Algemene inleiding
Deze site is een schets van hoe je
brugklassers op een constructieve manier kennis kunt laten maken met film. Film
wordt op een multifunctionele manier gebruikt. Het is een leermiddel als een leerdoel.
D.w.z., er wordt op een gestructureerde manier echt wat geleerd over het maken
van een film zowel op technisch (apparatuur gebruik) als inhoudelijk gebied.
Bovendien wordt film ook gebruikt als leermiddel voor M&M en M&N
vaardigheden. Het bekijken van een filmpje werkt dus op meerdere niveaus.
Ik heb me in dit gedeelte bezig
gehouden met de filmtechnische kant. Het geheel moet worden uitgewerkt i.s.m een vakdocent. De filmpjes
die bekeken moeten worden en de bijpassende kijkwijzers en opdrachten moeten
voor elk onderdeel van het leerproces van toepassing zijn. Er moet tenminste een goede balans zijn tussen techniek en inhoud in
het totaal.
Daarom is de site nu nog op schets
niveau. Ook de navigatie is nog niet perfect uitgewerkt maar het geeft een goed
idee van hoe een site als deze zou kunnen werken.
Het belangrijkste deel van de site is
voor de leerlingen bedoeld maar er is ook een gedeelte met uitleg voor de
docenten over het gebruik van de site.
Door leerlingen te maken opdrachten
worden naar de docent ge-e-maild of op server (in
digitaal portfolio) gezet waarvan de docent op de hoogte wordt gesteld. De
docent geeft feedback per E-mail, voor in DP maar kan daarbij de opdracht ook
persoonlijk met de leerling bespreken.
Docenten handleiding
Techniek en inhoud van de opdrachten in worden
bepaald door de vakdocent(en) en de technische begeleider gezamenlijk en in overleg.
De technische begeleider let op de aanwezigheid van de te leren technieken
terwijl de vakdocent zich bezig houd met de inhoud.
Bijvoorbeeld: als er een filmpje bekeken wordt
waarbij de technische nadruk ligt op de montage zal er de vakdocent moeten
kijken of de inhoud aansluit bij zijn lesstof. En als de vakdocent een filmpje
met een goede inhoud heeft gevonden zal de technische begeleider dit analyseren
op filmtechnische aspecten en geschiktheid.
Algemeen
Dit programma beslaat een periode van 8 weken. In deze tijd zal de leerling
kennis maken met het begrip film en wat daar allemaal bij komt kijken.
Het uiteindelijke doel is dat de leerlingen in groepjes in staat zijn een
documentaire/docudrama te maken die voldoet aan de volgende aspecten:
Ik heb voor de vorm van documentaire/docudrama gekozen omdat hierbij artdirection en acteren wat minder belangrijk zijn, hoewel
ze natuurlijk wel een belangrijke bijdrage kunnen leveren. Er komen al genoeg
andere filmische aspecten aan bod. Bovendien kan er op school of in de buurt
gefilmd worden.
Het hoeft geen objectieve weergave van een gebeurtenis te zijn, en
documentaire is ook een goed middel om stelling te nemen.
Het gedeelte aan deze site wat ik heb uitgewerkt gaat vooral over de
filmische aspecten.
Deze site bestaat een openingspagina met een tijdslijn waarop een schema aan
te klikken is voor de gehele periode. Vanuit dit schema kun je naar de
verschillende hoofdstukjes die aan bod komen. Je kunt ook inzoomen op de
desbetreffende week en bijbehorend schema. Tevens kun je per dag bekijken wat
je moet doen.
Elk hoofdstukje bestaat uit wat korte informatie en eventueel een link naar
de bijbehorende opdracht. Tevens vind je rechts boven een link naar
audiovisueel materiaal.
Kijkwijzers / audiovisueel
materiaal:
<Toe te voegen in overleg met vakdocent.>
Er zal vooral in de onderzoeksfase veel gebruik worden gemaakt van
audiovisueel materiaal. Hieraan zijn kijk- en begripsopdrachten verbonden.
Het materiaal moet dus volgens een kijkwijzer bekeken worden of het kan
eventueel klassikaal behandeld worden. De kijkwijzers zullen per opdracht
verschillen al naar gelang hetgeen dat geleerd moet
worden.
Het audiovisuele materiaal zal gevarieerd zijn op het gebied van techniek,
zodat verschillende aspecten van het film maken aan
bod komen.
Hoofdstukjes
besproken:
<Inhoud>
Dit is het gedeelte wat puur is gericht op de inhoud van de periode. Deze
tijd kan besteed worden aan het onderzoeken van het thema zonder dat dit direct
met film te maken heeft. Dit kan bestaan uit zoeken surfen op het net, in de bieb of praktische opdrachten zoals discussies e.d.
Het is zo veel mogelijk de bedoeling dat techniek en inhoud met elkaar
verweven zijn maar dat kan natuurlijk niet altijd, daarom zijn er ook momenten
die alleen over het leren van de techniek gaan of alleen over de inhoud. In het
eindproduct komt dit natuurlijk weer samen. Soms zal er dus meer tijd zijn voor
de inhoud en soms meer voor de techniek.
Thema: Rotterdam is many cities
Socialevaardigheidslijn: We zijn allemaal rotterdammers
Uit te werken door de vakdocent.
Introductie
Introductie over wat we in deze periode gaan doen. Er is een korte uitleg
over het thema, “Rotterdam is many cities” en over het product dat gemaakt gaat worden.
Wie doet wat?
Hoe ligt de taakverdeling binnen het maken van een film.
Dit onderdeel bestaat uit informatie verzamelen en lees- en kijkopdrachten.
De lees- en kijk opdrachten moeten verder uitgewerkt worden in samenwerking
met de vakdocent.
<Ik heb geen meer tijd om alle informatie over de verschillende
onderwerpen uit te werken, vandaar dat die links niet werken.>
Montage
Dit onderdeel bestaat uit informatie verzamelen gekoppeld aan eenvoudige
praktische opdracht
Praktische opdracht: De animated
GIF generator <zie voorbeeld>
Deze opdracht bestaat uit een gespecialiseerd computer
programmaatje. In dit programma staan een aantal beelden van verschillende
onderwerpen gezien vanuit verschillende standaard standpunten (close-up,
medium, wide)
Deze beelden kunnen op een stage gesleept worden op een
door de leerling gekozen volgorde. Vervolgens kunnen ze afgespeeld worden en
zullen een verhaal vormen. Afhankelijk van de volgorde van de beelden zal het
verhaal veranderen.
Iedere leerling maakt 3 verschillende filmpjes. Die
opgeslagen worden in het DP.
Het is vooral de bedoeling dat de leerling met het
programmaatje spelen en dingen proberen.
Beoordeling: Hierbij wordt er op gelet dat de 3 verhalen
voldoende van elkaar verschillen.
Geluid
Dit onderdeel bestaat uit informatie verzamelen gekoppeld aan praktische
eenvoudige opdracht
Praktische opdracht: De Filmpjes met Geluid Generator <zie voorbeeld>
Deze opdracht bestaat uit een gespecialiseerd computer
programmaatje. In dit programma vind je een aantal kort filmpjes die op de
stage gesleept kunnen worden. Vervolgens kan er een stukje muziek bij worden
gesleept worden. De muziekjes verschillen sterk qua genre en sfeer, waardoor
het gekozen stukje film steeds een andere betekenis krijgt.
Iedere leerling kiest 3 filmpjes met geluid die ze het
interessantst vinden en slaan die op in hun DP
Het is vooral de bedoeling dat de leerling met het
programmaatje spelen en dingen proberen.
Beoordeling: Hierbij wordt er op gelet of er een verband
is tussen gekozen muziek en filmpje.
Art direction
Informatie, vooral dingen bekijken met kijkwijzer en opdrachtjes.
Praktische opdracht: maar een tekening van een fantasiestad
Groeperen
Tot nu tot vond het onderzoek op min of meer individuele basis plaats maar
nu is het moment dat er definitieve groepjes gekozen moeten worden waarmee het
eindproduct vervaardigd gaat worden. De opdrachten zullen van af nu dus vooral
groepsgewijs plaats vinden.
IFFR http://www.filmfestivalrotterdam.com/
Wordt een dag uitgetrokken voor een workshop in samenwerking met het IFFR. Deze zal bestaan uit het bekijken van enkele korte
films die aansluiten op het thema “Rotterdam is many cities”, in brede zin en tevens zal er een bij voorkeur
Rotterdamse regisseur aanwezig zijn die zijn of haar werk toelicht en waaraan
vragen kunnen worden gesteld.
<extra info>
Het IFFR organiseert al workshops voor scholen, zie> http://www.filmfestivalrotterdam.com/nl/doorhetjaarheen/article/339634.html
Maar dit sluit niet goed aan bij het Voltiare.
Deze workshops zijn gericht op gewone scholen waar nieuwe media van
ondergeschikt belang zijn, ze passen binnen CKV1. Omdat de nieuwe media op bij Voltaire volledig geïntegreerd zijn, zijn de leerlingen
verder hebben meer dus diepgang nodig. Bovendien zitten ze
minder te wachten op met een kamera spelen, dat mogen/moeten ze op school ook.
Oefen opdrachten
Praktische opdrachten, gericht op het leren van de technische aspecten. De
inhoud van deze opdrachten zal ingevuld worden door de vakdocent(en) maar de
nadruk ligt op het technische aspect.
Er zijn 3 korte opdrachten die over een periode van 8 dagen verspreid zijn
maar het is de bedoeling dat ze ongeveer 6 dagen in beslag nemen. Ondertussen
kan er dus ook aan de hoofdopdracht gewerkt worden en aan vaktheorie.
Oefenopdracht 1: Kennis maken met de
camera
Voor deze opdracht staat 1 dag.
Tijdens deze opdracht maken de leerlingen kennis met de camera.
Er wordt een filmpje gemaakt van 1 minuut, direct min de kamera dus zonder
montage achteraf. Er wordt ongeveer 1 uur besteed aan het maken van een simpel
storyboard. Hierbij wordt gelet op het gebruik van verschillende
camerastandpunten. De docent keurt dit goed voor er gefilmd mag worden.
Hierna gaat er gefilmd worden. Hierbij blijft de leerling op het terrein
van de school. Dit is vooral het de eerste opdracht is en omdat er dan makkelijk om hulp kan worden gevraagd.
De laatste 45 minuten van de les worden besteed aan het bekijken en
bespreken van elkaars werk.
Bij de opdracht hoort informatie over het storyboard en uitleg over de
werking van de kamera.
Beoordeling:
Storyboard telt 1x mee voor het cijfer
Hierbij wordt gelet of verhaal duidelijk wordt gemaakt met de tekeningen.
Filmpje telt x mee voor het cijfer
Punten die aan de orde komen bij de beoordeling van het filmpje zijn:
Oefenopdracht 2: De camera beter leren
kennen + simpele montage.
Voor deze opdracht staan 2 dagen.
Er wordt een filmpje gemaakt waarin iemand wordt geïnterviewd. Duur: 2 tot
5 minuten.
Er wordt eerst een plan gemaakt voor wat er gefilmd gaat worden en welke
vragen er gesteld gaan worden en degelijke, eventueel met eenvoudig storyboard.
De docent keurt dit goed voor er gefilmd mag worden.
De rest van de dag wordt besteed aan
filmen.
De volgende dag wordt besteed aan montage.
Als iedereen de opdracht af heeft wordt er ongeveer 1 uur besteed aan het
bekijken en bespreken van elkaars werk.
Hiervan leren ze behalve wat over de camera en montage software ook
improviseren, omdat je de geïnterviewde niet in de hand hebt. Heel belangrijk
voor filmers.
Beoordeling:
Het plan/storyboard telt 1x mee voor het cijfer
Hierbij wordt vooral gelet of het idee goed binnen het thema past en op de
originaliteit.
Filmpje telt 3x voor het cijfer
Punten die aan de orde komen:
1.
Techniek en cameravoering (beoordeeld door technische
docent)
2.
Montagevaardigheden (beoordeeld door technische docent)
3.
Inhoud (beoordeeld door vakdocent)
4.
Het overbrengen van de inhoud. (beoordeeld door
technische docent en vakdocent)
Oefenopdracht 3: Montage en geluid
Voor deze opdracht staan 3 dagen.
Er wordt een filmpje gemaakt over iets wat op school is gebeurd. Dit wordt
gedramatiseerd dus nagespeeld.
Het verhaal wordt eerst opgeschreven en vervolgens wordt er een uitgebreid storyboard
gemaakt. Hierin wordt ook het geluid en de muziek beschreven. Als de docent dit
goed heeft gekeurd worden de voorbereidingen getroffen voor het filmen. Hier
staat ongeveer 1 dag voor.
De volgende dag wordt besteed aan filmen. De dag daarop wordt besteed aan
montage.
Als iedereen de opdracht af heeft wordt er ongeveer 1 uur besteed aan het
bekijken en bespreken van elkaars werk.
Beoordeling:
Het scenario + storyboard telt 1x mee voor het cijfer
Hierbij wordt vooral gelet of alles gedetailleerd is uitwerkt, of het
verhaal duidelijk wordt en of het geluid er bij beschreven staat.
Filmpje telt 3x voor het cijfer
Punten die aan de orde komen:
1.
Techniek en cameravoering (beoordeeld door technische
docent)
2.
Montagevaardigheden (beoordeeld door technische docent)
3.
Gebruik van geluid. (beoordeeld door technische docent)
4.
Inhoud (beoordeeld door vakdocent)
5.
Het overbrengen van de inhoud. (beoordeeld door
technische docent en vakdocent)
De
Hoofdopdracht
Er word een documentaire of docudrama of een combinatie van
die twee gemaakt. Duur 10 tot 15 minuten <zie schema op site voor
tijdsplan>
Film voorbereiden
Er wordt een scenario gemaakt waarin het plan duidelijk beschreven wordt.
Beoordeling: telt 1 x voor het cijfer.
Hierbij wordt vooral gelet of alles gedetailleerd is uitwerkt, of het
verhaal duidelijk wordt en of het geluid en eventuele montage- en artdirectionaanwijzingen er bij beschreven staan.
Er wordt een uitgebreid storyboard gemaakt.
Beoordeling: telt 1 x voor het cijfer.
Hierbij wordt vooral gelet of alles gedetailleerd is uitwerkt, of het
verhaal duidelijk wordt en of het geluid er bij beschreven staat. Extra punten
voor als er rekening is gehouden met art direction
bijvoorbeeld kleurgebruik voor de film of decor uitwerking.
Als ze klaar zijn met het storyboard gaan ze aan de gang met de verder
voorbereidingen. Het zoeken van locaties, eventueel maken van decor en kostuums
en oefenen van acteren en dergelijke.
Beoordeling: hiervoor krijgen ze geen cijfer, eventueel een + of – voor
werkhouding.
Filmen
Als ze alles goed voorbereid hebben mogen ze gaan filmen.
Ze
gebruiken hun storyboard als houvast. Maar ze hoeven zich er niet strikt aan te
houden. Als ze spontaan een goed idee krijgen is dat juist fijn,
improvisatievermogen is ook belangrijk.
Monteren.
Bij het monteren gebruiken ze ook hun storyboard als houvast. Maar hier zal
waarschijnlijk blijken dat niet al hun plannen een goed idee waren. Daarom
wordt improviseren gestimuleerd. Het eindproduct is het belangrijkst.
Boordeling:
Het eindproduct telt 5 x mee voor het cijfer.
Er wordt gelet op:
1.
Techniek en cameravoering (beoordeeld door technische
docent)
2.
Montagevaardigheden (beoordeeld door technische docent)
3.
Gebruik van geluid. (beoordeeld door technische docent)
4.
Artdirection en acteren tellen als
extra punten. (beoordeeld door technische docent)
5.
Inhoud (beoordeeld door vakdocent)
6.
Het overbrengen van de inhoud. (beoordeeld door
technische docent en vakdocent)
Individuele beoordeling: iedere leerling krijgt ook een persoonlijke
beoordeling voor het aspect waar hij of zij aan heeft gewerkt. Dit heeft vooral
betrekking op technische aspecten. Deze telt 1 x mee.
Samenvattend:
Individuele boordeling eindproduct 1 x
Scenario 1 x
Storyboard 1 x
Uiteindelijk product 5 x
Taakverdeling
M.b.t. de productie wordt de definitieve taakverdeling binnen de groepjes
bepaald. Deze wordt ingeleverd bij de docent i.v.m. de individuele beoordeling.
Reclame maken
/ verspreiden
Er worden flyers en een poster gemaakt.
Flyers zijn uitnodiging plus entree bewijs première.
Posters worden op school gehangen en tijdens de première in foyer filmzaal.
Beoordeling:
Deze opdracht telt mee met als oefenopdracht.
Er wordt gelet op:
Leesbaarheid en of de sfeer en voorstelling aansluiten bij de gemaakte
film.
Beoordeling algemeen
Het gemiddelde van alle voorgaande opdrachten telt 1x en
de hoofdopdracht telt 1 x voor het eindcijfer.
Individuele beoordeling: iedere leerling krijgt ook een persoonlijke
beoordeling voor het aspect waar hij of zij aan heeft gewerkt. Dit heeft vooral
betrekking op technische aspecten
Première
De gemaakte films worden vertoond voor genodigden. Dat zijn o.a.
betrokkenen, ouders en pers.
<Suggestie, de filmzaal boven in het groothandels
gebouw, die is cool en als het doek nog niet naar
beneden zit heb je een fijn uitzicht over Rotterdam>
Bespreken
Nabespreking van het project, deze les zal klassikaal georiënteerd zijn,
leerlingen kunnen hun ervaringen bespreken en elkaars
werk. De docenten geven ook algemene feedback over het project, m.b.t. inhoud /
thema, techniek en samenwerking.
Er zijn ook versnaperingen aanwezig, dus dat moet de docent van te voren
regelen met de leerlingen.
Verslag
De leerling maakt een kort verslag van ongeveer één kantje A4 over zijn of
haar ervaringen van het project. Behandeld wordt: Inhoud, techniek,
samenwerking en eigenmening over het geheel.
Is dit niet te zwaar voor
brugklassers?
Het filmaken is onderdeel van een periode met een thema. Dit thema zal
behandeld worden vanuit M&N en M&M oogpunt met als belangrijk
leermiddel het maken van een documentaire.
Als opzichzelfstaand project lijkt deze site misschien iets te diep te gaan
voor brugklassers maar als het verweven is met andere dingen en niet alleen als
doel dient maar ook als leermiddel denk ik dat het goed voor brugklassers
gebruikt kan worden.