CKV-2/Opdracht 2.1.D

De uitdrijving van de Ondeugden.

Bron/samenstelling: H van Oirschot St Janslyceum Den Bosch


Opdracht 1: Bekijk de afbeelding van Mantegna.

Opdracht 2: Lees tekst 2.1.2

 

Mantegna: de uitdrijving van de Ondeugden. 1502

Tempera op linnen, 160 x 192 cm

Tot de geschilderde decoratie van de 'Studiolo' van Isabella d'Este behoort ook deze moralistisch-didactische allegorie. Ze toont hoe Minerva -de met schild, speer en helm uitgeruste Romeinse godin van de oorlog en de wijsheid- ondeugden uitbant om hogere deugden en gedachten te ontwikkelen.

1.- Gewapend met helm, lans en schild verjaagt Minerva de ondeugden uit de tuin de deugden.

2.- De Luiheid, meegesleept door de Traagheid is zonder armen afgebeeld om haar falende daadkracht te symboliseren.

3.- De kruising tussen mens en aap staat voor Haat, Bedrog en Kwaadaardigheid.

4.- De persoon met de kroon op het hoofd personificeerd Onwetendheid, die gedragen wordt door Hebzucht en Ondankbaarheid.

5.- De Sterkte herken je aan de leeuwenhuid, de knots van Hercules en aan de zuil.

6.- Venus staat op de rug van een paardmens: de Wellust

7.- Twee vrouwelijke figuren: de Kuisheid

8.- Een figuur met zwaard en weegschaal: Vrouwe Justitia, de Rechtvaardigheid en een van de vier hoofddeugden

De gehelmde Minerva (= Isabella) jaagt figuren het moeras in. De drijfjacht wordt begeleid door groepjes vlinderachtige putti. Minerva heeft een gebroken speer (= symbool van ridderlijke overwinning). De moerasachtige boom helemaal links symboliseert "in de steek gelaten deugden".

De tuin wordt begrensd door met bloemen versierde bogen, die uitzicht bieden op de omgeving. Andere godheden slaan vanaf een wolk de bedrijvigheid in de tuin der deugd gade.

Opdracht 3: Waarom is hier sprake van een allegorie?

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

Opdracht 4: Wat was de functie van de allegorie in het algemeen?

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

Opdracht 5: Wat was de functie van dit schilderij in de studiolo ( = studeerkamer) van Isabella d'Este?

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

Opdracht 6: Deze decoratie weerspiegelt het gedachtengoed van het humanisme. Verklaar

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

einde