'Over de onvolkomenheden van de moderne muziek' In
1600 publiceert de muziektheoreticus Giovanni Maria Artusi een polemisch
geschrift met de titel; L'Artusi, overo, Delle imperfettioni della moderna
musica, hetgeen zoveel wil zeggen als: 'Artusi, ofwel, Over de
onvolkomenheden van de moderne muziek'. In
dialoogvorm bespreken de amateur Luca en de musicus Vario hier de
ontwikkelingen in de moderne muziek. |
|
Gisteren, mijnheer, toen ik U Edele verlaten had, werd ik bij het
plein door enkele heren uitgenodigd wat nieuwe madrigalen te beluisteren.
Verrukt over de vriendelijkheid van mijn vrienden en over het nieuwe van de
composities, vergezelde ik hen naar het huis van Signor Antonio Goretti,
edelman uit Ferrara, een jong virtuoos en iemand die zijn gelijke onder de
muziekliefhebbers niet kent. Daar trof ik Signor Luzzasco en Signor
Hippolito Fiorino. gedistingeerde mannen, bij wie zich vele edele geesten
hadden aangesloten, allen bedreven in muziek. De madrigalen werden gezongen
en herhaald, maar de naam van de componist werd verzwegen.
De zetting was
niet onaardig. Maar. zoals U Edele zal zien, er werden nieuwe regels, nieuwe
modaliteiten en nieuwe zinswendingen geïntroduceerd. Ze waren scherp voor
het gehoor en deden geen genoegen, en dat kan dan ook niet anders; want zo
lang ze de goede regels geweld aandoen -deels gebaseerd op ervaring, de
moeder van alles. deels uit de natuur afgeleid en deels bewezen door
demonstratie - moeten we ze voor deformaties van de natuur en van het domein
van de echte harmonie houden, die ver afstaan van het doel van muziek, dat,
zoals U Edele gisteren zei. vermaak is. Maar, opdat u de hele kwestie beziet
en me uw oordeel geeft: hier zijn de passages, die overal in de hierboven
genoemde madrigalen opduiken en die ik gisteravond voor mijn lol uitschreef.
|
|
Vario:
Mijnheer Luca, u brengt me nieuwe zaken die me niet weinig verbazen. Ik
ben, op mijn leeftijd, aangenaam getroffen door een nieuwe compositiewijze
maar het zou me veel meer bevallen als ik zag dat deze passages zouden
berusten op een reden. die het verstand tevreden stelt. Evenals
luchtkastelen echter, hersenschimmen van zand, ben ik niet verrukt over
zulke nieuwigheden: ze verdienen afkeuring, geen lof. Maar laten we deze
passages eens bekijken. |
|
Luca:
Inderdaad, ondanks de geringe ervaring die ik hierin heb. lijken deze
zaken de schrijvers of uitvinders ervan niet in staat te stellen, een stevig
bouwwerk neer te zetten (zoals het gezegde luidt); ze zijn tegengesteld aan
wat goed en mooi is in de harmonische wetten, scherp voor het oor, beledigen
het eerder dan dat ze het strelen en ze brengen de goede regels, nagelaten
door hen die de ontwikkeling en grenzen van deze wetenschap hebben
geformuleerd, in de war en tasten die aan met verstrekkende consequenties.
In plaats van dat ze de harmonie verrijken, uitbreiden en veredelen op
verschillende en uiteenlopende manieren, zoals zovele nobele geesten hebben
gedaan, brengen ze haar op zo'n niveau dat de prachtige en gelouterde stijl
niet te onderscheiden is van de barbaarse. En ondertussen blijven ze deze
zaken goedpraten met allerlei argumenten die even krom zijn als hun stijl. |
|
Vario:
Inderdaad. Maar hoe kunnen ze deze onvolkomenheden verontschuldigen en
goedpraten, die gewoon niet absurder kunnen zijn? |
|
Luca: Absurd? Ik weet
niet hoe u uw zienswijze kunt verdedigen. Zij vinden |
|
Hoewel de schrijver van deze
dialoog geen namen van componisten noemt, is het duidelijk dat hij het over
Monteverdi heeft: de voorbeelden die hij oplepelt, stammen uit de madrigalen
van Monteverdi. Wie was Giovanni Maria Artusi? Hij werd rond 1540 geboren en stierf in 1613. Als theoreticus had hij een uitstekende naam, maar hij is de geschiedenis ingegaan als een aartsreactionair die er een beperkte zienswijze op na hield. Of dit helemaal terecht is, valt te betwijfelen; hij was zeker niet mordicus tegen elke vernieuwing en pleitte bijvoorbeeld als een van de eersten voor het gebruik van de getempereerde stemming bij instrumentale muziek. De controverse met Monteverdi is kort te omschrijven. Artusi hield zich aan de uitgangspunten van de vorige generatie. die Gioseffo Zarlino had gecodificeerd in zijn Istitutioni Harmoniche (1558). Daarin bepaalden puur muzikale uitgangspunten de contrapuntische regels: dissonanten moesten volgens vaste regels ingevoerd worden en binnen een stuk mocht er niet van modus worden veranderd. Voor Monteverdi was de tekst echter zo belangrijk dat zijn credo werd: l'oratione sia padrone dell'armonia e non serva. ofwel:
de tekst is meester over de harmonie, niet dienstbaar eraan. Het was in
zijn ogen dus toegestaan wrange dissonanten te schrijven als de woorden
daar aanleiding toe gaven, ook al waren die dissonanten niet volgens de
regels van de oude kunst voorbereid. Deze stijl doopte Monteverdi de
seconda pratica; de oude stijl, die hij overigens ook beoefende. kreeg het
predicaat prima
pratica. Het is tekenend voor het verschillend belang dat
Artusi en Monteverdi aan de tekst toekenden, dat de eerste in zijn aanval
wel de muziek geeft, maar de teksten achterwege laat. |
|
Artusi legt Vario het volgende
oordeel in de mond over de aangehaalde madrigalen: Vario:
Ik begin te geloven dat er in het hoofd van zulke componisten niets is dan
rook en dat ze zo op zichzelf verkikkerd zijn, dat ze denken dat het in hun
macht ligt om de goede oude regels op de helling te zetten, aan de kant te
schuiven en op de mestvaalt te gooien, die in vroeger tijden door zoveel
theoretici en uitgelezen musici zijn aangereikt; en dat zijn nou net de
mensen van wie ze geleerd hebben een paar deuntjes op niet al te beroerde
wijze aan elkaar te verbinden. |
|
Monteverdi
laat het er echter niet bij zitten. Doet hij er in het voorwoord van zijn
vierde madrigaalboek uit 1603 nog het zwijgen toe, in het vijfde
madrigaalboek Geachte lezers, Verbaast u zich er
niet over dat ik deze madrigalen publiceer zonder eerst te antwoorden op de
aanvallen van Artusi op enkele fragmenten. In dienst van de doorluchtige
hertog van Mantua beschik ik immers niet over de tijd die ik soms nodig heb.
Desalniettemin heb ik een reactie geformuleerd om duidelijk te maken dat ik
mijn zaken niet zomaar doe, en zo gauw ik die gereviseerd heb, zal een en
ander onder de titel 'Seconda Pratica, overo, Perfettione della moderna
musica'
in druk verschijnen. Wellicht zullen enkelen zich daarover verbazen, die
geloven dat er geen andere compositiewijze is dan die welke Zarlino leerde.
Maar ze kunnen er zeker van zijn dat er voor consonanten en dissonanten ook
andere dan de vastgelegde overwegingen een rol kunnen spelen. die de moderne
compositiewijze verdedigen, als ze weloverwogen met verstand en gevoel
worden toegepast. En dat heb ik u willen mededelen, enerzijds opdat dit
begrip 'Seconda Pratica' niet door anderen gebruikt wordt, anderzijds opdat
ook inventieve lieden nadenken over andere bijkomende zaken die de muzikale
zetting betreffen, en kunnen geloven dat de moderne componist werkt op de
fundamenten van de waarheid. Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 voor havo en vwo in het profiel C&M.. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven:
|