Samenvatting mbt de kunstvakken


 

Het algemeen aanbod van niet-verplichte vakken

 

Als eerste werd in de enquête gevraagd welke niet-verplichte vakken de school overweegt / heeft besloten in 2007 aan te bieden? Een verplicht vak is een vak dat de school sowieso moet aanbieden omdat het zich in het gemeenschappelijk deel bevindt of omdat het een vast profielvak is. De overige vakken zijn niet-verplichte vakken.

 

Tabel 4: Het aanbod van niet-verplichte vakken

 

n= H: 181 / A: 182 / G: 130

Havo

Atheneum

Gymnasium

2007

nu

2007

nu

2007

nu

Kunst Beeldende vormgeving

60%

56%

60%

55%

58%

57%

Kunst Muziek

37%

31%

35%

31%

35%

32%

Kunst Dans

15%

9%

12%

8%

12%

10%

Kunst Drama

6%

3%

5%

5%

5%

5%

Handvaardigheid

14%

15%

10%

11%

12%

10%

Tekenen

35%

38%

34%

35%

35%

35%

Muziek

18%

19%

17%

18%

18%

20%

Textiele vormgeving

0%

0%

0%

0%

0%

0%

KCV

 

 

48%

51%

 

 

 

In het gemeenschappelijk deel van het atheneum staat Culturele en kunstzinnige vorming (ckv). Scholen mogen hun atheneumleerlingen aanbieden dit vak te vervangen door Klassieke culturele vorming (kcv). Ze kunnen zo’n ruil niet verplichten. Volgens de invullers overweegt ongeveer een derde van de scholen inderdaad vanaf 2007 hun atheneumleerlingen zo’n keuze te bieden.

Tabel 5: Wel of geen keuzemogelijkheden in de profieldelen

n= H: 181 / A: 182 / G: 130

NT

NG

EM

CM

CMc

CMm

 

Havo

wel keuzemogelijkheden

85%

88%

93%

97%

90%

90%

 

 

 

geen keuzemogelijkheden

15%

12%

7%

3%

10%

10%

 

 

Atheneum

wel keuzemogelijkheden

86%

88%

92%

97%

90%

91%

 

 

 

geen keuzemogelijkheden

14%

12%

8%

3%

10%

9%

 

 

Gymnasium

wel keuzemogelijkheden

87%

88%

94%

97%

94%

90%

 

 

 

geen keuzemogelijkheden

13%

12%

6%

3%

6%

10%

 

 
                 

 

Veel scholen bieden de keus uit twee kunstvakken, vaak de kunstvarianten Beeldende vormgeving en Muziek. Ook het traditionele vak Muziek wordt op relatief veel scholen aangeboden. De keuze voor de leerlingen bestaat gemiddeld uit 4 culturele vakken.

 

Tabel 7: Indien door school verplichte profielkeuzevakken in CM

 

CMc

CMm

 

H

A

G

H

A

G

n=

18

18

8

19

16

13

Aardrijkskunde

 

 

 

89%

94%

100%

MenO

 

 

 

 

 

 
Maatschappijwetenschappen

 

 

 

11%

6%

0%

Tekenen

11%

11%

13%

 

 

 
Kunst (Beeldende vormg.)

72%

83%

75%

 

 

 

Kunst (Drama)

6%

6%

12%

 

 

 

Handvaardigheid

11%

0%

0%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op de scholen die keuzemogelijkheden willen bieden in het profiel CM (97 procent van het scholenveld is dat van plan) zal het aanbod aan maatschappelijke vakken op alle afdelingen straks meestal uit 2 vakken bestaan: Economie en Aardrijkskunde. Op circa een kwart van de scholen uit drie, doordat ook Maatschappijwetenschappen deel uitmaakt van de keuzemogelijkheden. Wat betreft de culturele vakken kan de leerling - ook op alle afdelingen - meestal kiezen uit Frans, Duits en één of meer kunstvakken.

Als de school een profielvak voorschrijft dan is dat voor het profiel CM is het voor alle schoolsoorten hetzelfde: als cultureel vak een Kunstvak (vaak Beeldende vormgeving) en als maatschappelijk vak haast altijd Aardrijkskunde (op het gymnasium 100%). 

Tabel 8: Aanbod indien wel keuzemogelijkheden per profiel

 

NT

NG

EM

CMc

CMm

H

A

G

H

A

G

H

A

G

H

A

G

H

A

G

N=

 

153

 

157

 

113

 

159

 

161

 

115

 

168

 

168

 

122

 

163

 

164

 

122

 

162

 

166

 

117

Filosofie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17%

32%

41%

 

 

 

Kunst BV

 

 

 

 

 

 

 

 

 

60%

58%

57%

 

 

 

Kunst Muziek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

38%

38%

36%

 

 

 

Kunst Dans

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15%

13%

13%

 

 

 

Kunst Drama

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5%

6%

7%

 

 

 

Handvaardigh.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14%

12%

11%

 

 

 

Tekenen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

36%

36%

38%

 

 

 

Muziek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20%

17%

20%

 

 

 

Textiele vormg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0%

0%

0%

 

 

 

Tabel 12: Vrije of opgelegde vakkenkeuze in vrije deel

n= H: 181 / A: 182 / G: 130

2007

nu

H

A

G

H

A

G

Volledig vrije vakkenkeuze

13%

15%

20%

21%

20%

27%

Bepaalde combinaties verboden

40%

40%

42%

36%

39%

40%

Beperkte door school bepaalde keuze

47%

45%

38%

43%

41%

33%

De scholen die de keuzevrijheid voor vakken in het vrije deel beperken, doen dat om een aantal redenen. De belangrijkste is om zo tot een beter rooster te komen (en - daaraan gekoppeld - om financiële redenen), maar ook samenhang binnen de profielen en doorstroomrelevantie van pakketten spelen naar hun zeggen een belangrijke rol.


Bron: Tweede fase Adviespunt 14-04-2006