Fabritio Caroso Il Ballarino (1581) |
|
|
|
Een belangrijke
ontwikkeling waren de dans-tussenspelen. Deze noemde men 'balletti' (letterlijk
dansen), wat het best kan worden vertaald met figuur-dansen: voor het eerst
waren namelijk de dansen speciaal gearrangeerd met het oog op bepaalde
ruimtelijke figuren of patronen, die waren bedoeld om de toeschouwers esthetisch
te bekoren. Van deze 'balletti' is de term 'ballet' afkomstig.
Deze figuur-dansen hadden zoveel sukses dat ze aan het einde van de vijftiende eeuw in de dans-feesten aan de Italiaanse hoven een steeds belangrijkere rol gingen spelen. |
|
|
Kinzicadanza is an ensemble
from Pisa. This video was taken in Vicopisano (Pisa) on 25 April 2004.
The dance is "Barriera", by Fabritio Caroso (1581) |
Een bekende Italiaanse dansmeester was Mario Caroso, die twee boeken over de danskunst schreef: "Il Ballarino" (Venetie 1581) en het uitgebreidere "Nobilta di Dame" ( Venetie 1600) Tijdens de Italiaanse Renaissance met haar vele festiviteiten waren de dansmeesters gezochte figuren, die in hoog aanzien stonden.
|
|
De eerste pagina's van "Il Ballarino" (1, 3 en 4) |
|
|
|
Deze
beschreven zij in hun boeken. Die
bevatten passages over danstheorie, stijl en etiquette en tevens beschreven
ze de verschillende danspassen en choreografieën, al dan niet met
muzieknotatie en afbeeldingen
erbij. Deze boeken hebben ertoe bijgedragen dat de dans vanuit Italie over
heel Europa werd verspreid. |
|
Kinzicadanza is an ensemble from Pisa. This video was taken in Vicopisano (Pisa) on 25 April 2004. The dance is "Furioso all'italiana", by Fabritio Caroso (1581) |
|
Maar de figuur-dansen werden pas van wezenlijk belang voor de
ontwikkeling van de theaterdans, toen ze door Italiaanse dansmeesters naar
Frankrijk werden gebracht. En in 1661 werd onder het bewind van Lodewijk XIV
de "Academie Royale de la Dance" opgericht, die erg veel
heeft bijgedragen aan de verdere ontwikkeling van de theaterdans:
02-20-2010 last update CKV-2 |