
|
De Physiologus
|
Het beeld dat de middeleeuwse mens zich vormde
van de dingen in zijn omgeving, van de dieren, de bossen en de bergen en van
natuurverschijnselen werd gekleurd door een groot aantal zeer uiteenlopende
betekenissen. Niets bleef beperkt tot zijn pure materiële aanwezigheid. Het heilige
kon zich vrijwel in al het zichtbare en tastbare manifesteren, ongeacht de vraag
of het nu ging om een boom, een rots of een onweersbui. God kon zich immers in
elke gewenste gedaante aan de mens openbaren.
|
"Men vergat nooit dat elk ding zinloos zou
worden indien zijn betekenis zich louter en alleen tot de onmiddellijke functie
en verschijningsvorm zou beperken, en dat elk ding zich tevens grotendeels in
die andere wereld bevond." (Johan Huizinga) |
Naast eenvoudige dingen is het vooral de
imaginaire wereld van de beeldhouwwerken waarin zich een gevarieerde en uit
talloze betekenislagen opgebouwde symboliek ontvouwt. De werken oriënteren zich
altijd op een specifiek
wereldbeeld van de middeleeuwse mensen, waaruit we ook hun ontstaan kunnen
verklaren: alles is door middel van gelijkenissen en verbanden met elkaar
vervlochten en onder het oppervlak van de verschijningsvorm sluimert die andere
wereld, waarvan de eerste slechts een afspiegeling is. In de geest van de
middeleeuwse mens worden voortdurend verbanden gelegd waarmee de
verschijningsvormen met het bovennatuurlijke en met een hogere waarheid worden
verbonden. Maar deze verbanden zijn niet altijd eenduidig of exclusief, want ze
kunnen op elk moment of op elke plek van inhoud veranderen, zich uitbreiden of
zelfs een geheel andere betekenis aannemen. |

Santa Maria
Maggiore (1137) Bergamo Alta. Italie |
De
middeleeuwse bestiaria noemen talloze eigenschappen van het dier die
corresponderen met even zovele symbolische betekenissen. Als de leeuw gaat
lopen, veegt bij zijn sporen weg met zijn zwaaiende staart: zo houdt de
door zijn Vader gezonden Jezus de tekenen van zijn goddelijkheid
verborgen. De leeuw slaapt met open ogen: zo 'slaapt' Christus aan het
kruis en in zijn graf, maar zijn goddelijke natuur 'waakt'. In de Oudheid
meende men dat de leeuwin dode jongen ter wereld bracht en dat haar welpen
in die toestand bleven totdat op de derde dag de vader kwam en hen tot
leven wekte door op hun snuit te blazen. Dat is natuurlijk opgevat als een
symbool van de opstanding van Christus. Het negatieve beeld van het woeste
beest als symbool van de duivel is gebaseerd op de Eerste Brief van Petrus
5:8: 'Uw vijand, de duivel, zwerft rond als een brullende leeuw op zoek
naar een prooi om die te verslinden.' De leeuw is ook verbonden met de
personificatie van de gramschap en van het opvliegende of korzelige
temperament. |
De symbolische betekenissen ontleent men aan
bepaalde opvallende kenmerken, die met elkaar in verband worden gebracht. Zo
verwijst de heldere, blauwe kleur van de edelsteen safier direct naar het blauw van een
heldere lucht, waardoor de steen het symbool van de hemel wordt. |
"Men sprak in dit verband ook
wel van geestelijke kort sluiting, namelijk van een denken waarin de samenhang
tussen twee dingen niet gezocht wordt in de wisselwerkingen tussen de causale
ver banden die ertussen bestaan, maar juist wordt aangetroffen in de abrupte
sprong tussen betekenis en doel." (Umberto Eco) |
De neerslag van dit denken treft
men in de zogenaamde Physiologus (de Natuurkundige) aan, een van de vroegste
verklarende naslagwerken voor de in de Romaanse sculptuur uitgebeelde
dierfiguren. De belangrijkste delen van de tekst ontstonden waarschijnlijk al
rond 200 n.Chr. Het geschrift was gedeeltelijk gebaseerd op de natuurleer van de Oudheid,
maar werd in de loop van de volgende eeuw steeds opnieuw bewerkt en uitgebreid,
waarbij ook christelijke opvattingen werden opgenomen.
Sommige auteurs zien de Physiologus, naast
de bijbel, als het belangrijkste geschrift uit de vroege middeleeuwen. Het werk
bestond uit 49 hoofdstukken over dieren, vogels en stenen, vooral deze die
voorkomen in de Apocalyps, met als voornaamste doel het christelijke dogma te
verbinden met de natuur. Oorspronkelijk leek er een bepaalde volgorde te bestaan
in de behandeling van de dieren, namelijk beginnend met de leeuw (de koning der
dieren ) en eindigend met de struisvogel. Door de verschillende versies en
vooral door het verloren gaan van het originele manuscript is dit moeilijk
bewijsbaar. De verhalen in de Physiologus vinden hun oorsprong in oude
Indische, Hebreeuwse en Egyptische bronnen, naast de klassieke natuurfilosofen
zoals bijvoorbeeld Aristoteles.
In de Romaanse beeldhouwkunst vinden we talloze
voorstellingen van beesten en fabeldieren, die alleen vanuit het bovenstaande
begrepen kunnen worden.
Bestiarium
Een bestiarium is een compilatie van dierenverhalen. De kern van het
middeleeuwse bestiarium is een Griekse tekst, waarschijnlijk geschreven aan
het eind van de tweede eeuw, bekend geworden onder de titel Physiologus. De
Physiologus bevat een bonte verzameling dierkundige 'feiten' die dikwijls al
eeuwenlang werden doorgegeven door geleerden.
Het Griekse woord physiologos betekent
eigenlijk gewoon 'bestudeerder van de natuur', maar de Physiologus-tekst is
geen gewoon 'biologieboek'. Het wil ook de mens laten leren van de dieren.
Het zoekt dus in het gedrag van dieren naar voorbeelden van hoe mensen zich
wel of niet moeten gedragen. Het zet daarmee wel een oude traditie voort
maar geeft daar een christelijke draai aan die kenmerkend blijft voor de
middeleeuwse bestiaria. Vanwege de vele morele lessen was het bestiarium,
net als zijn voorganger de Physiologus, erg geschikt voor gebruik in het
onderwijs.
|
Samenstelling bronmateriaal
ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel cultuur en
maatschappij voor havo en atheneum. Meewerken aan deze site?
Opsturen via e-mail is voldoende. Bron oa: De Leeuw: De natuur en
haar symbolen. Amsterdam 2005. Foto's Santa Maria
Maggiore Bergamo Alta: Baggen H
Is er zonder uw toestemming en
zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze
verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste
bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele
vergoeding kunnen wij niet geven.
03-12-2010
|