Leonardo da
Vinci
'Verhandeling over de schilderkunst' |
|
Zoals het een volwaardig Renaissanceschilder betaamde, schreef Leonardo een 'Verhandeling over de schilderkunst' waarin hij zijn ervaringen en ideeën uiteenzette. Hij brak met het middeleeuwse idee van de kunst als nabootsing en hij ontkende het principiële verschil tussen het werk van de hand en de geest. De schilderkunst was een scienza media, vormde het grensgebied tussen ambacht en wetenschap en stond als zodanig naast de vrije kunsten als de wiskunde en de wijsbegeerte. Voor Leonardo was de 'finzione (fictie) die belangrijke dingen uit drukt' de opdracht waarvoor de kunstenaar zich gesteld zag. Een nauwkeurige nabootsing woog niet op tegen een metafoor, de idee van iets. Het verbeelden en oproepen van een gevoel - het organisme van de idee -, was zijn voornaamste doelstelling. Ook Alberti, die in zijn De pictura de retorische gesticulatie, de overtuigingskracht van de gebaren in de schilderkunst onderbracht, stelde de ontroering ('movere') als hoogste doel. |
![]() |
In samenhang met deze 'Verhandeling' schreef hij en vergelijking tussen de kunsten, die bij hem uitloopt op een gloedvol pleidooi voor de schilderkunst. Leonardo wilde aantonen dat de schilderkunst de belangrijkste en hoogste kunst in de hiërarchie der kunsten is. Hij benadrukte het intellectuele karakter van de schilderkunst ('la pittura è mentale') en liet zien welke geestelijke arbeid nodig is om te kunnen schilderen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de beeldhouwkunst. Want die is beperkt tot het volume en haar 'opsommend karakter'. Nee, dan de schilderkunst, die berust op maar liefst tien verschillende principes 'te weten: licht, donker, kleuren, volume, figuur, locatie, afstand, nabijheid, beweging en rust zodat er niets is dat zij niet kan uitbeelden'. |
|
|
|
En de letteren? 'Als de dichter de schoonheid van een vrouw voor haar minnaar bezingt en als de schilder haar portret maakt, dan moet je eens zien wie het meeste overtuigt.' |
|
Muziek? De klanken daarvan sterven zodra ze vertolkt zijn en ze put zich uit in de herhaling die haar 'verachtelijk en laag-bij-de-gronds maakt'. (Wat niet wegneemt dat hij veel schreef en een verdienstelijk lierspeler was; het notenschrift bezong hij als 'de uitbeelding der onzichtbare dingen'.) 18-12-2007 digischool |