
|
divino
ingenio |
Tegenwoordig
zijn we er zo aan gewend de briljante verrichtingen van architecten
als Michelangelo, Andreo Palladio en Sir Christopher Wren te prijzen
dat we ons nauwelijks een tijd kunnen voorstellen waarin architecten
en hun werk niet in dezelfde mate gewaardeerd werden. Maar de meeste
grote bouwmeesters van de middeleeuwen zijn praktisch anoniem
gebleven. De naam van de meestersteenhouwer die de abdij van
Saint-Denis heeft gebouwd - het eerste gotische bouwwerk van alle
tijden - staat nergens opgetekend en de drie steenhouwers die
verantwoordelijk waren voor het rampzalige lot van de kathedraal van
Beauvais heten in de documenten eenvoudig Eerste, Tweede en Derde
Meester. We weten iets meer van bijvoorbeeld Arnolfo di Cambio hoewel
de geschiedenis niet vermeldt waar hij geboren werd of wanneer hij
stierf en we beschikken evenmin over enige aanwijzing met betrekking
tot zijn karakter of zijn plannen. |
Deze
anonimiteit is gedeeltelijk het gevolg van het vooroordeel tegen
handwerk dat bij de schrijvers in de Oudheid en de middeleeuwen
heerste die aan de architectuur slechts een geringe plaats toekenden
tussen alle andere menselijke prestaties en de bouwkunde als een
bezigheid beschouwden die niet gepast was voor ontwikkelde mensen.
Cicero vond de bouwkunde een handwerk van hetzelfde niveau als
boerenarbeid, kleermaken of metaalbewerking, terwijl Seneca in zijn Epistulae
morales haar onderbracht in de laagste van zijn vier categorieën
der kunsten, de klasse die hij als volgares et sordidae
betitelde ('gewoon en nederig'). Dergelijke kunsten waren niet meer
dan handwerk, beweerde hij, zonder
naar schoonheid of eer te streven. Als zodanig was de architectuur nog
lager geplaatst dan de 'vermaakskunsten', waartoe ondermeer het
ontwerpen van de mechanische hulpstukken voor toneeluitvoeringen
behoorde. |
Filippo
Brunelleschi's verrichtingen aan de Santa Maria del Fiore verhieven de
architecten op een hoger plan en verleenden hen een nieuw
maatschappelijk en geestelijk aanzien. Hoofdzakelijk door zijn
uitstekende prestatie maakte het beroep tijdens de renaissance een
verandering door van een mechanische tot een vrije kunst, van een
kunst die als 'gewoon en nederig' werd beschouwd, naar een kunstvorm
die kon worden opgevat als een edele bezigheid in de boezem van de
culturele inspanningen. In tegenstelling tot de bouwmeesters in de
middeleeuwen was Filippo verre van anoniem en zijn meesterlijke
prestatie om een koepel te bouwen zonder gebruik te maken van een
houten formeel werd alom geprezen. Gedichten in het Latijn werden
ter ere van hem geschreven, boeken werden aan hem opgedragen, er
ontstonden biografieën, bustes werden gebeeldhouwd en portretten
geschilderd. Hij werd het onderwerp van een mythe. |
Filippo
werd vooral geprezen om zijn ingegno, zijn 'genie', een
begrip dat was bedacht door de Italiaanse humanistische filosofen om
een natuurlijk talent voor originele uitvindingen mee
aan te duiden. In de dagen voor Filippo werd genie nooit toegeschreven
aan architecten (overigens evenmin aan beeldhouwers of schilders).Maar
in Marsuppini's grafschrift wordt van Filippo beweerd dat hij divino
ingenio bezit ('goddelijk genie'), en dit is de eerste keer
dat ergens werd opgetekend dat een architect of beeldhouwer goddelijke
inspiratie voor zijn werk zou hebben ontvangen. In Vasari's ogen was
hij een door de hemel gezonden genie die de opdracht had de
noodlijdende kunst van de architectuur nieuw leven in te blazen,
ongeveer bijna op dezelfde manier waarop Christus op aarde was gekomen
om het mensdom te verlossen. Maar Filippo was geen god en ook geen
engel, hij was slechts een mens en in zijn onbetwistbare briljante
prestaties vonden de schrijvers van de renaissance het bewijs dat de
moderne mens de grote geesten uit de Oudheid, aan wie ze hun
inspiratie ontleenden, kon evenaren of zelfs kon overtroeven.
Samenstelling
bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak
ckv-2 uit het algemeen deel voor havo en atheneum. Overnemen
voor commerciele doeleinden verboden. Meewerken aan deze site?
Opsturen via e-mail is voldoende. Bron: De koepel van
Brunelleschi Ross King Amsterdam 2003
Is er zonder uw
toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten?
Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven
een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een
financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.
02/20/2010
last update
|