Kerkelijk drama in de volkstaal: Verrijzenis- en Passiespelen |
Op de zondag na Beloken Pasen werd, in opdracht van een deel van de schepenen en de raad, voor acht groten aan wijn gehaald toen zij op verzoek van de schepenen op de Brink aanwezig waren bij een opvoering, door de klerken, van het spel van de Passie van Onze Heer. |
Vanaf het
laatste decennium van de veertiende eeuw lijken opvoeringen van
kerkelijk drama zich plotseling als een olievlek over de Lage Landen
uit te spreiden. Toch is een traditie met betrekking tot het opvoeren
van Verrijzenis- en Passiespelen waarschijnlijk ouder. In het
buitenland zijn via archiefbronnen tal van eerdere veertiende-eeuwse
opvoeringen van religieus toneel bekend. Zo vond in 1376 een
Verrijzenisspel plaats in de kathedraal van Kamerijk. Van hetzelfde
jaar dateert de oudste vermelding van een Corpus Christi Cycle in
York, waar ambachtsgilden op Sacramentsdag wagens door de stad trokken
waarop zij de complete heilsgeschiedenis speelden, van Schepping tot
en met Laatste Oordeel.
Bij dat alles kunnen we achteraf niet gemakkelijk uitmaken in hoeverre we bepaalde activiteiten als toneelspel mogen aanmerken. Bekend is namelijk dat tijdens processies al veel langer tableaux vivants of stomme vertoningen plaatsvonden. Zo krijgen in 1377, opnieuw in Dendermonde, ghesellen die Onze Heere en de apostelen waren een beloning in de vorm van vier kannen wijn. in het algemeen treffen we bij ommegangen, naast reuzen en fabeldieren, vaak vermeldingen aan van scènes uit het Oude Testament of over Christus' lijden en sterven. Ofschoon dit laatste element een traditioneel onderdeel is van Passiespelen en van de drama's die werden opgevoerd op Sacramentsdag bestaan er over het toneelkarakter van dergelijke scènes tijdens processies sterke twijfels. |
|
Hoewel
de precieze inhoud van een Verrijzenisspel onbekend is, kunnen we de
globale gang van een opgevoerd drama (bijvoorbeeld Dendermonde 1391)
wel reconstrueren. Onderwerp was natuurlijk Christus' Opstanding: dat
is het centrale thema waar het in een Verrijzenisspel nu eenmaal om
gaat. Uitgebreidere versies van dergelijke spelen kennen voorts
tal van andere scènes.
|
|
Passiespel op de Grote markt te Antwerpen (G Mostaert) [vergroten] | |
Helaas
beschikken we niet over een uitputtend overzicht van vermeldingen van
toneel in relevante archiefbronnen uit de noordelijke en zuidelijke
Nederlanden. Wel kunnen we een indruk krijgen van de snelle opmars van
het religieuze toneel hier te lande. Zo treffen we al in 1394 een
Passiespel aan in Deventer:
'Item up den zonnendach to beloken paeschen bi een deel van Scepen ende Raet, die daer toe ghesat weren van onse Scepen weghen, dat sic up den brincke bi den spele weren, dat die clerike daer hadden van onse heren passio, voir ene take wyns, die sic daer halen lieten, viii grlotenl.' ('Item, op de zondag na Beloken Pasen werd, in opdracht van een deel van de schepenen en de raad, voor acht groten aan wijn gehaald toen zij op verzoek van de schepenen op de Brink aanwezig waren bij een opvoering, door de klerken, van het spel van de Passie van Onze Heer.') |
|
Tussen
1428 en 1561 beleefde de Westvlaamse plaats Lo kennelijk
eveneens regelmatig opvoeringen van dit Passiespel. Soms vindt het
spelen van Passietoneel zelfs in competitieverband plaats, zoals in
1443 in Nieuwpoort wanneer 'ghezellen' uit diverse steden een
wedstrijd houden met als thema: de marteling met de doornenkroon
van Christus. Met grote regelmaat en in ruime verspreiding vindt men
in de rekeningen uiteraard ook Verrijzenisspelen vermeld.
Op de vele kerkelijke feestdagen gewijd aan de Maagd Maria illustreerde men de specifieke gebeurtenis van de dag - Purificatie, Weeën, Hemelvaart, et cetera - eveneens aan de hand van dramatische vertoningen. Opmerkelijk is verder de aandacht voor de Antichrist, waaraan opvoeringen zijn gewijd. Plaatselijk vereerde heiligen hoefden hiervoor niet onder te doen want ook zij kregen al vroeg hun eigen eerbetoon, veelal in de vorm van een over het leven van de schutspatroon in kwestie handelend toneelspel. |
|
Planctus
Mariae
Een liturgisch Paasdrama vanuit de Pieterskerk in Utrecht. Van deze heropvoering van ongeveer 40 minuten zie je een 5-tal video-fragmenten van ongeveer 1 minuut. |
|
Stadsklerken
verschaffen, zoals we zagen, slechts bij hoge uitzondering details
over toneelopvoeringen. Lang niet altijd vermeldt men bij voorbeeld
wie een bepaald spel opvoert, welke locatie men daarbij gebruikt of op
welke dag er wordt gespeeld. Voor dergelijke informatie dienen we ons
te richten tot andere bronnen, in het bijzonder tot kronieken. jammer
genoeg treffen we ook daar maar zelden gegevens
over opvoeringen van kerkelijk toneel aan en zijn de beschrijvingen
vaak van een aanzienlijk later tijdstip. Zo resteert van het in 1498
ten tonele gevoerd Delftse Driekoningenspel een verslag uit 1729, dus
ruim twee eeuwen na de eigenlijke gebeurtenis! De inhoud ervan is
niettemin de moeite van een samenvatting waard.
|
|
In
het verleden stelde men zich voor dat er een geleidelijke ontwikkeling
is geweest van het liturgische drama: van geheel in het Latijn en door
monniken in de kerk gespeeld, via opvoeringen op het kerkplein van
religieus toneel in de volkstaal door priesters en leken, naar
mysteriespelen op het marktplein door ghesellen van den spele,
de latere rederijkers. Gegevens uit de nog zo weinig systematisch
onderzochte archieven wijzen evenwel uit dat dit een veel te
simplistisch beeld is van de feitelijke verhoudingen.
Vaak werd de opvoering afgesloten met een tweetal kluchten. Zelfs binnen een religieus spel gevoelde men de behoefte om lachwekkende taferelen te gebruiken - in Verrijzenisspelen zijn dat vooral de scènes met de wachters bij Christus' graf en de duivels in de hel - ter afwisseling van de gewijde, voor geestelijke instructie bedoelde tekst. Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 voor havo en vwo in het profiel C&M.. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Geraadpleegde literatuur oa Een theatergeschiedenis der Nederlanden. Amsterdam 96 Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven: het Nederlandse onderwijs is een kale kip en daar valt dus niets te plukken.
|