CKV-2 /Opdracht 2.4.D

Combattimento di Tancredi e Clorinda


Benodigdheden: Videoband van Combattimento di Tancredi e Clorinda 

Beoordeling: Opdracht 2.4.D + Kijkverslag (zie ckv-1)


Opdracht 1: Lees les 2.4.5 en 2.4.6 en 2.4.8

Opdracht 2: Lees inleidende tekst en beluister muziekfragment

Opdracht 3: Voor welk gebruik componeerde men het madrigaal ?

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

Opdracht 4: Welke eisen stelde men aan deze nieuwe muziek? Hoe werd hij genoemd?

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

Opdracht 5: Kenmerken van het recitatief? Wat verstaan we er onder?

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

Opdracht 6: Hoe wordt een bepaalde gemoedstoestand in het lichaam van de mens veroorzaakt?

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

Opdracht 7: Waarom werken de levensgeesten op ieder mens op een andere wijze in.  

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

Opdracht 8: Hoe worden deze levensgeesten in beweging gezet.

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

Opdracht 9: Welke klanken beinvloeden de beweging van de levensgeesten en dus ook het gemoed het hevigst? 

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

Opdracht 10: Door muziek kunnen affekten worden opgeroepen. De komponist dient de middelen daartoe grondig te beheersen. Noem ze.

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

Opdracht 11: Van Athanasius Kircher, een jezuiet, verscheen in 1650 een standaardwerk over muziek getiteld "Musurgia Universalis". Hierin deelt hij de in muziek voor te stellen affekten in vier kategorieën in. Noem ze.

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

Opdracht 12: Hier is sprake van monodie. Wat is het kenmerkende van monodie?

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

Opdracht 13: Wat is de functie van de monodie?

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

Opdracht 14: Verklaar de populariteit van het thema van dit stuk in die tijd, vooral aan het hof.

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

Opdracht 15: Het stuk begint met beelden van vuur. Het vuur brandt in verschillende bakken op het toneel. Wat is de betekenis en functie van het vuur?

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

Opdracht 16: Tancredi en Clorinda behoren tot verschillende kampen. Waaraan is dat te zien?

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

Opdracht 17: Dit stuk zou, afgezien van de inhoud, nu niet gewaardeerd worden. Geef daar enkele redenen voor.

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

Opdracht 18: Monteverdi wilde dat er een eenheid ontstond tussen woord, muziek en uitbeelding. Geef 2 voorbeelden.

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

Opdracht 19: Geef twee voorbeeld van affecten, die musicaal worden verbeeld. Zie A en B

Hoe gebeurt dit?

[A]

................................................................................................................................

................................................................................................................................

[B]

................................................................................................................................

................................................................................................................................

 

Het tweegevecht tussen Tancredi en Clorinda

Clorinda te voet en geharnast, gevolgd door de geharnaste Tancredi op een strijdros, en vervolgens begint De Tekst (de verteller) te zingen. Hun gebaren en stappen zullen zodanig zijn dat ze uitdrukking geven aan de vertelling, niet meer en niet minder, waarbij ze nauwkeurig de tempi, de slagen en de passen in ogenschouw nemen, terwijl de musici ervoor zorgen dat de klanken prikkelend en zacht zijn; en De Tekst spreekt de woorden op het juiste moment uit, zodat er een eenheid ontstaat tussen woorden, muziek en uitbeelding;

  Testo: "Tancredi, che Clorinda"

TESTO

Tancredi che Clorinda un uomo stima

Vol ne l'armi procarla al paragone.

Va girando, colei l'alpestre cima

Ver altra porta, ove d'entrar dispone.

Segue egli impetuoso, onde assai prima

Che giunga, in guisa avien che d'armi suone

Ch'ella si volge e grida

CLORINDA

0 tu. che Porte,

Correndo si?

TESTO

Rispose:

TANCREDI

E querra e morte.

CLORINDA

E guerra e morte

TESTO

Disse

VERTELLER

Tancredi, die meent dat Clorinda een man is,

Wil zich in een strijd met haar meten.

Zij trekt van bergtop naar bergtop,

En zoekt die andere doorgang die zij kan binnengaan.

Hij volgt haar onstuimig, zodat lang voordat

Hij haar bereikt het geluid van zijn wapenrusting klinkt

Waarop zij zich omdraait en roept:   [A]

CLORINDA

U daar, wat brengt u,

U die zo voortsnelt?

VERTELLER

Hij antwoordt:

TANCREDI

Oorlog en dood. [B]

CLORINDA

Oorlog en dood zullen uw deel zijn

VERTELLER

Zei ze

 

 Vario: Mijnheer Luca, u brengt me nieuwe zaken die me niet weinig verbazen. Ik ben, op mijn leeftijd, aangenaam getroffen door een nieuwe compositiewijze maar het zou me veel meer bevallen als ik zag dat deze passages zouden berusten op een reden. die het verstand tevreden stelt. Evenals luchtkastelen echter, hersenschimmen van zand, ben ik niet verrukt over zulke nieuwigheden: ze verdienen afkeuring, geen lof. Maar laten we deze passages eens bekijken.

Opdracht 20: Bezwaren van Vario tegen de nieuwe muziek:

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

einde