Bernardus van
Clairvaux
Abt
Suger
Franciscus
van Assisi
|
Ideeën van Bernardus van Clairvaux
|
- Tegen het afbeelden.
- Wel ziet hij hoe de fantasiewereld van dieren
en gedrochten uitnodigen tot kijken. Maar hij vindt dat deze
nieuwsgierigheid een bedreiging is voor de kloosterlijke spiritualiteit. Ze
hebben geen symbolische waarde en dienen ook niet om te leren.
- Hij ziet rijkdom aan kunst als strijdig met de
eenvoud en nederigheid die het kloosterleven kenmerken.
- Om reden van de spiritualiteit heeft hij ook
kritiek op het materialistische dat achter het maken en het gebruik van
kostbare werken zit. Het gaat niet om het zien van kostbare zaken, maar om
het nadenken over het geloof De armoede is belangrijker dan de
rijkdom.
- In het klooster kon de kunst de monniken
afleiden van het hogere. Het werkt de geestelijke groei tegen. Al die
fabelwezens, gedrochten en monsters dienen nergens toe.
- Er mocht alleen een beschilderd houten kruis
zijn,
- Kunst buiten het klooster kan wel
bestaansrecht hebben. De bisschoppen moeten de godsvrucht van het volk zien
op te wekken d.m.v. afbeeldingen. Het kijkgenot is een middel voor het
gewone volk om aandacht te geven aan kerk en geloof Het is niet geschikt
voor de monniken, want het leidt af en verstoort de concentratie.
- Bernardus heeft toch ook kritiek op
afbeeldingen voor het volk. Hoe mooier een afbeelding van een heilige, hoe
heiliger hij gevonden wordt. En ook, hoe kleuriger, hoe heiliger.
- Daarnaast (dat de rijkdom de religieuze
aandacht kennelijk weinig dient) ligt een conflict met de evangelische taken
van de kerk: "de kerk schittert door haar wandversieringen en de armen
worden niet geholpen. Ze bedekt haar stenen (gebouw) met goud, en laat de
mensen in de steek". Het gevolg hiervan voor de beeldende kunst is als
volgt: kleurrijke versiering van handschriften wordt verboden; in kerken
geen gebrandschilderde ramen. Voorwerpen die in de liturgie gebruikt worden
dienen sober te zijn. Voor schilderkunst en beeldhouwkunst in de kloosters
is geen plaats, uitgezonderd het kruisbeeld. De architectuur van kerken en
kloosters behoren eenvoudig en "armoedig" te zijn. De artistieke
eenvoud blijft, maar Bernardus heeft zelfs in zijn eigen orde in de praktijk
nooit helemaal en blijvend navolging van zijn ideeën gekregen.
- De kunst van het klooster kenmerkt zich
allereerst door soberheid. Elke versiering was uit den boze. Het leven van
Christus werd zo concreet mogelijk afgebeeld om de beschouwen te laten
meeleven en zijn gevoelens op te wekken.
- Op een paar punten liep de waardering voor
kunst van Bernardus samen met die van Suger, met name waar het ging om de
betekenis die aan het licht werd toegekend. Door brede vensteropeningen
met glas-in-loodramen stroomde het daglicht naar binnen. Het
binnenvallende Hebt moest de mens het gevoel geven zich te verlichten.
- Daarnaast werd de rol van Maria steeds
belangrijker. Ze krijgt in de beeldende kunst steeds meer karakter en
menselijkheid. In het begin is haar uitdrukking nogal statisch en
uitdrukkingsloos, maar ze krijgt steeds meer menselijke en emotionele
trekken.
|
Ideeën van Abt Suger
|
- Door middel van materiële schoonheid en
stralend licht worden mensen ontvankelijk gemaakt voor de geestelijke glorie
van het Goddelijke.
- Reactie op de denkwijze van Bernardus: Zij die
het niet eens zijn met onze opvattingen (zoals Bernardus), zeggen dat bij de
viering van de Eucharistie een reine ziel, een zuivere geest en een goede
bedoeling genoeg zijn. Ongetwijfeld zijn wij het daarmee helemaal eens, Maar
wij vinden ook, dat men door de zichtbare schoonheid van de heilige vaten
eer moet brengen en vooral bij het heilig misoffer.
- De middeleeuwse mens zag de zichtbare wereld
als een openbaring van een onzichtbare wereld. Alles wat men kon zien en
voelen was een afspiegeling, een symbool van God en had daardoor een diepere
betekenis.
- De kern van deze gedachten was het idee:
"God is Licht". God en het licht zijn de bron van al het leven.
Licht werd niet alleen uitgestraald, maar ook teruggekaatst, terug naar de
bron. Als de afstand tot de lichtbron kleiner is, zal de kracht van het
licht sterker zijn, en dus ook hoger in de hiërarchie (= rangorde) staan.
(De Middeleeuwer wilde alles een plaats geven in het geheel, ordenen). Zo
zal ook de uitstraling en de terugkaatsing van licht groter zijn naarmate de
afstand tot het licht (God) kleiner is.
- De ervaring van licht was een ervaring van
schoonheid. Materialen zoals goud, zilver en edelstenen, die het licht
weerkaatsen, glanzen en schitteren. Ze waren symbolen voor het goddelijke.
Het beleven van hun schoonheid ging samen met godsverering. Schoonheid uitte
zich niet alleen in de glans van materialen, maar ook in kleur en geometrie.
Geometrische versieringen zijn veel te vinden in de voorwerpen voor de
Eucharistie en in de architectuur van de (Gotische) kerk. Het waren logische
vormen, waarin alle zichtbare dingen in hun rangorde een eigen plaats
kregen. Ook veel vormen uit de natuur werden gebruikt als versiering. De
natuur werd ook gezien als een boek vol symbolen.
- Aan schoonheid werden drie functies toegekend:
- De kerk ( het huis van God) mooi te maken
en daarmee te eren.
- Om de heiligen die afgebeeld waren in de
herinnering te laten blijven
- Ter lering
|
Ideeën van
Franciscus van Assisi |
Maria
zit niet meer op een troon, maar in het gras (!) en kind en moeder gedragen zich
als gewone mensen. Geen
"tronende Madonna" meer bij Stefan Lochner |
Ontstaan van de bedelorden. Zij bouwden een nieuw
type stadskerken en bestelden andere kunstwerken voor hun niet zo rijke
kerkgangen. Bijvoorbeeld goedkope fresco's en schilderden als decoratie. De
kunst moest mensen door eenvoud en directheid in inhoud en vorm raken. Het
ging om een stadsproletariaat. De bedelorden moesten deze mensen in de steden
directer en boeiender aanspreken.
Franciscus wees het
streven naar rijkdom af, en ook de nadruk op wapengeweld. Hij nam afscheid van
het ridderleven en schonk zijn eigendommen aan de armen.
Bedelmonniken mochten zelf niets bezitten.
Andere geestelijken mochten dat wel. De bedelmonniken bedelden hun vermogen
bij elkaar. Ze mochten alleen giften ontvangen die voor hun pastorale zorg en
prediking nodig waren.
In de kerken van de bedelorden was een grote
vraag naar goedkope, grote en doelmatige afbeeldingen. Die werden gemaakt door
vaklieden uit de buurt. Je ziet dan goedkope paneelschilderingen over Maria,
het lijden van Christus en de geboorte, en de levenswijze van heiligen. Het
gevoel speelde hierin een grote rol.
In de tweede helft van de 13de eeuw werd het
geloof menselijker. Er ontstond een "vagevuur", een plaats tussen de
hemel en de hel, omdat de meeste mensen niet echt heilig en niet echt slecht
waren. Er kwam meer ruimte op de innerlijke beleving van het geloof Daar
speelden de afbeeldingen van de menselijke kant van Christus, Maria en de
heiligen een grote rol in. De middeleeuwse mens kreeg meer aandacht voor de
mens, de wereld en de Godheid. De emotionele beleving van het geloof was op
gang gekomen, vooral door Franciscus. Hij was een emotioneel mens met een
emotionele visie.
De schilderkunst wordt ruimtelijker, plastischer
en menselijker. De Maria uit de tijd van Franciscus is veel meer moeder,
huiselijker en aardser. Maria wordt vermenselijkt. Ze toont en gelukkig
gezicht en emoties. Ze staat tussen God en de mens in.
Familieverhoudingen kregen in de steden de
nadruk. Christus als kind, en niet meer zoals vroeger: heerser. Maria wordt
als moeder van Christus afgebeeld. Ment gaat zich ook meer identificeren met
de heiligen, omdat ook zij meer als mens worden afgebeeld.
De religieuze instelling van Franciscus was meer
gericht op het gevoel dan op filosofische en theologische kennis. Hij zocht
niet naar verborgen symboliek in de natuur, maar hij onderging de natuur
direct. Hij was een vernieuwen van het godsdienstig leven, omdat hij
emotioneel betrokken was bij het leven en het verdriet van andere mensen.
Samenstelling bronmateriaal ten
behoeve van het nieuwe vak ckv-2 voor havo en vwo in het profiel C&M..
Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Samenstelling
Harry v Oischot.
Is er zonder uw toestemming en
zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen
hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het
materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven: het
Nederlandse onderwijs is een kale kip en daar valt dus niets te plukken.
02/17/2018
update
|