zoeken
mail a friend








Patronen in moderne geweven stoffen

Met een computergestuurde weefmachine is het tegenwoordig mogelijk om snel en eenvoudig ingewikkelde patronen te weven. In het Textielmuseum in Tilburg staat zon machine. Kunstenaars en ontwerpers laten daarop nieuwe, hedendaagse producten weven.

Tafellaken en servetten
Studio Job maakte een modern ontwerp voor damast: een tafellaken en servetten.

Studio Job (Job Smeets, Nynke Tijnagel), Tafelgoed Pantheon, 2003, katoen, linnen, damastgeweven tafellaken, 165 x 187 cm.
Foto: Nederlands Textielmuseum

Job Smeets - de naamgever van Studio Job - studeerde in 1996 af aan de Eindhovense Design Academy. In 1998 richtte Smeets met Nynke Tijnagel en anderen Studio Job op. Hun ontwerpen voor lampen, kandelaars, stoelen en recentelijk stoffen, zijn in veel gevallen uitvergrote stripachtige tekeningen.

Studio Job (Job Smeets, Nynke Tijnagel), ontwerp voor servet 'Pantheon', 2003, papier, digitale print
Foto: Nederlands Textielmuseum

Het tafelgoed dat zij voor het Textielmuseum ontwierpen, heeft als titel Pantheon, naar de gelijknamige tempel met prachtige koepel in Rome. Tijdens een bezoek aan het depot van het Textielmuseum raakte Job Smeets onder de indruk van de klassieke damastontwerpen. Bij wit damast is het patroon pas zichtbaar als het licht er schuin opvalt. Door lang te kijken, ontdek je langzamerhand de voorstelling. Smeets zag bijvoorbeeld een prachtig, koninklijk tafellaken met dieren, bloemen en bladeren en mooi uitgewerkte randpatronen. Het tafellinnen van Studio Job herinnert aan deze klassieke damasten, omdat dezelfde opbouw is gebruikt: een leeg middenveld met eromheen decoraties. Het is als het ware een koninklijk 'plafond' bezaaid met honderden silhouetten van dansende dieren, machines en wapens.

Wandkleed 
 
Klik voor een grotere afbeelding
Christie van der Haak, 'Himmelhoch jauchzend', 2003, Trevira CS, katoen, jacquard geweven, 290 x 170 cm.
Foto: Nederlands Textielmuseum
Het werk van beeldend kunstenaar Christie van der Haak (1950) heeft een sterk decoratieve inslag. In haar schilderijen, gouaches en keramiek onderzoekt zij hoe ornamentele patronen werken. Haar recente schilderijen worden bepaald door een patroon van horizontale en verticale banen, die rechthoekige vakken opleveren. Op het eerste gezicht lijken ze op soortgelijke manier ingevuld te zijn met bloemmotieven en geometrische patronen. Bij nadere beschouwing blijkt de invulling van elk vak een klein beetje van elkaar te verschillen.
Voor het Textielmuseum maakte zij een kleurrijk wandkleed. De stap naar textiel was nieuw voor Christie van der Haak. De motieven van de wandkleden bestaan uit delen van de schilderijen. Zij worden gespiegeld of verdubbeld zoals met de vroeger gebruikte weeftechniek altijd gebeurde. Van der Haak wordt geďnspireerd door oude technieken en ornamenten van vroeger. De wandkleden zijn uitgevoerd in rijke, gloedvolle kleuren.

Caroline Boot

Op de website van het Nederlands Textielmuseum Tilburg is de collectie digitaal te raadplegen. Het zoeksysteem is nog in ontwikkeling en wordt steeds verder uitgebreid.


Instelling:
Nederlands Textielmuseum Tilburg

Publicatiedatum:
29 september 2004