Gregoriaans Syllabische gezangen | Melismatische gezangen |
Ongetwijfeld waren de oudste gregoriaanse melodieën de naam melodie nauwelijks waardig. De zanger zong een tekst zo verstaanbaar mogelijk op één toon. Later ging hij die letterlijk 'ééntonige' melodie wat opvrolijken door de woordaccenten een toontje hoger te zingen. De eindnoot kon een toon zakken, om aan te geven dat het lied was afgelopen. Zo ontstonden de oermelodieën van twee, drie of hooguit vier tonen. Geleidelijk aan ontwikkelden deze melodieën zich tot de huidige. We maken in het gregoriaans onderscheid tussen syllabische en melismatische gezangen. |
Syllabische gezangen hebben overwegend slechts één noot op elke lettergreep. Luister naar dit Sanctus. |
|
Melismatische gezangen daarentegen zijn composities waarin meerdere noten op één lettergreep voorkomen. |
Kijk maar naar het hier bovenstaande Kyrie. Op de lettergrepen e komen de eerste
keer 13, de tweede keer 9 noten voor. En dat zijn nog heel bescheiden
melisma's. In het volgende 'Ave Maria' kun je horen en zien hoe melismatisch gezang klinkt. |
Je kunt nu moeiteloos beslissen of het volgende sanctus 'melismatisch' of 'syllabisch' is. Literatuur: Muzikale stijlgeschiedenis. Wouter Steffelaar. ISBN: 9057120585 Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 voor havo en vwo in het profiel C&M.. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven: het Nederlandse onderwijs is een kale kip en daar valt dus niets te plukken.
|