Nieuwsbrief Community CKV-2 April 2004- no 4a

Community managers en Onderhoud vaklokaal CKV-2: Harry Baggen Harry Baggen (docent beeldende vorming en ckv 1/2/3 aan SG Groenewald te Stein) 

In dit nummer: 

TOETSEN CKV-2

Iedereen maakt ze, iedereen gebruikt ze! Maar niet iedereen van de community-leden stuurt zijn of haar toets even op. Wel doen dus!!
Extra Nieuwsbrief met een fragment uit  het "ckv1-volgproject"

Bij de invoering van de Tweede Fase in 1999 vormden CKV1, 2 en 3 een samenhangend geheel. Waar CKV1 dankzij het verplichte karakter een stevig bestaan opbouwde, is de situatie voor de broertjes 2 en 3 nu een stuk diffuser.

Met de vernieuwing van de Tweede Fase van het voort-gezet onderwijs kwam er een nieuw vak op het rooster: Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV). Dit werd opgesplitst in een verplichte basis voor alle leerlingen (CKV1) en een verdieping voor leerlingen die het profiel Cultuur & Maatschappij volgen (CKV2,3). Bij CKV2, (voornamelijk) een theorievak, kreeg de leerling een breed uitzicht op alle kunstdisciplines; bij CKV3 kon hij zich ook praktisch verdiepen in een discipline: beelden-de vorming, muziek, dans of drama. Zo was het ooit bedoeld. Maar zo gebeurde het niet overal. Want terwijl alle scholen verplicht waren CKV1 in te voeren, kon een school in plaats van CKV2,3 ook een traditioneel kunstvak (beeldende vorming of muziek) aanbieden als kernvak in het Cultuurprofiel. Eerst gold dit als een overgangsfase, om kunstvakdocenten de tijd te geven zich breder te scholen. Maar het is er nooit van gekomen CKV2,3 als verplicht vak in te voeren. En met de ophanden zijnde vernieuwing van de Tweede Fase komt het daar ook niet meer van.  

Culturele bagage  

Of en hoe CKV2,3 gegeven wordt, is dus per school verschillend. Voor wie wil, bieden de deelvakken prach-tige kansen, zeggen kunstvakdocenten. 'Eindelijk konden we de verschillende culturele uitingsvormen in samen-hang behandelen,' zegt bijvoorbeeld Peter Vermaas, docent beeldend op het Penta College in Spijkenisse. 'Daarmee geef je leerlingen tenminste echt culturele bagage mee.' Samen met zijn collega muziek, Floris Yperlaan, geeft hij de lessen CKV2,3. Niet alleen tussen de disciplines is op deze manier veel samenhang, ook keren de the-ma’s uit CKV2 terug in de praktische opdrachten van CKV3. Marie-Thérèse van de Kamp, CKV-docente en kunst-coördinator van het Theresialyceum in Tilburg, trekt zelfs de lijnen door naar CKV1. 'Stel dat CKV1 over het thema stad gaat en CKV2 over massacultuur, dan zijn de opdrachten bij CKV3 beeldend gericht op bijvoor-beeld aspecten van massacultuur die je in de stad zoal tegenkomt. Ook al hebben niet alle leerlingen alle CKV-vakken, toch merken wij dat samenhang heel wen-selijk is. Zo krijgen leerlingen de mogelijkheid zich te verdiepen in een onderwerp.'  

Zelf de kunst beoefenen

Praktische kunstbeoefening is een wezenlijk onderdeel van de hele trits CKV. Michiel Maas, CKV-docent op het Jan Tinbergen College in Roosendaal en adviseur bij KPC-Groep, wijst op het grote belang van ervaringsge-richt leren. 'Dat blijkt heel effectief, dus zelf de kunst beoefenen heeft terecht een grote plaats.' Als Yperlaan met het mes op de keel zou moeten kiezen uit theorie of praktijk, dan koos hij voor praktijk. 'Maar het liefst zie ik een goed evenwicht, bij ons is dat een lesuur theorie en twee uur praktijk.' Vroeger was er met name op de havo meer tijd voor praktische kunstbeoefening, maar, zeggen de onder-vraagde docenten in koor, met wat flexibiliteit en creati-viteit kun je er wel voor zorgen dat er meer tijd vrijge-maakt wordt. Op het Penta College worden bijvoorbeeld de algemene studiehuisuren gebruikt voor werken in het atelier of de muziekruimte.

Verarming

CKV2,3 'heeft [...] tot doel het culturele karakter van het profiel Cultuur & Maatschappij te benadrukken,' heette het in de aanvankelijke doelstellingen. De door de minister voorgestelde vernieuwing van de Tweede Fase, begin februari 2004 bekrachtigd door de vaste Kamercommissie voor Onderwijs, doorkruist dit echter. De plannen mogen dan onder meer bedoeld zijn om de profielen meer eigen gezicht te geven, bij het profiel Cultuur & Maatschappij is dat niet gelukt, oordelen Vermaas en Yperlaan. Immers, CKV2,3 moet straks als keuzevak concurreren met filosofie of een van de moderne vreemde talen (en op het vwo ook nog met twee klassieke talen). 'CKV2,3 zou een kernvak moeten zijn, want wat is dit profiel nu waard zonder een kunst-vak? ' Maas spreekt eveneens van een verarming. 'De positie van de kunstvakken wordt onduidelijker, wat nog eens versterkt wordt door de onduidelijkheid over examinering. Want komt er nu een schoolexamen of een centraal examen?' De kunstvakdocenten bepleiten een centraal examen voor CKV2,3 - 'daarvoor zijn geen beletselen' - en handhaving van de bestaande centrale examens voor de traditionele kunstvakken.

Eindexamenvak

De herziening van de Tweede Fase was, aldus Yperlaan een uitgelezen kans het vak CKV2,3 in te voeren zoals oorspronkelijk de bedoeling was. Met als grote voor-deel dat het landelijk dan op alle scholen hetzelfde geregeld is. Vanaf 2007-2008 zal het nu daarentegen des te sterker van de school afhangen in hoeverre kunst er goed of bekaaid vanaf komt. 'Er zullen grote ver-schillen tussen scholen ontstaan,' denkt Maas. Van de Kamp beaamt dit. 'Maar scholen die cultuur willen, kunnen dat ook na 2007. Zeker nu er mogelijkheden komen om zich als cultuurschool te profileren.' Ze wijst erop dat ondanks het ogenschijnlijk gebrek aan mede-werking van de directie voortgezet onderwijs van het ministerie van OCW het percentage scholen met een kunstvak als eindexamenvak enorm is toegenomen. 'Dat tekent het enthousiasme van de docenten in de kunstvakken en het enthousiasme voor kunst en cultuur van veel scholen en veel leerlingen.'

 Meer informatie

www.tweedefase-loket.nl –> vakken en –> nieuws

www.slo.nl –> voortgezet onderwijs –> tweede fase –>– vakdossiers

www.kpcgroep.nl/kunstvakken

website Marie-Thérèse van de Kamp: www.ckv23.com

www.cultuurplein.nl  

Bron http://www.cultuurnetwerk.org/publicaties/pdf/nwsbrief2004_1.pdf

Vaklokaal en community CKV-1.

Ook bij de community CKV-1 is het mogelijk lid te worden: een nieuwsbrief CKV-1 ontvangt u dan ook maandelijks.

Harry  16-04-2004 21:33:46