CKV-2 /Opdracht 2.4.B
Villa d'Este
Opdracht 1: Lees eerst 2.1.3 nog eens als inleiding. Lees daarna les 2.4.9, 2.4.10 en vooral 2.4.11 met veel afbeeldingen. Maak een "virtuele wandeling" door de tuin.
Opdracht 2: Lees en bekijk onderstaande bronnen.
Afbeelding 1: Gravure de Venturini (1685): fontaine de Rome; construite sur un socle semi-circulaire, elle représente en miniature les monuments de l'ancienne Rome.
Rometta
Welk pad de bezoeker ook neemt, overal hoort hij het ruisen en kabbelen van de ontelbare fonteinen en waterwerken. Van de loggia klimt men omhoog, langs Bernini's Fontana del Biechierone, naar het in een halve cirkel aangelegde Rometta (klein Rome), een symbolische weergave van de stad Rome met zijn zeven heuvels en de beroemdste gebouwen, waar in het centrum de Dea Roma en de wolvin met Romulus en Remus en daaronder weer een model van het eiland in de Tiber staan opgesteld. Hier begint de Viale delle Cento Fontane (weg van de honderd fonteinen), een van de zes dwarsassen, met erlangs, op drie niveaus, 100 met mos begroeide spuitende fonteinen in de vorm van grotesken, obelisken, schepen en de adelaar uit het wapen van Este.
Villa Hadriana
Deze villa van een Romeinse keizer bevindt zich ook in Tivoli. Een model in de toegangshal geeft een goed overzicht van de oorspronkelijke toestand van het gehele complex: behalve representatieve gebouwen als het keizerlijk paleis, utiliteitsgebouwen, voorzieningen voor hovelingen en gasten, ondergrondse gangen voor het personeel, thermen, tempels, een kazerne en talrijke tuinen en visvijvers, bevatte het complex een Grieks theater, bibliotheken en een kleine privé-villa, waarin de filosoof-keizer zich helemaal aan de muzen kon wijden. Daarbij komen nog de monumenten en gebouwen die Hadrianus op zijn lange reizen door zijn Rijk had leren kennen en had bewonderd en die hij als een soort afspiegeling van zijn Rijk in het klein liet nabouwen. Zo werden in dit openlucht-museum de Stoa Poikile uit Athene en het beroemde Canopus-dal bij het Egyptische Alexandrië nagemaakt.
Afbeelding 2 Gravure de Venturini. (1685) Viale delle Cento Fontane. Boven iedere fontein een relief, dat een van de scenes uit Ovidius Metamorphoses weergeeft
Opdracht 3: Welke 2 functies kreeg de villa in de 15de eeuw?
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
Opdracht 4: Welk aspect is bij dit ontwerp belangrijker: villa of tuin. Motiveer je antwoord.
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
Opdracht 5: De ontwerper Pirro Ligorio kende ook de villa Hadriana. Hij liet zich door dit antieke ontwerp beinvloeden. Voorbeeld?
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
Opdracht 6: Herleving van de klassieken is ook aanwijsbaar in dit tuinontwerp. Afbeelding 2 laat hiervan een duidelijk voorbeeld zien: de reliefs, voorstellend scenes uit Ovidius Metamorphosen. Tracht een viertal scenes, die in aanmerking zouden kunnen komen, te beschrijven.
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
[vergroten] afbeelding 3
Opdracht 7: Herleving van de klassieken is ook aanwijsbaar in een van de grotten: reliefs tonene weer scenes uit de Metamorphosen van Ovidius. Welke scene wordt hierboven uitgebeeld?
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
Opdracht 8: Onderstaande tekening geeft een bovenaanzicht van het tuinontwerp met de villa. Ga in een verklarende tekst in op de compositie van het geheel.
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
Opdracht 9: De opdrachtgever was de Weledelgeboren en Weleerwaarde Heer Don Hippolito da Este, Kardinaal van Ferrara. Hij was de zoon van Lucretia Borgia en Alfonso d'Este. Op 10-jarige leeftijd was hij al aartsbisschop van Milaan. Door zijn latere ambten en relaties werd hij de rijkste kardinaal van zijn tijd. Deze opdracht aan Pirro Ligorio zegt natuurlijk ook veel over Don Hippolito zelf. Wat zou je over hem in dit verband kunnen opmerken?
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
einde