Deze nieuwsbrief heeft betrekking op de volgende kunstvakken: CKV, KUA, Kunst beeldend, kunstvakken 1 en 2 en tehatex.

November 2012

Database lesmateriaal: http://leermiddel.digischool.nl/

Elo's voor de kunstvakken: http://moodle.digischool.nl

Voor vaklokalen en communities: www.digischool.nl

Afmelden van de mailinglist: Alle veranderingen, dus ook voor ander email adres: http://mijn.digischool.nl

 

Culturele en kunstzinnige vorming

Culturele en kunstzinnige vorming stimuleert leerlingen onder meer om naar theater, concerten of musea te gaan. Dit doel staat in het wetsvoorstel niet ter discussie, wel de vraag of het huidige vak CKV, met de voorgeschreven activiteiten, hiervoor de beste manier is.

Culturele en kunstzinnige vorming wordt dus niet afgeschaft. Ook wordt met het wetsvoorstel de hoeveelheid geld die scholen hiervoor ontvangen van het ministerie van OCW niet verlaagd. Scholen bepalen zelf hoe zij deze middelen inzetten.

Meer manieren om culturele en kunstzinnige vorming aan te bieden

CVK is op dit moment gebaseerd op 120 of 160 studielasturen. Dat is straks niet meer het geval. Het aantal studielasturen en de precieze invulling ervan worden niet meer voorgeschreven. Scholen bepalen zelf hoe zij dit vak gaan invullen en hoe zij leerlingen laten kennismaken met kunst en cultuur. Die verantwoordelijkheid ligt niet meer bij de overheid.

Scholen kunnen bijvoorbeeld de culturele activiteiten onderbrengen bij kunstvakken of bij vakken als geschiedenis, Nederlands of moderne vreemde talen. Ook kunnen ze deze activiteiten in de vorm van projecten of modules aanbieden. Ook blijft het mogelijk het als een vak aan te bieden, bijvoorbeeld als een kunstvak dat in het voorexamenjaar met een cijfer wordt afgerond of net als nu als het vak CKV.

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/

Nu al meer dan 1700 reacties. Reageren nog mogelijk tot eind november!

Vergeet niet zelf ook te reageren! Wijs ook je collega's en zeker je directie op het bestaan van de internetconsultatie!

Reageren kan via http://www.internetconsultatie.nl/bovenbouwhavovwo

Gevolgen voor KUA en tehatex

Afschaffing ckv kost 1500 banen

Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Marja van Bijsterveldt, heeft het plan om het vak culturele en kunstzinnige vorming (ckv) niet meer verplicht te stellen als examenvak. Dit valt niet goed bij leraren ckv en de Algemene Onderwijsbond (Aob). Volgens de AOb zal het plan voor 1500 leraren het verlies van hun baan betekenen.

Geen prioriteit
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wil scholen zelf laten bepalen hoe ze het vak ckv inrichten. Dat betekent mogelijk dat het vak dan opgenomen wordt in andere lessen en als vak verdwijnt. De vakken Nederlands, Engels en wiskunde hebben voor het ministerie prioriteit en ze wil scholen meer ruimte geven voor die vakken.

Geen onderzoek
AOb-vicevoorzitter Ben Hoogenboom noemt het plan van de minister opportunistisch, omdat er geen enkel onderzoek is gedaan naar de bijdrage van het vak ckv aan de vorming van de leerlingen.

Groot belang
Docenten benadrukken het belang van ckv, leerlingen leren theorie over kunst en cultuur, gaan naar voorstellingen en maken kennis met beeldende kunst en het cultureel erfgoed. Veel jongeren komen volgens de leraren van huis uit nauwelijks in aanraking met deze onderwerpen. Ook vinden ze dat het vak ckv van groot belang is voor onder andere samenwerken, plannen en het vormen van een eigen mening.

Bron http://www.primaonderwijs.nl/vo/

 
Brief van minister Van Bijsterveldt-Vliegenthart (OCW) aan de Tweede Kamer over het kabinetsstandpunt over de profielen van havo / vwo.
 
 
Rapport 'Consequenties vermindering profielen havo - vwo' door Ecorys Nederland BV in opdracht van het ministerie van OCW.
 

CKV en wetsvoorstel profielen havo/vwo

Procedure en status wetsvoorstel Via de internetconsultatie kunnen belanghebbenden en geïnteresseerden tot en met 29 november reageren op dit wetsvoorstel voordat het voorstel formeel in procedure wordt gebracht richting Ministerraad en vervolgens Tweede Kamer. Zo kunnen de opmerkingen meegenomen worden bij de totstandkoming van het definitieve wetsvoorstel.

Wetsvoorstel Het wetsvoorstel heeft vier elementen: in het havo-profiel C&M wordt wiskunde C verplicht, de vakbenamingen voor Latijn en Grieks veranderen en deze vakken worden samengevoegd met KCV, het examenvak ANW wordt afgeschaft en culturele en kunstzinnige vorming wordt op een andere manier wettelijk geregeld dan met het verplichte examenvak CKV.

De internetconsultatie over het wetsvoorstel heeft tot dusverre tot veel reacties geleid. Verreweg de meeste reacties hebben betrekking op het afschaffen van CKV als verplicht examenvak. Hieronder de feiten op een rij.

CKV Culturele en kunstzinnige vorming is en blijft een verplicht onderdeel van het curriculum en het moet structureel en herkenbaar in het onderwijsprogramma worden aangeboden.

Het wetsvoorstel biedt scholen de ruimte om de culturele en kunstzinnige vorming naar eigen inzicht vorm te geven. Scholen kunnen CKV blijven aanbieden zoals ze dat nu doen, maar er zijn ook andere mogelijkheden om culturele en kunstzinnige vorming te onderwijzen, bijvoorbeeld als een vak dat in het voorexamenjaar met een cijfer wordt afgerond, als onderdeel van de grote kunstvakken of geïntegreerd in algemeen vormende vakken. De invulling van de culturele en kunstzinnige vorming van leerlingen komt dus meer bij de school te liggen. Op die manier kan de culturele en kunstzinnige vorming van leerlingen van de onderbouw tot het eind van de opleiding door de school worden ingevuld.

Meer dan een kwart van alle leerlingen havo/vwo kiest een kunstvak als examenvak; de positie van deze vakken verandert niet.

Bron: Ministerie van onderwijs Nieuwsbrief Voortgezet Onderwijs nummer 2 van 30 oktober 2012

ELO
 

Het nieuwe adres is: http://moodle.digischool.nl/

Een eigen ELO beheren om uw leerlingen voor te bereiden op het eindexamen?

Meer informatie: http://moodle.digischool.nl/course/view.php?id=6

Voor portfolio CKV: http://moodle.digischool.nl/course/view.php?id=38

De workshop van 6 oktober was vol; er is een tweede workshop op zaterdag 26 januari 2013.

Database

Al weer vier jaar geleden, in december 2008, lanceerde de toenmalige minister van onderwijs: Roland Plasterk, Wikiwijs. Een jaar later, in december 2009, kwam de eerste proef versie online. Het doel van Wikiwijs is om het gebruik en de ontwikkeling van open leermiddelen in het onderwijs te stimuleren én te vergemakkelijken. Nu, drie jaar later, is er een platform waar docenten open, digitale leermiddelen kunnen vinden en deze leermiddelen ook kunnen bewerken. Ze worden ook gebruikt: zie het rapport Wikiwijs in het onderwijs, maar ze zouden veel meer ingezet kunnen worden.

Een punt is ook dat deze leermiddelen vaak alleen incidenteel ingezet worden. Leermiddelen moeten met elkaar verbonden worden tot leerlijnen, zodat duidelijk is of de kerndoelen gedekt zijn en of de referentieniveaus gehaald worden. In dit nieuwe schooljaar zal Digischool/Kennisnet/Wikiwijs daaraan gaan werken: in de volgende nieuwsbrieven zal ik daar meer informatie over geven. De vakcommunity zal in ieder geval een belangrijke rol gaan spelen.

Het is goed om nu alvast (weer) naar onze Leermiddelendatabase en naar Wikiwijs te kijken. In onze leermiddelendatabase worden vooral losse leermiddelen die veel ideeën bevatten.

Recente aanwinsten in de database "tehatex''
De bestanden zijn alleen toegangkelijk voor leden van de community CKV-2.

Afbeeldingen Vwo Tehatex 2001 tv 2
Afbeeldingen Vwo tehatex 2001 tv 2 Wie heeft de vragen en antwoorden?
Tue, 30 Oct 2012 08:52:57 +0100

Powerpoint Beschrijving 11 Vwo tehatex
Bruikbaar begin van een les over Beschrijving 11 voor Vwo-tehatex 12-13
Sun, 28 Oct 2012 21:26:21 +0100

Powerpoint Beschrijving 10 Vwo tehatex
Een bruikbaar begin voor een les over Beschrijving 10, Vwo Tehatex 12-13
Sun, 28 Oct 2012 21:26:05 +0100

Powerpoint Beschrijving 9 Vwo tehatex
Een goed begin van een powerpoint over beschrijving 9 Vwo tehatex 12-13
Sun, 28 Oct 2012 21:25:33 +0100

inleiding 'engagement' (thema vwo tehatex 2013)
Pdf van presentatie bij inleiding van examenthema 'Engagement' vwo tehatex 2013. Filmpjes zijn niet meegenomen, dus via de links opzoeken. Animaties van ppt zitten niet in deze pdf.
Wed, 24 Oct 2012 16:35:14 +0200

tehatex vwo thema engagement 2013 sociaal
Pdf's van presentaties bij de context 'sociaal' van examenthema 'Engagement' vwo tehatex 2013. Filmpjes zijn niet meegenomen, dus via de links opzoeken. Animaties van ppt's zitten niet in deze pdf's.
Wed, 24 Oct 2012 16:33:30 +0200
 

Nieuw in de database CKV: (recente items geplaatst door leden)

Muziek
Powerpoint bij Palet:muziek met aanvullingen en you-tube fragmenten
Sun, 28 Oct 2012 21:24:49 +0100
 

 

Verdwijnen Culturele Kunstzinnige vorming kost honderden banen

De AOb vindt het opportunistisch dat minister Van Bijsterveldt (OCW) ondanks haar demissionaire status in een wetsvoorstel pleit voor afschaffing van de vakken Algemene Natuurwetenschappen(ANW), Klassieke Culturele Vorming (KCV) en Culturele Kunstzinnige Vorming (CKV). Met het afschaffen van CKV verdwijnt het cultuuronderwijs geheel uit het eindexamenpakket van havo en vwo. Het ministerie wil zo meer ruimte en budget creëren voor de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde. Hierdoor dreigen ruim 1500 vakdocenten hun baan te verliezen.

De demissionaire minister wil dat scholen zelf gaan bepalen hoe ze culturele vorming van leerlingen vormgeven. ‘Dat betekent in de schoolpraktijk dus einde oefening. Het is smadelijk voor de collega’s die zich nog niet zo lang geleden hebben laten omscholen en zich met veel resultaat inzetten voor hun vak’, reageert AOb-vicevoorzitter Ben Hoogenboom. ‘Een vak dat bovendien een verrijking van het curriculum is, vooral voor kinderen die van huis die ervaring niet meekrijgen. en nog nooit een theateruitvoering of museumbezoek hebben meegemaakt.’

Hoogenboom verbaast zich bovendien over de haast die Van Bijsterveldt blijkbaar heeft. ’Dit vak is pas een paar jaar geleden ingevoerd en mag de subjectieve mening van een demissionaire minister geen reden zijn voor deze harde maatregel. Er is geen enkel objectief onderzoek waaruit blijkt dat de huidige invulling van het vak CKV geen bijdrage levert aan de vorming van leerlingen. Deze maatregel lijkt gebaseerd te zijn kortzichtig politiek opportunisme zonder enige feitelijke onderbouwing.’

De vereniging onderwijs kunst en cultuur verwondert zich wat de AOb betreft dan ook terecht over het feit dat het advies van de verkenningscommissie kunstvakken geheel gepasseerd wordt met dit voorstel van de minister.

Eerder probeerde de minister ruimte te maken voor de kernvakken door de profielenstructuur aan te passen; dat bleek niet haalbaar na protesten uit het veld. Hoewel het aantal profielen niet veranderde, boekte de minister de bezuiniging van 50 miljoen euro wel in. Terecht pleitten de VO Raad en bonden ervoor dat deze bezuiniging voor een niet doorgevoerde verandering van de profielen van tafel gaat. Hoogenboom: ‘En nu probeert de minister hier een mouw aan te passen door op een slinkse wijze scholen zelf in staat te stellen ruimte te scheppen cq. dit vak te marginaliseren en daarmee honderden banen op het spel te zetten.’

Bovendien bemoeit de demissionaire minister zich weer met een kwestie op schoolniveau zonder eerst het onderwijsveld te raadplegen. In de praktijk merken leraren de eerste gevolgen al. De verplichte invoering van wiskunde leidt tot een extra inhaalslag op scholen bij leerlingen met een profiel ‘cultuur en maatschappij’ die voorheen geen wiskunde in hun pakket hadden. Zonder extra handen voor de klas is het in de praktijk onmogelijk om kinderen met een rekenachterstand in zo’n korte bij te spijkeren. En bovendien zijn de leermethodes nog niet op aangepast en is er geen ruimte meer voor leerlingen met dyscalculie.

Reactie
De AOb bereidt een reactie voor op de internetconsultatie die OCW pleegt naar aanleiding van dit wetsvoorstel. Wilt u daaraan een bijdrage leveren dan kan dat per mail naar Albert van der Meer, secretaris sectorbestuur VO via a.meer253@upcmail.nl of Ray Ramnewash, sectorbestuurder VO rramnewash@aob.nl

Bron website AOb

 

Afmelden van de mailinglist:

Als je je e-mail adres wilt verwijderen van de mailinglist: http://mijn.digischool.nl

Wijnandsrade beheerder cm CKV Harry