CKV-2/Opdracht 2.1.A.

Bron/samenstelling:  © Kees Zonneveld [k.zonneveld@chello.nl]  Christelijke Scholengemeenschap Buitenveldert (CSB) (Amsterdam)

Invalshoek 1: Inleiding en Kunst en religie/levensbeschouwing 


1. Het is natuurlijk niet voor het eerst dat je iets leert over kunst en cultuur in de 16e en 17e eeuw. Om de gedachten enigszins te bepalen moet je wat ontbreekt in onderstaande halve zinnen aanvullen. Lees daarvoor door: pagina 2.1.1.

a)      Wereldbeeld vanaf de renaissance steeds ruimer door:

...............................................................................................................................................

b)      Politieke situatie binnen Europa:

...............................................................................................................................................

c)      Weerspiegeling macht van absolute monarchen door:

...............................................................................................................................................

d)      Voorbeeld van de vorsten:

...............................................................................................................................................

e)      Doel van de exorbitante pracht en praal: 

..............................................................................................................................................

f)        Twee beroemde vorstenhuizen in Frankrijk en Italië:

...............................................................................................................................................

g)      Twee soorten feesten en vertoningen: 

..............................................................................................................................................

h)      Twee belangrijke vorsten die  spectaculaire vertoningen aan het Franse hof invoerden:

...............................................................................................................................................

i)        Eerste voorstelling met een mythologisch verhaal, met zang, dans en muziek:

...............................................................................................................................................

j)        Twee vorsten die fervent liefhebber waren van theater:

...............................................................................................................................................

k)      Twee belangrijke hofkunstenaars:

...............................................................................................................................................

l)        Belang van balletten:

...............................................................................................................................................

m)    Eerste ‘dansschool’:

...............................................................................................................................................

2. Het humanisme was medeverantwoordelijk voor het ontstaan van een nieuw mensbeeld in de 16e eeuw. Het humanisme vergrootte de mondigheid van de mens. Het ideaal was de antieke wijsbegeerte met het christelijk geloof in overeenstemming te brengen. Dit kon je leren op de universiteit. Welke vakken werden zoal onderwezen en waar ging het precies om in het humanisme? Pagina 2.1.2.

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

3a. De humanisten wilden de klassieke vormen laten herleven. Wilden ze dat letterlijk doen of figuurlijk? Pagina 2.1.3.

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

3b. Was het praktisch mogelijk voor de renaissance kunstenaar de oude tijd na te bootsen?

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................

3c. De klassieke cultuur stoelde op een heel ander geloofsprincipe dan de Christelijke. Hoe wisten de humanisten die te verzoenen? 

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

4a. Ovidius, de Romeinse heldendichter schreef de ‘Metamorfosen’. Deze werden zeer populair in de 16e eeuw. Waar gingen die gedichten over?  Pagina 2.1.4.

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

4b. Boek 1 van Ovidius’ ‘Metamorfosen’ gaat over de ‘schepping’ en wat er daarna gebeurde. De populariteit van zijn gedichten is enorm geweest in alle eeuwen. Stel dat zijn gedichten ook over de huidige tijd gaan, kun je dan aangeven welke hedendaagse gebeurtenis(sen) bedoeld zou(den) kunnen zijn? Ga in op: alles is voortdurend in beweging, niets blijft en niets vergaat........Pagina 2.1.4 

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

5. In: Ovidius’ ‘Metamorfosen’ gaat het steeds om gedaanteverwisselingen. Verdeel de klas/groep en kies één van de drie gedichten van pagina 2.1.5.  Beschrijf kort hoofdpersonen en goden, waar gaat het om en welke gedaanteverwisseling vindt plaats.

Jupiter en Callisto:  

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

Apollo en Daphne:

 

 

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

Diana en Actaeon: :

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................

6. Vergilius en Ovidius beschreven de "gouden eeuw", het tijdperk uit de mythologie, waarin volmaakte voorspoed en vrede heersten. Hoe zag die er uit? Pagina 2.1.6.

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

Einde Hofcultuur in de 16e en 17e eeuw. Invalshoek 1: Inleiding en Kunst en religie/levensbeschouwing