wir setzen uns mit Tränen nieder' - uit de Matthäus Passion van Bach had laten horen, kwam een pokdalige plattelandspuber naar mij toe. Hij zei: "Dat is nait verkeerd, meneer". Groningers bedoelen dan: dat is geweldig!

Leerlingen komen vaak via ckv voor het eerst in een schouwburg of museum, raken verwonderd door de teksten en muziek van singer-songwriters of luisteren verbijsterd naar het verhaal over dat indringende schilderij 'Guernica' van Picasso. Want kunst kan ontroeren, troosten, maar ook woedend maken.

Bij mij op de RSG Ter Apel krijgen leerlingen steeds zes weken les in een andere kunstdiscipline: muziek, beeldende vorming, drama, fotografie en creatief schrijven. Een thema - en een project - verbindt de lessen met elkaar. Afgelopen cursusjaar was dit de natuur. Tijdens de einduitvoering in het 'Theater van de Natuur' in Sellingen vond er kruisbestuiving plaats. Onder het motto 'Beleef het mee bij ckv!' toonden leerlingen hún 'kunsten': een toneelvoorstelling, een foto-expositie, kunstobjecten, voordrachten van zelf geschreven gedichten en muziek! Het publiek zag wat kunst met leerlingen doet. Het maakt de creativiteit in je los, het inspireert, verwondert en verbroedert.

Tot eind november mogen burgers op het onzalige plan van de minister reageren. Doen! Maar nog beter zou het zijn als er tijdens de formatie al een rode (of misschien wel paarse) streep wordt gezet door dit ondoordachte, barbaarse voornemen. Fout!
VLS

CKV op de tocht!

Afgelopen week werden wij uitgenodigd te reageren op het wetsvoorstel betreffende de aanpassing van de profielen bovenbouw havo/vwo. Tot 29 november 2012 hebben wij allemaal de mogelijkheid onze mening te geven middels een internetconsultatie, zie:

http://www.internetconsultatie.nl/bovenbouwhavovwo.

Via genoemde pagina kunt u het wetsvoorstel ook downloaden. De meeste collegaʼs worden daar niet onverdeeld vrolijk van. Als bestuur van de VLS maken wij ons in elk geval grote zorgen over de toekomst van het vak CKV en vrezen dat ook de kunstvakken in de toekomst gevaar lopen. Onze collegaʼs van de andere kunstvakken, van de kunstvakopleidingen en van Cultuurnetwerk Nederland denken daar net zo over. Wij menen dan ook onmiddellijk in actie te moeten komen. Sinds de publicatie heeft het bestuur van de VLS niet stil gezeten en is er op vele fronten werk verzet:

De partners die na de opheffing van het SBKV nog steeds opiniërend samenwerken, hebben donderdag 27 september in hun voorbespreking van het strategisch beraad van 29 oktober aanstaande veel ruimte op de agenda vrijgemaakt voor het bespreken van een gezamenlijke reactie op dit wetsvoorstel. In de weken tussen nu en 29 oktober werken zij ook samen aan een schriftelijke reactie die inhoudelijk scherpe kanttekeningen plaats bij dit wetsvoorstel. Wij willen ook als VLS met de partners zoveel mogelijk gezamenlijk naar buiten toe optreden en ook vooral inhoudelijk optreden. Het gaat niet alleen over ons beroep en ons hachje, maar ook over de plek van kunst en cultuur in ons onderwijs! Over de toekomst van kunst en cultuur in Nederland!

De opleidingen docent muziek hebben in hun bijeenkomst van vrijdag 28 september (O2DM) ingestemd met bovengenoemde en andere acties. Dezelfde dag is een en ander in het KVDO nog eens bekrachtigd en zijn er vanuit diverse gremia reacties op handen.

Belangrijk is de vraag aan de scholen en dus aan de kunstvakdocenten: Laat wat van je horen, laat ouders opkomen voor het belang van dit vak, mobiliseer zoveel mogelijk belangengroeperingen die vanuit de inhoud van het vak en het belang voor de algemeen vormend onderwijs hun mening laten gelden. Toon initiatief!

Dit geldt ook voor vertegenwoordigers van kunstencentra, theatergezelschappen, podia en zo voorts.

Hier en nu bent u nodig!

De kunstvakdocentenverenigingen schrijven nog deze week samen met Cultuurnetwerk Nederland een brief aan Minister van Bijsterveldt van OCW om opheldering te krijgen over de gang van zaken. Het advies van de Verkenningscommissie Kunstvakken is namens ons op 20 mei 2012 aangeboden aan de minister. Daarop is nog geen enkele reactie gekomen en het advies van de verkenningscommissie is op geen enkele wijze te herkennen in de inhoud van het wetsvoorstel. Wij willen daarover opheldering.

 

Aleid Truijens in de Volkskrant

 

Docent VO:

Het verdwijnen van CKV

 

Gepubliceerd op 13 okt 2012 door

Deze video is gemaakt door de leerlingen van het Develstein College om het vak CKV te redden.
Je kunt ook naar de facebook site gaan "CKV moet blijven" en deze video delen. Red CKV en help mee! Het onderwijs KAN niet zonder kunst en cultuur onderwijs.

 

Cultuur- onderwijs sterft 'een stille dood'

VAN ONZE VERSLAGGEEFSTER STERRE LINDHOUT − 05/10/12, 00:00

Cultuuronderwijs moet verdwijnen uit het eindexamenpakket van havo en vwo. Het vrijgekomen budget en tijd zouden ten goede komen aan de drie kernvakken: Nederlands, Engels en Wiskunde. Dat staat in een wetsvoorstel waarin het demissionaire kabinet pleit voor afschaffing van het vak Culturele Kunstzinnige Vorming (CKV).

AMSTERDAM - Daarmee zal cultuuronderwijs een stille dood sterven, vrezen docenten en CJP en Cultuurnetwerk, een stichting die kunst- en cultuuronderwijs ontwikkelt. In plaats van CKV komt in de onderwijswet 'een algemene bepaling om leerlingen culturele vorming aan te bieden,' naar eigen inzicht en zonder middelen. Ze vermoeden dat kunst en cultuur in de krochten van het lesrooster terechtkomen.

De ruggengraat van het vak CKV was het bijhouden van een persoonlijk dossier van bezochte theater- of dansvoorstellingen naar keuze. Minister Van Bijsterveldt (Onderwijs) vindt dat dit systeem gemakzucht bij de docenten in de hand werkt. Ze verwacht dat scholen het cultuuronderwijs in de nieuwe opzet serieuzer zullen nemen. De Cultuurkaart, waarmee leerlingen korting kregen op culturele evenementen, wordt per 2013 afgeschaft.

Het vak CKV was nog jong. Het gold als paradepaard van de Tweede Fase, de in 1998 ingevoerde vernieuwing in de bovenbouw van het middelbare onderwijs.

Inmiddels blaast de wind bij het ministerie van OCW van een andere kant en ligt nadruk op goede beheersing van de basisvakken. 'Cultuur hoort bij die basis', zegt Piet Hagenaars, directeur van Cultuurnetwerk. 'En zonder middelen en eindtermen lukt het scholen niet die basis te verschaffen.'
 

Bron: schreeuw om CKV
Geachte mevrouw Swagerman,

Bedankt voor uw e-mail aan de VVD Tweede Kamerfractie.

We waarderen het als open en liberale partij uiteraard zeer dat u de moeite en tijd genomen heeft om ons uw ideëen toe te sturen. Ik heb uw e-mail doorgestuurd naar onze woordvoerder op het gebied van kinderopvang, wellicht kan deze uw op- en aanmerkingen meenemen in commissie- en/of fractievergaderingen.

Met vriendelijke groet,

Annemarie Litjens
VVD Voorlichting

Annemarie heeft duidelijk nooit CKV gehad, maar ook te weinig lessen nederlands, want er zitten ook nog een 3 tal fouten in haar reactie.

 
de Volkskrant 8 okt. 2012


 

 

LVO laat kunst- en cultuurvakken nu al vallen!
LVO Nieuws - Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs
LVO Nieuws - Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs Uitnodiging informatiebijeenkomst eerstegraads hbo-opleiding LVO Nieuws - Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs
Informatiebijeenkomst eerstegraads hbo-opleiding
Wil je jezelf blijven ontwikkelen om jezelf en je leerlingen kansen te bieden? Ben je een tweedegraads docent en wil je een eerstegraads bevoegdheid halen? Ben je gemotiveerd om een eerstegraads opleiding in wiskunde, Nederlands of Engels te volgen?

Kom dan naar de informatiebijeenkomst op 16 november in Echt.

Zoals je weet ontstaat er de komende jaren een groot tekort aan eerstegraads graads docenten. Daarom willen we tweedegraders Nederlands, Engels en wiskunde stimuleren zich te laten opscholen. We merken echter dat het reizen vanuit Limburg naar Tilburg, Utrecht of Nijmegen voor velen een drempel is, om de stap te zetten een opleiding te gaan volgen.

Daar hebben we nu een oplossing voor gevonden, in samenwerking met onze collegabesturen voor voortgezet onderwijs in Limburg.
Eerstegraads opleiding op afstand
De samenwerkende faculteiten van de Hogeschool InHolland, de Hogeschool Amsterdam, de Hogeschool Utrecht en Windesheim bieden Limburgse docenten een eerstegraads opleiding op afstand aan. Deze vier instellingen, die zich samen de 4FF noemen, bieden eerstegraads opleidingen aan in de vakken Nederlands, wiskunde en Engels.

De fysieke bijeenkomsten voor de opleidingen vinden in de regio plaats. Ze worden gecombineerd met leren op afstand. Er wordt gebruik gemaakt van binnen de eigen school aanwezige begeleidings-, experimenteer- en intervisiemogelijkheden om leren en werken optimaal op elkaar te laten aansluiten.
Voor wie
De informatiebijeenkomst is bedoeld voor docenten met een tweedegraads bevoegdheid Nederlands, Engels of wiskunde en die eerstegraads bevoegd willen worden in die vakken. Natuurlijk ben je ook als leidinggevende of hoofd P&O van harte welkom. De bijeenkomst is niet bedoeld voor mensen met bijvoorbeeld een tweedegraads bevoegheid economie.
Programma
15.00 uur

15.15 uur



15.30 uur


15.45 uur

16.00 uur




17.00 uur
 
Inloop

Inleiding
Dhr. Bonekamp, lid College van Bestuur LVO en dhr. De Wolff, directeur Educatieve factulteit Hogeschool Utrecht

Presentatie

Dhr. Doelman, manager Kenniscentrum Educatie Windesheim

Centrale presentatie over de opleidingen


Informatie per vakgebied

Deelnemers kunnen per vak informatie krijgen over de inhoud van de opleiding. Daarnaast krijgen leidinggevenden en hoofden P&O antwoord op hun vragen

Afsluiting met een drankje
 
Praktisch
Datum
Tijd
Locatie
 
16 november
15.00 uur tot 17.30 uur
Connect College, Populierlaan 1, Echt
Aanmelden vóór 12 november
We willen graag weten hoeveel mensen er komen. Meld je daarom aan vóór 12 november. Klik hier voor het aanmeldformulier. Vergeet niet vooraf even met je leidinggevende te overleggen in verband met verlof of lesuitval.

Versterk jij je carrièreperspectief?
De gezamenlijke besturen voor voortgezet onderwijs in Limburg bieden die mogelijkheid.

 
Layout afbeelding
 
Mijn broek viel uit toen ik de onderstaande oproep van het LVO las!
 
Eerst wordt de zaak gesloopt bij de Kunstvakken, extra tekortvakken in het leven geroepen en dan wordt er opeens gelobbyd voor nieuwe eerstegraads docenten in de "nieuwe verwen-vakken".

Jac Willekens

Bron: http://www.stichtinglvo.nl/

LVO is een onderwijsorganisatie met scholen voor voortgezet onderwijs verspreid over heel Limburg. Onze scholen zijn zonder uitzondering kleinschalig. Soms ziet u dat terug in het gebouw, soms in de organisatie binnen het gebouw. In een veilige omgeving ontdekt en ontwikkelt uw kind zijn talenten, onder begeleiding van deskundige docenten. Betrokken mensen die stáán voor onderwijskwaliteit. Die er samen met u voor willen zorgen dat uw kind lekker in zijn vel zit en het maximale uit zichzelf haalt.

Kortom: we zetten ons in voor uitstekend onderwijs en bereikbare scholen van alle schooltypes voor Limburgse leerlingen. Daarmee geven we toekomst aan uw kind en aan onze provincie.

Zul je lekker in je vel zitten als je wilt schitteren in een van de kunstvakken? Niet op een LVO school.

En als kunstvak docent? Inpakken en wegwezen.

Spits/Volkskrant

Amsterdamse basisscholieren krijgen vanaf volgend jaar weer muziekles. Dat meldt Spits vandaag. Amsterdam is de eerste stad die een convenant sluit met scholen, muziekinstellingen, lerarenopleidingen en het conservatorium om de ouderwetse muziekles weer te laten herleven.

Ander grote steden zoals Rotterdam, Utrecht en Groningen volgen het initiatief dat afkomstig is van de Amsterdamse wethouder Carolien Gehrels (Cultuur) met interesse. De wethouder is in gesprek met staatssecretaris van Cultuur Halbe Zijlstra en de steden.

Volgens Sp!ts is muziekles op scholen bijna wegbezuinigd. Docenten zijn onvoldoende gediplomeerd of hebben hun handen vol aan reken- en taalonderwijs.

Volgens Gehrels draagt muziekles bij aan de ontwikkeling van kinderen. 'School is essentieel om alle Amsterdamse kinderen in aanraking te laten komen met muziek'.

Blog Piet Hagenaars
Massaontslag bij Organon in Oss. NedCar in Born ontslaat alle medewerkers. Dikke verhalen en flink veel aandacht in de media. Nu dreigen er 1500 vakdocenten voor CKV op straat te komen en je hoort er niks over – behalve vandaag een kort bericht in de Volkskrant, pagina 11*). Dat verbaast me, want zelfs de leerlingen zijn erop tegen dit vak af te schaffen. Hoe zit dat? Waarom komen de kranten er niet mee?

Mijn blog vorige week heeft veel reacties opgeleverd, maar lang niet genoeg. Voelt men zich overvallen door het wetsvoorstel om CKV af te schaffen? Toch stuurde de minister eerder een brief over haar voornemen CKV niet meer verplicht te stellen naar de Kamer - die deze ook behandelde – en zegt zij de onderwijsverenigingen geraadpleegd te hebben. Maar dat is niet waar. Die zijn nu juist hard doende haar van dit rare idee af te helpen. Want hoe kun je met droge ogen zeggen dat je de kwaliteit van een vak wilt verhogen als je dat vak vervolgens afschaft en er niets voor in de plaats stelt. Excuus, Van Bijsterveldt stelt er wel iets voor in de plaats: ruimte!

Veel ruimte voor vakdocenten omdat hun werk ophoudt! Met een rekensommetje zie je dit direct. Het vak afschaffen: (geen vak=geen lesuren) + (geen lesuren=geen docentenformatie) + (geen docentenformatie=geen docenten) +(geen docenten=geen kwaliteit) = 0 kwaliteitsverbetering + zo'n 1500 vakdocenten op straat. En ruimte in veel culturele instellingen, omdat die een stuk minder bezocht zullen worden als CKV wegvalt.

Half deze week telde ik al ruim honderd reacties op de internetconsultatie. Op een enkeling na pleit iedereen voor behoud van Culturele en Kunstzinnige Vorming. Gewezen wordt op het advies van de Verkenningscommissie waarop de minister nog geen antwoord heeft. En op het feit dat, in een wereld vol krachten en crossovers van culturen en subculturen, het gros van de leerlingen nauwelijks iets weet van cultuur en kunst. Vandaar ook de kreet: behoud 'Bildung' in het voortgezet onderwijs. CKV-docenten vinden het ook een lachertje om bij Nederlands of geschiedenis dan maar iets aan CKV te gaan doen. Die collega's zijn niet geschoold in kunstvormen als film, beeldende kunst, muziek, dans of theater, de basis van het vak CKV. En hoe zit het dan met de opdracht van het onderwijs creatieve, zelf nadenkende jonge mensen op te leiden die de broodnodige vernieuwing in onze maatschappij kunnen brengen; in staat ook met authentieke en originele oplossingen te komen voor de problemen in onze wereld? Daar draagt CKV toch aan bij?

Van Bijsterveldt-Vliegenthart over CKV in de Tweede Kamer: 'Daar ga ik naar kijken, want voordat ik het loslaat, voordat ik mijn oude schoenen weggooi, wil ik wel even nieuwe schoenen aangeschaft hebben.' Gezien haar wetsvoorstel loopt de minister nu barrevoets rond, samen met die 1500 CKV-docenten.

*) Hé, en nu word ik gebeld door Radio 1, dus wie weet komt er nog meer beweging in de zaak!
 
Voor discussie over de ruimte die CKV-docenten en culturele instellingen krijgen door afschaffing van het vak CKV, zie het Netwerk Cultuureducatie op LinkedIn.

 

Blog Piet Hagenaars
Na de consultatie spant het erom. De Kamercommissie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap praat dan over het Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo. Gek genoeg was er in maart tijdens het overleg met de minister over het voortgezet onderwijsniemand van diezelfde kamercommissie die pal achter het voorstel van Van Bijsterveldt stond.

Enkele citaten. Van Dijk (SP): 'We moeten oppassen dat het voortgezet onderwijs niet tot een soort afrekenmachine wordt gereduceerd, waarbij het alleen nog maar om taal en rekenen gaat'. Beertema (PVV): 'Wat is er nu toch mis met duidelijke kerndoelen voor dat prachtige vak? Het kan namelijk een heel mooi vak zijn'. En Elias (VVD) wilde nadrukkelijk weten of de kerndoelen voldoende richting geven? 'Het zou namelijk ten koste kunnen gaan van cultuureducatie terwijl dat nu juist voor de VVD […] van belang wordt geacht'. Zelfs de minister lijkt er nog helemaal niet uit te zijn ondanks dat ze haar wetsvoorstel zo ferm indiende: 'Dan kom ik bij CKV, dat ik niet zou willen afschaffen. […] Ik vind de culturele vorming die van CKV uitgaat ongelooflijk belangrijk. Het is meer dan alleen maar een kernvak in het onderwijs. Vorming hoort daar echt bij. Ik vind het belangrijk dat het verplicht blijft [...].'

'Ongelooflijk belangrijk', zei ze toch? En het moest toch verplicht blijven? Desondanks dient Marja 'Paradox' Van Bijsterveldt nu een wetsvoorstel in om het vak CKV af te schaffen. Binnenkort groeit er in Nederland een generatie kinderen op die nooit heeft mogen kennismaken met cultuur? Toekomstige generaties havisten en vwo'ers bestaan straks louter uit Engels sprekende rekenwonders? Kortom, de afschaffing van het schoolvak Culturele en Kunstzinnige Vorming betekent een ernstige verarming van het onderwijs in Nederland. En dat vinden wij niet alleen, maar ook het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS), de CKV-leraren, CJP, Kunsten '92, De Vereniging CultuurProfielscholen (VCPS), kunstvakdocentenopleidingen, het KVDO, onderwijsvakverenigingen als VONKC, VLS, BDD en NBDK en ga zo maar door. Én velen van u. Nooit eerder werd deze blog door zovelen met instemming gelezen!

Terwijl ik mijn open brief aan de Kamerleden schrijf, passeert de teller van deinternetconsultatie de twaalfhonderd. In de reacties lees ik woorden als idioterie, schande, beroofd van armoede, schaam u!, schrik, AFBLIJVEN, driewerf BAH, jammer, jammer, jammer, geen goede stap. En 99,99% van de respondenten vindt dat het wetsvoorstel moet worden afgewezen: als je het vak CKV wilt verbeteren dan moet je gewoon de eindtermen aanscherpen!

Sluit je aan bij al die reacties vanuit het voortgezet en hoger onderwijs, van professoren, lectoren, docenten, studenten, kunstenaars, ouders, beroepsverenigingen, centra voor de kunsten, musea en andere culturele instellingen. Laat je CKV-stem horen en stuur de open brief naar dewoordvoerders en de leden van de Commissie OCW!

 

ELO kunstvakken

Het nieuwe adres is: http://moodle.digischool.nl/

Een eigen ELO beheren om uw leerlingen voor te bereiden op het eindexamen?

Meer informatie: http://moodle.digischool.nl/course/view.php?id=6

Voor portfolio CKV: http://moodle.digischool.nl/course/view.php?id=38

De workshop van 6 oktober was vol; er is een tweede workshop op zaterdag 26 januari 2013.

Database

Al weer vier jaar geleden, in december 2008, lanceerde de toenmalige minister van onderwijs: Roland Plasterk, Wikiwijs. Een jaar later, in december 2009, kwam de eerste proef versie online. Het doel van Wikiwijs is om het gebruik en de ontwikkeling van open leermiddelen in het onderwijs te stimuleren én te vergemakkelijken. Nu, drie jaar later, is er een platform waar docenten open, digitale leermiddelen kunnen vinden en deze leermiddelen ook kunnen bewerken. Ze worden ook gebruikt: zie het rapport Wikiwijs in het onderwijs, maar ze zouden veel meer ingezet kunnen worden.

Een punt is ook dat deze leermiddelen vaak alleen incidenteel ingezet worden. Leermiddelen moeten met elkaar verbonden worden tot leerlijnen, zodat duidelijk is of de kerndoelen gedekt zijn en of de referentieniveaus gehaald worden. In dit nieuwe schooljaar zal Digischool/Kennisnet/Wikiwijs daaraan gaan werken: in de volgende nieuwsbrieven zal ik daar meer informatie over geven. De vakcommunity zal in ieder geval een belangrijke rol gaan spelen.

Het is goed om nu alvast (weer) naar onze Leermiddelendatabase en naar Wikiwijs te kijken. In onze leermiddelendatabase worden vooral losse leermiddelen die veel ideeën bevatten.

Recente aanwinsten in de database ''beeldonderwijs''

inleiding 'engagement' (thema vwo tehatex 2013)
Pdf van presentatie bij inleiding van examenthema 'Engagement' vwo tehatex 2013. Filmpjes zijn niet meegenomen, dus via de links opzoeken. Animaties van ppt zitten niet in deze pdf.
Wed, 24 Oct 2012 16:35:14 +0200

tehatex vwo thema engagement 2013 sociaal
Pdf's van presentaties bij de context 'sociaal' van examenthema 'Engagement' vwo tehatex 2013. Filmpjes zijn niet meegenomen, dus via de links opzoeken. Animaties van ppt's zitten niet in deze pdf's.
Wed, 24 Oct 2012 16:33:30 +0200
 

Nieuw in de database CKV: (recente items geplaatst door leden)

Film opdracht (4 havo en variatie op het thema voor 4 Vwo)
De leerlingen gaan na inleidende filmlessen , aan de slag met een eigen filmproductie binnen het thema (4 havo) sprookje, (4 Vwo) Mythen en sagen.
Thu, 11 Oct 2012 12:22:30 +0200

Filmquiz klassieke filmquotes / uitspraken
Test de basis kennis van je leerlingen, verras of 'trakteer' ze op filmfragmenten, wellicht ter introductie van een vervolg. 1. powerpoint 2. leerlingen quiz formulier 3. docenten antwoorden
Thu, 11 Oct 2012 10:28:04 +0200

Walkurerit Wagner / Ride of the Valkaries (Gebruik van muziek bij film)
Bij muziek een eigen scenario schrijven, en deze vergelijken met een al bestaande film scene
Wed, 10 Oct 2012 21:50:14 +0200

Beeldende Kunst (Palet)
Powerpoint bij hoofdstuk beeldende kunst Palet basisboek (met you-tube fragm.)
Mon, 08 Oct 2012 09:55:26 +0200

Film
Powerpoint bij PaletBasisboek en PaletMono, met veel youtube-links.
Thu, 13 Sep 2012 16:58:04 +0200
 

 

Afmelden van de mailinglist:

Als je je e-mail adres wilt verwijderen van de mailinglist: http://mijn.digischool.nl

Wijnandsrade beheerder cm CKV Harry