CKV-2/Opdracht 2.5.A

Bron/samenstelling:  © Kees Zonneveld [k.zonneveld@chello.nl]  Christelijke Scholengemeenschap Buitenveldert (CSB) (Amsterdam)

Invalshoek 5: Kunst en techniek


1. Leonardo da Vinci was een zeer veelzijdig mens. Zie invalshoek 2.2.8. en 2.2.9.

Hij vergaarde kennis op bijna ieder wetenschappelijk gebied. Verdeel de groep/klas, bestudeer de volgende onderwerpen, maak een keuze en presenteer. Zorg dat iedereen een kopie van je onderzoekje krijgt. Bronnen: Pagina 2.5.1. Encarta 2001, bibliotheek en internet.

a)    Wiskunde: kwadratuur van de cirkel, regelmatige veelhoeken.

b)    Natuurkunde: bewegingswetten, mechanica, hydraulica, optica en akoestiek. Camera obscura, zwaartekracht, vloeistoffen. Watermolens, hefbomen, baggermachines, oorlogstuig, muziekinstrumenten, fiets, liften en vliegmachines. Kanalen en irrigatiesystemen.

c)    Bouwkunde: krachten die in muren, bogen en zuilen optreden.

d)    Anatomie van de mens.

e)    Geologie en paleontologie (fossielen)

f)     Plant- en dierkunde (vooral het paard)

g)    Perspectief.

2. Kunst - und Wunderkammer en ‘Theatrum mundi’ waren woorden voor pogingen om wereld en kosmos in al hun variatie en complexiteit te beschrijven in de 16e eeuw. Geef enige voorbeelden van dergelijke indelingen. Pagina 2.5.1.

(In een studeerkamer van een vorst kon een dergelijke variatie soms ook te zien zijn. Bekijk de  studeerkamer van Francesco I, pagina 2.5.3.)

...................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................

3. Filippo Brunelleschi en de diepte in schilderkunst.

Architect Filippo Brunelleschi vond een manier uit om driedimensionale situaties tweedimensionaal te maken. Wanneer je ernaar keek, was het of je naar de (driedimensionale) werkelijkheid keek. Waaruit bestond die techniek? Maak dit duidelijk met een (provisorische) schets van een situatie in de ruimte waarin je nu zit.

...................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................