360° panoramic views
You can now see panoramic views of the Chateau of Versailles! Wherever you see this symbol:
under an image, you can click on it to get a 360-degree image.
http://www.chateauversailles.fr/en/Versailles had een interieur, waarin alle decoraties maar ook de meubels aan elkaar waren aangepast en niet, zoals vroeger, een verzameling van prenten van losse onderdelen zoals schoorsteenmantels, plafonds, meubels en dergelijke. De kosten die met een dergelijke aanschaf van alles in één keer waren gemoeid, waren immens. Wie zich dát kon permitteren, was pas werkelijk rijk. Maar het ging ook om de bijzondere kennis die je moest hebben om al die verschillende architectonische en kunstnijvere toepassingen adequaat toe te passen.
The Hall of Mirrors
The King's Chamber
De decoraties van de vertrekken bestonden afgezien van de schilderingen, gobelins en stucco's die aan de wanden en plafonds waren bevestigd, ook uit schilderijen van de koninklijke verzameling. Dat was iets nieuws, want schilderijen die verzameld werden vanwege hun artistieke waarde werden vroeger in een apart vertrek opgehangen. De Zonnekoning kocht veel schilderijen, hij had er 150 geërfd, maar in 1710 had hij er 2300. Aanvankelijk waren er in Versailles zeer veel zilveren voorwerpen (kandelabers en dergelijke) opgesteld; zo bevonden zich in de koninklijke vertrekken 187 voorwerpen van massief zilver, waarvan 76 in de Spiegelzaal. Na de militaire tegenslagen van 1688-98 werden die omgesmolten. Na 1700 werd hun plaats ingenomen door de kunstig ingelegde meubels van Boulle.
Versailles ontwikkelde zich zo tot een toonzaal van hoe het hoorde. Deze kennis berustte op meer dan het aankopen van kostbare voorwerpen, het ging om het rangschikken van geheel vanuit algemene vormprincipes, die steeds veranderden. Aan het Franse hof en in de Franse kunst ging het om een vorm van kennis die als avant-garde beschreven zou kunnen worden, ware het niet dat dat woord pas in de negentiende eeuw gebruikt wordt. De culturele - dan nog identiek met de econo- mische en maatschappelijke - elite wist wat 'in' en wat 'uit' was, wat je wel en wat je niet kon combineren.
Er bestond al in zeventiende eeuw een hele literatuur aan gidsen en beschrijvingen die de buitenwacht informeerden over de splendeur ten hove. Via deze beschrijvingen en gravures kon het brede publiek een beeld krijgen van de weelde waarin de vorst leefde. De Zweedse koning had-een aparte gezant aan het hof van Lodewijk XIV die als enige taak had hem te informeren over de nieuwste ontwikkelingen op het punt van architectuur en inrichting van het Franse ho£