Adam

 

 

 

 

"Het martelaarsschap van Sint Apollonius"

Mysteriespel uitbeelding. Op de achtergrond de toeschouwers.

 

Het twaalfde-eeuwse stuk Adam, een van de eerste dat teksten in de spreektaal bevatte, werd in ieder geval buiten opgevoerd, waarbij de kerkdeuren de achtergrond vormden en waardoor God en de belangrijkste acteurs op en af gingen, terwijl de duivels heen en weer holden voor het verhoogde toneel. 

Er waren veel manieren om de talloze kleine scènes op te voeren, die samen de cycli van toneelstukken vormden, waarvan er vier a vijf bekend zijn in Engeland en veel meer in de rest van Europa.

  • De eerste methode was statisch en werden de 'huizen' in een halve cirkel opgesteld zoals in "het stuk van St.Apollonia", of in een rechte lijn zoals in het spel van Valenciennes, met het publiek ervoor. Bekijk ook het decor voor de opvoering van het paasspel in Luzern (Zwitserland) Aan de voorzijde de hemel, achteraan de muil van de hel.

 

De intocht van Isabella in Brussel 

  • de tweede was met een optocht. (Engels wagenspel: Ecce Homo. Op de troon zit Pilatus, links de geselpaal en de dienaar met een schaal water.)
  • Er bestond ook een vroege vorm van 'théátre en ronde' waarbij de 'huizen' rond een centrale plek opgesteld werden, met het publiek in oplopende rijen eromheen. Deze manier van ensceneren is gebruikt in Cornwall, waar de overblijfselen van dergelijke amfitheaters nog te zien zijn. 

In beide gevallen verplaatste de handeling zich van het ene 'huis' naar het andere, volgens de voorschriften van het script. Uit de decors van de spelen van St. Apollonia en Valenciennes kan men opmaken dat de hemel zich nog steeds aan de rechterkant van de acteur bevond en de hel links.

03-17-2008 last update CKV-2