CKV-2/Opdracht 2.5.F
Kunst en techniek: Waar wonderen werkelijkheid worden!
Maak ook eerst les 2.5.C.
Opdracht 2: Lees onderstaande tekst en maak dan de vragen.
Te Rome spreekt iedereen over de ingenieuze constructies die de grote architect en beeldhouwer Lorenzo Bemini (1598-1680) in het 'Teatro Barberini' maakt. 'Daar speelden zich allerlei veranderingen af, van paleizen tot tuinen, bossen, of de hel; vliegende engelen spraken hun teksten terwijl zij in de lucht zweefden en tenslotte zag men een grote wolk neerdalen. Wanneer deze zich opende vertoonde zich de glorie van het paradijs' Inderdaad hebben de prinsen Barberini een enorme voorliefde voor het theater.
Wat overigens Lorenzo Bemini betreft: wie te Rome in de kerk Santa Maria della Vittoria, diens bekende altaar voor de heilige Teresa van Avila ziet (ontstaan tussen de jaren 1645 en '52), krijgt als vanzelf een idee van deze kunstenaar als toneelbouwer. Want de scène die wij daar zien, is toneel! Daar zijn ten eerste, links en rechts, aan de zijwanden van de kapel, de loges met toeschouwers; daar zien wij, boven het altaar, binnen een omlijsting en apart verlicht, de wolken waarop de heilige in extase achterover zinkt, terwijl een engel op het punt staat haar het hart met een pijl te doorsteken. De huidige mens - vooral wanneer hij afkomstig is uit noordelijke contreien - zal zich tegenover een dergelijke creatie van Bemini niet spoedig gewonnen kunnen geven. De mens van de barok voelt zich, wanneer hij er mee geconfronteerd wordt, bevangen door een huiver van eerbied, door een genieten, ja meebeleven van het wonder, door verbazing tegelijk over het feit dat dit wonder zich op een volstrekt tastbare wijze voor zijn ogen schijnt te voltrekken. De behoefte aan het naar buiten keren van alle emoties, -die zo kenmerkend is voor de barok, wordt hier tegelijk ten volle bevredigd, tezamen met de voorliefde voor grote en sterke beweging en beweeglijkheid. Ook op het toneel speelt dit element een hoofdrol. Naast de beweeglijkheid, het oproepen van het wonder en het wekken van de hoogste verbazing komen de andere elementen die een opvoering bepalen, op de achtergrond. Net als in de werken der beeldende kunst wordt men ook in het theater direct met het wonder geconfronteerd. Alles wat volgens onze aardse wetten voor onmogelijk geldt, speelt zich daar als iets vanzelfsprekends voor de ogen der toeschouwers af.
1.- Het beeldhouwwerk van Bernini "de heilige Teresa van Avila" is toneel. Verklaar.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
2.- Noem kenmerken van het toneel tijdens de barok.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
einde