Dynastiepropaganda

Dynastiepropaganda was een opvallend aspect van de Italiaanse hofcultuur, zoals trouwens in heel het Europa van de Renaissance.

 

Lorenzo de Medici door Benozzo Gozzoli

 

Evenals elders was in de wereldlijke staten van Italië erfopvolging het meest voor de hand liggende en traditionele recht waarop heersers zich beriepen. Hoeveel belang daaraan werd gehecht valt af te lezen aan het feit dat de heersende dynastieën sterk de nadruk plachten te leggen op hun oude stamboom en de roemrijke daden van hun voorvaderen - beide al dan niet gefingeerd. De continuiteit werd vaak nog eens onderstreept door maar een beperkt aantal voornamen te gebruiken, zoals bijvoorbeeld Lorenzo bij de Medici's. Bekijk de onderstaande stamboom maar eens. Familieportretten, zoals je er een drietal kunt vinden op deze pagina,  speelden bij deze propaganda ook een voorname rol.
Het geloof in het beginsel van de erfopvolging vond een meer praktische toepassing wanneer de heerser zijn opvolger bij de regeringszaken betrok en via zijn testament zijn opvolging zelf trachtte te regelen.

Het geslacht De' Medici was een machtige en invloedrijke familie, die met name in Florence een belangrijke rol speelde aan het eind van de Middeleeuwen. Rijk geworden als kooplieden en bankiers, wisten zij zich ook steeds meer politieke macht te verwerven, waardoor zij hun fortuin nog verder vergrootten.

Giuliano de' Medici (1479 - 1516), jongste zoon van Lorenzo.

 

Hun macht was het grootst in de 15e en 16e eeuw, met als hoogtepunt de regering van Lorenzo il Magnifico (1449-1492)., zoon van Piero I.

Ook bracht het geslacht drie pausen voort en twee koninginnen van Frankrijk. In de 16e eeuw nam de macht van de Medici af en in de 18e eeuw stierf het geslacht uit.

Catharina de' Medici (1519-1589), koningin van Frankrijk.

 

CKV-2/Opdracht 2.3.B

Cosimo en Perseus

Opdracht 1: Lees les 2.3.5

Opdracht 2: Lees onderstaande tekst en bekijk de afbeelding.

Benvenuto Cellini: Perseus met het hoofd van Modusa. 1545-1554  Brons, hoogte 320 cm (inclusief sokkel)

Het excentrieke leven van Benvenuto Cellini (1500-1571) is vooral bekend uit zijn autobiografie. Cosimo 1 had hem in 1545 de opdracht gegeven het beeld van Perseus te maken. Als maatstaf hanteerde Cellini zelf Donatellos Judith en Michelangelo's David. Met zijn werk wilde hij beide 'drievoudig overtreffen'. Het werk aan het beeld verliep echter niet zonder dramatische gebeurtenissen en tegen- slagen. De moeite, die de negen jaar durende arbeid hem heeft gekost, dreven hem, naar hij zelf schreef, tot op het randje van de dood. Het resultaat is echter één van de hoogtepunten in de Europese beeldhouwkunst. Perseus is in een prachtige weergave van het gespierde lichaam als overwinnaar neergezet. Hij toont ons het afgehakte hoofd van Medusa, wier aanblik ieder mens deed verstenen. Aan zijn voeten ligt het levenloze lichaam van het onthoofde monster. Aan de hulp die de held van de goden Minerva en Mercurius kreeg, herinneren de figuren en reliëfs op de sokkel.

Cosimo liet zich vergelijken met figuren uit de Griekse mythologie.

Dat zie je aan het beeld Perseus en Medusa van B. Cellini (omstreeks 1550) dat in het openbaar opgesteld werd. Het beeld verwees niet alleen naar de heersersdeugd in het algemeen. Er was een waarschuwing aan verbonden aan de politieke vijanden van Cosimo, die nog steeds in Florence aanwezig waren. Nog maar kortgeleden waren er op last van Cosimo echte koppen gerold op een kleine afstand van de plaats waar het beeld staat.Op het onderstuk van het beeld waren inscripties: "Perseus is door de goden uitverkozen en wordt door de goden beschermd.'

In die jaren waren onderhandelingen met de Franse koning. Cosirno liet zijn ambassadeur weten dat "wij een heerser zijn die van niemand autoriteit aanvaarden, behalve van God".

Opdracht 3: Wat voor een vorm van regeren heeft Cosimo?

Opdracht 4: Wat was de oorspronkelijke functie van de sala dei Cinquecento?

Opdracht 5: Voor welk probeem zag Cosimo zicht gesteld bij de inrichting van de sala?

Opdracht 6: Welke oplossing koos hij?

Opdracht 7: Leg uit, dat hier sprake is van propaganda voor zijn eigen persoon.

Opdracht 7: Wat was de functie van Perseus met het hoofd van Modusa in Florence?

einde

Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 voor havo en vwo in het profiel C&M..  Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven


12/18/2014 update