CKV-2/Opdracht 2.1.C
Geschiedenisopvattingen hofcultuur.
Bron/samenstelling: H van Oirschot. St Janslyceum Den Bosch.
Opdracht 1: Lees tekst 2.1.3 tot en met 2.1.7.
Opdracht 2: Lees onderstaande tekst.
De klassieke interpretatie:De menselijke natuur is constant. De gebeurtenissen zijn cyclisch: mensen en wereldrijken komen en gaan onder. Het patroon uit het verleden wordt herhaald in de toekomst. De mens past zich steeds aan.
In de Renaissance zagen Spanje, Frankrijk en Engeland (en ook verschillende stadsstaten in Italië zoals Florence) zich als erfgenamen van het keizerlijke Rome. Het humanisme ging terug naar de klassieke geschiedenisopvatting.
De onderwerpen die beschreven werden in die geschiedenis zijn bijvoorbeeld:
- Het conflict tussen politieke machten. Bijv. Athene - Sparta.
- De strijd om de macht. Bijv. politici - generaals (biografisch) De morele strekking was: leren van fouten en successen en dat toepassen.
De functie van het lezen van geschiedenis was een training voor de praktijk.
Het humanisme ging terug naar de klassieke geschiedenisopvatting:
- Militaire en politieke geschiedenisverhalen.
- Terugkeer naar pragmatische en morele interpretatie van de functie van geschiedenis.
Pragmatisch = hoe men politiek moet overleven
Moreel = hoe men behoort te handelen, het goede en juiste: de deugdzaamheid.
Vanuit de christelijke opvatting is er een heel ander perspectief. De Geschiedenis wordt bepaald door God. De geschiedenisopvatting is lineair:
Schepping - menswording Christus - Laatste Oordeel - eeuwigheid.
De geschiedenisschrijver in deze opvatting ziet het menselijk perspectief als tijdelijk, dat in harmonie gebracht moet worden met God = eeuwig.In de klassieke geschiedenisopvatting gaat het over het verleden en het handelen van de mens. In de christelijke geschiedenisopvatting gaat het over de toekomst en de uiteindelijke bestemming.
Mythische geschiedenis: In de klassieke Oudheid geloofde men in een Gouden Eeuw, waarin iedereen volmaakt was, in harmonie leefde met de natuur, vrij was van tijd en vrij van dood. De terugkeer van de Gouden Eeuw was een vaak gebruikt politiek beeld. In de Renaissance werden in de landhuizen vaak voorstellingen geschilderd van pastorale aard: de Gouden Eeuw.
Opdracht 3: Wat verstaat men onder de cyclische geschiedopvatting?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Opdracht 4: Wat was de functie van de geschreven klassieke geschiedenis?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Opdracht 5: Wat nam men tijdens de Renaissance van deze opvatting over?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Opdracht 6: Wat verstaat men onder een lineaire geschiedopvatting?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Opdracht 7: Waarom werden de klassieke en de christelijke geschiedopvatting min of meer samengebracht in de 16-de eeuw?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Opdracht 8: Welke ontwikkeling heeft de mensheid volgens de mythische geschiedopvatting doorgemaakt?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Opdracht 9: Vasari gebruikt voor de geschiedenis van kunst en wetenschap ook een ontwikkelingsmodel. Leg zijn model uit en geef aan waarop het gebaseerd is.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Opdracht 10: De leeftijden van de mens werden vaak in verband gebracht met de tijdperken van de wereld. Breng het onderstaande werk van Titiaan in verband met deze bewering.
Titiaan: De drie leeftijden van de mens.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
einde