CKV-2/Opdracht 2.3.F

Teatro Olimpico/Vicenza

Bron/samenstelling: H van Oirschot. St Janslyceum Den Bosch /

http://rubens.anu.edu.au/htdocs/bytype/arch.sources/serlio/


Opdracht 1: Lees les 2.3.2.1 en 2.3.2.2

Opdracht 2: Lees onderstaande teksten en bekijk de afbeeldingen.(Zie ook link naar Serlio)

Opdracht 3: Serlio onderscheidt 3 typen van decor. Noem ze

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

Opdracht 4: Geef de 3 onderstaande afbeeldingen van de decors het juiste onderschrift. (afkomstig uit Serlio's Algemene regels van de architectuur uit 1545)

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

In 1556 werd in Vicenza de Accademia Olimpica gesticht. Dit letterkundig genootschap stelde in de eerste plaats belang in de oudheid en in het vervaardigen van klassieke of pseudo-klassieke toneelstukken. De architect Andrea Palladio behoorde tot de oprichters. Jarenlang werden de stukken in tijdelijke theaters gespeeld maar tenslotte kreeg Palladio, de opdracht een permanent theater te bouwen. Hij begon er in 1580 aan maar overleed al enkele maanden later. Het theater werd in 1584 door Scamozzi voltooid. De plattegrond is gebaseerd op een halve ellips (en niet op een halve cirkel zoals bij de Romeinen). Om een open orchestra lopen dertien treden, die naar een zuilengang leiden die bekroond wordt door een balustrade met beelden. Het toneel zelf is naar Romeins model een lange smalle rechthoek, waarvan de achterzijde uit een permanente decorwand bestaat.

    Plattegrond

 

 

     

Opdracht 5: Er is op de afbeeldingen van het theater duidelijk te zien, dat men een theater wilde  bouwen, overeenkomstig de oude gewoonte der Grieken en Romeinen. Waaraan is dat te zien? Noem meer dan 1 aspect.

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

Opdracht 6: Vergelijk de afbeeldingen met de plattegrond. Je ziet de rniddenas precies door de opening met de boog gaan. Als je door de opening kijkt met de boog, zie je heel ver nog een stadspoort.Welke ontdekking uit de Renaissance is hier toegepast?

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

Opdracht 7: Je ziet ook andere openingen in het decor. Vergelijk ze met de plattegrond. Welke functie hebben deze openingen?

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

Opdracht 8: Welk nadeel heeft dat voor een (groot) gedeelte van de toeschouwers?

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

Opdracht 9: Je ziet ook andere openingen in het decor. Vergelijk ze met de plattegrond. Waarom zijn er 7 openingen?

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

Opdracht 10: Welk stuk werd er vlak na de opening opgevoerd? Waarom juist dat stuk?

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

Opdracht 11: Wat kregen de toeschouwerd te zien en te horen voordat het eigelijke drama begon?

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

einde