Samenvatting mbt de kunstvakken
Het algemeen aanbod van niet-verplichte vakken
Als eerste werd in de enquête gevraagd welke niet-verplichte vakken de school overweegt / heeft besloten in 2007 aan te bieden? Een verplicht vak is een vak dat de school sowieso moet aanbieden omdat het zich in het gemeenschappelijk deel bevindt of omdat het een vast profielvak is. De overige vakken zijn niet-verplichte vakken.
Het aanbod aan varianten van kunstvakken neemt toe (zowel als gekeken wordt naar “allen” als naar “zij die al besloten hebben”).
Kunst (dans) vertoont binnen deze groep van vakken de opvallendste stijging.
Er is een lichte trend zichtbaar van vermindering van aanbod van traditionele kunstvakken (handvaardigheid, tekenen, muziek, textiele vormgeving) en vermeerdering van aanbod van de nieuwe kunstvakken.
Tabel 4: Het aanbod van niet-verplichte vakken
n= H: 181 / A: 182 / G: 130 |
Havo |
Atheneum |
Gymnasium |
|||
2007 |
nu |
2007 |
nu |
2007 |
nu |
|
Kunst Beeldende vormgeving |
60% |
56% |
60% |
55% |
58% |
57% |
Kunst Muziek |
37% |
31% |
35% |
31% |
35% |
32% |
Kunst Dans |
15% |
9% |
12% |
8% |
12% |
10% |
Kunst Drama |
6% |
3% |
5% |
5% |
5% |
5% |
Handvaardigheid |
14% |
15% |
10% |
11% |
12% |
10% |
Tekenen |
35% |
38% |
34% |
35% |
35% |
35% |
Muziek |
18% |
19% |
17% |
18% |
18% |
20% |
Textiele vormgeving |
0% |
0% |
0% |
0% |
0% |
0% |
KCV |
|
|
48% |
51% |
|
|
In het gemeenschappelijk deel van het atheneum staat Culturele en kunstzinnige vorming (ckv). Scholen mogen hun atheneumleerlingen aanbieden dit vak te vervangen door Klassieke culturele vorming (kcv). Ze kunnen zo’n ruil niet verplichten. Volgens de invullers overweegt ongeveer een derde van de scholen inderdaad vanaf 2007 hun atheneumleerlingen zo’n keuze te bieden.
Tabel 5: Wel of geen keuzemogelijkheden in de profieldelen
n= H: 181 / A: 182 / G: 130 |
NT |
NG |
EM |
CM |
CMc |
CMm |
|
|||||
Havo |
wel keuzemogelijkheden |
85% |
88% |
93% |
97% |
90% |
90% |
|
||||
|
geen keuzemogelijkheden |
15% |
12% |
7% |
3% |
10% |
10% |
|
||||
Atheneum |
wel keuzemogelijkheden |
86% |
88% |
92% |
97% |
90% |
91% |
|
||||
|
geen keuzemogelijkheden |
14% |
12% |
8% |
3% |
10% |
9% |
|
||||
Gymnasium |
wel keuzemogelijkheden |
87% |
88% |
94% |
97% |
94% |
90% |
|
||||
|
geen keuzemogelijkheden |
13% |
12% |
6% |
3% |
6% |
10% |
|
||||
Veel scholen bieden de keus uit twee kunstvakken, vaak de kunstvarianten Beeldende vormgeving en Muziek. Ook het traditionele vak Muziek wordt op relatief veel scholen aangeboden. De keuze voor de leerlingen bestaat gemiddeld uit 4 culturele vakken.
Tabel 7: Indien door school verplichte profielkeuzevakken in CM
|
CMc |
CMm |
||||
H |
A |
G |
H |
A |
G |
|
n= |
18 |
18 |
8 |
19 |
16 |
13 |
Aardrijkskunde |
|
|
|
89% |
94% |
100% |
MenO |
|
|
|
|
|
|
Maatschappijwetenschappen |
|
|
|
11% |
6% |
0% |
Tekenen |
11% |
11% |
13% |
|
|
|
Kunst (Beeldende vormg.) |
72% |
83% |
75% |
|
|
|
Kunst (Drama) |
6% |
6% |
12% |
|
|
|
Handvaardigheid |
11% |
0% |
0% |
|
|
Op de scholen die keuzemogelijkheden willen bieden in het profiel CM (97 procent van het scholenveld is dat van plan) zal het aanbod aan maatschappelijke vakken op alle afdelingen straks meestal uit 2 vakken bestaan: Economie en Aardrijkskunde. Op circa een kwart van de scholen uit drie, doordat ook Maatschappijwetenschappen deel uitmaakt van de keuzemogelijkheden. Wat betreft de culturele vakken kan de leerling - ook op alle afdelingen - meestal kiezen uit Frans, Duits en één of meer kunstvakken.
Als de school een profielvak voorschrijft dan is dat voor het profiel CM is het voor alle schoolsoorten hetzelfde: als cultureel vak een Kunstvak (vaak Beeldende vormgeving) en als maatschappelijk vak haast altijd Aardrijkskunde (op het gymnasium 100%).
Tabel 8: Aanbod indien wel keuzemogelijkheden per profiel
NT |
NG |
EM |
CMc |
CMm |
|||||||||||
H |
A |
G |
H |
A |
G |
H |
A |
G |
H |
A |
G |
H |
A |
G |
|
N= |
153 |
157 |
113 |
159 |
161 |
115 |
168 |
168 |
122 |
163 |
164 |
122 |
162 |
166 |
117 |
Filosofie |
|
|
|
|
|
|
|
|
17% |
32% |
41% |
|
|
|
|
Kunst BV |
|
|
|
|
|
|
|
|
60% |
58% |
57% |
|
|
|
|
Kunst Muziek |
|
|
|
|
|
|
|
|
38% |
38% |
36% |
|
|
|
|
Kunst Dans |
|
|
|
|
|
|
|
|
15% |
13% |
13% |
|
|
|
|
Kunst Drama |
|
|
|
|
|
|
|
|
5% |
6% |
7% |
|
|
|
|
Handvaardigh. |
|
|
|
|
|
|
|
|
14% |
12% |
11% |
|
|
|
|
Tekenen |
|
|
|
|
|
|
|
|
36% |
36% |
38% |
|
|
|
|
Muziek |
|
|
|
|
|
|
|
|
20% |
17% |
20% |
|
|
|
|
Textiele vormg |
|
|
|
|
|
|
|
|
0% |
0% |
0% |
|
|
|
Tabel 12: Vrije of opgelegde vakkenkeuze in vrije deel
n= H: 181 / A: 182 / G: 130 |
2007 |
nu |
||||
H |
A |
G |
H |
A |
G |
|
Volledig vrije vakkenkeuze |
13% |
15% |
20% |
21% |
20% |
27% |
Bepaalde combinaties verboden |
40% |
40% |
42% |
36% |
39% |
40% |
Beperkte door school bepaalde keuze |
47% |
45% |
38% |
43% |
41% |
33% |
De scholen die de keuzevrijheid voor vakken in het vrije deel beperken, doen dat om een aantal redenen. De belangrijkste is om zo tot een beter rooster te komen (en - daaraan gekoppeld - om financiële redenen), maar ook samenhang binnen de profielen en doorstroomrelevantie van pakketten spelen naar hun zeggen een belangrijke rol.
Bron: Tweede fase Adviespunt 14-04-2006