Kleur in de middeleeuwen |
|||
Een overzicht van de betekenis van kleur in de middeleeuwen. Kleuren van de Kleuren spelen in de middeleeuwen een aanzienlijk belangrijkere rol dan nu. De verbinding van kleur met licht en schittering suggereert een directe band met de goddelijke openbaring, vaak verbeeld door een lichtstraal die de aarde doet opbloeien. Waarschijnlijk schat men daarom de werking van kleuren zo hoog. Kleuren dragen bij tot de openbaring van het goddelijk mysterie. Men moet ze alleen goed leren lezen. |
|||
'Wat is mooier dan het licht, dat hoewel het zelf geen kleur heeft toch de kleuren van alle dingen helder naar voren haalt.' |
|||
|
Op hun fraaist en veelzeggendst treffen licht en kleur elkaar in de gebrandschilderde ramen van kerken en kathedralen. In het geverfde glas breken de kleuren door het licht open en vallen de kerk binnen. Menig tijdgenoot beschrijft de ervaring van de eerste zonnestralen door zo'n venster als het hoogtepunt van schoonheid. 'Wat is mooier dan het licht.' schrijft Hugo, abt van St. Victor, 'dat hoewel het zelf geen kleur heeft toch de kleuren van alle dingen helder naar voren haalt.' En gotische kathedralen krijgen bouwplannen die vooral gericht zijn op het aanbrengen van een licht- en kleurstructuur. Zo wordt allereerst getoond hoe God elke morgen uit het oosten bezit neemt van zijn bruid, de kerk. ( ... ) | ||
Meer over de gebrandschilderde ramen van kerken en kathedralen | |||
Kleur wordt beschouwd als een belangrijk onderdeel van Gods tekensysteem, dat in de natuur is neergelegd. Vanwege deze goddelijke zeggingskracht verbindt men rangen, standen en leeftijdsfases veelbetekenend met specifieke kleuren. Dat komt vooral tot uitdrukking in de kleding, die tevens in het dagelijks leven op straat en in de kerk moet afficheren wie men is of wil zijn en hoe men zich voelt bij een feest, een begrafenis of zelfs een huwelijksaanzoek. ( ... ) De sterk sprekende taal van al die kleuren met hun even diepzinnige ais ingrijpende betekenissen werd voortdurend in stelling gebracht. | |||
|
|||
Ondanks al die verschillen in opvatting en interpretatie werd de boventoon gevoerd door een kleurenschema van wit, rood en zwart, soms aangevuld met (geel)groen: de kleuren van de paarden uit de Openbaringen. Dat bleef zo tot aan het eind van de middeleeuwen. Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 voor havo en vwo in het profiel C&M.. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Is er zonder uw toestemming
en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze
verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste
bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele
vergoeding kunnen wij niet geven |