De bespreking van het schoolexamen CKV2 vwo op 13 april 2005
Het voorstel van de minister van Onderwijs om van CKV2 in 2009 een centraal examen te maken, geeft het vak meer status. Marieke Wensing van het CITO, de instelling die de examens construeert vroeg de docenten dan ook om zeer kritische opmerkingen te maken, hoe kritischer hoe beter. De CEVO, de instelling die, in opdracht van de minister de examens vaststelt, heeft gezegd dat het wat hun betreft eerder kan.
Wat
verandert er met CKV2 als centraal examen? Het belangrijkste is dat de normen
dan centraal vastgesteld worden. Bij de bespreking van de diverse onderdelen van
het examen van 2005 bleek dat dit voor de beoordeling gevolgen zou hebben gehad.
Goed
te maken
Over het
algemeen waren de docenten niet ontevreden over het examen. Het was goed te
maken, hoewel blok 3 wat in de verdrukking kwam.
Gemakkelijk
Een
aantal vragen werd erg gemakkelijk gevonden. Vraag 11, bijvoorbeeld, toonde een
serie foto’s van Martin Parr met de vraag: ‘Geef aan hoe het verhaal dat
Parr met deze serie foto’s vertelt, kan worden geïnterpreteerd’. Het was
niet mogelijk een foute interpretatie van de serie te geven. Het hele blok 3
werd inhoudelijk gemakkelijk gevonden: ‘Je hoefde geen CKV2 te volgen om de
vragen te kunnen maken’.
Verwarrend
Uitvoerig
werd gediscussieerd over een aantal vragen die verwarrend waren voor de
leerlingen.
Fouten
Opvallend
was het aantal fouten en omissies dat met betrekking tot de discipline Drama
voorkwam in het examen.
Behoefte
aan handleiding
De
docenten gaven aan dat ze behoefte hebben aan een duidelijke handleiding om hen
en de leerlingen in staat te stellen de terminologie van de diverse disciplines
die bij CKV2 horen goed te leren. De diverse methoden bieden op dit gebied geen
of niet voldoende materiaal. De meeste docenten beheersten bijvoorbeeld de
muziektermen ‘klankkleur en harmonie’ niet, hun leerlingen hadden vraag 20
dan ook niet goed beantwoord.
Nieuwtjes
Langzamerhand
werd iedereen moe. Veel docenten hadden ook de vergadering over het havo-examen
bijgewoond, een aantal moest nog ver reizen om thuis te komen. De voorzitter van
de divisie kunstvakken van het CEVO, Jos Herfs sloot af met een aantal
mededelingen.
De
examenprogramma's zijn wat aangepast. Van de mogelijkheid te reageren op de
voorstellen tot verandering hebben docenten nauwelijks gebruik gemaakt. De
aanwezige docenten bleken van deze mogelijkheid niet op de hoogte te zijn.
Communicatie blijft lastig. Ondertussen neemt de minister de examenprogramma’s
over, hierbij komt er meer ruimte voor de scholen om een eigen onderwerp te
kiezen.
Dank
Tevreden
en dankbaar voor al het werk dat Jacqueline Bontje weer had verricht om deze
vergaderingen mogelijk te maken, zwommen we in de stromende regen naar auto of
station.
Henriette Coppens