Algemene inleiding

 

Deze site is een schets van hoe je brugklassers op een constructieve manier kennis kunt laten maken met film. Film wordt op een multifunctionele manier gebruikt. Het is een leermiddel als een leerdoel. D.w.z., er wordt op een gestructureerde manier echt wat geleerd over het maken van een film zowel op technisch (apparatuur gebruik) als inhoudelijk gebied. Bovendien wordt film ook gebruikt als leermiddel voor M&M en M&N vaardigheden. Het bekijken van een filmpje werkt dus op meerdere niveaus.

 

Ik heb me in dit gedeelte bezig gehouden met de filmtechnische kant. Het geheel moet worden uitgewerkt i.s.m een vakdocent. De filmpjes die bekeken moeten worden en de bijpassende kijkwijzers en opdrachten moeten voor elk onderdeel van het leerproces van toepassing zijn. Er moet tenminste een goede balans zijn tussen techniek en inhoud in het totaal.

Daarom is de site nu nog op schets niveau. Ook de navigatie is nog niet perfect uitgewerkt maar het geeft een goed idee van hoe een site als deze zou kunnen werken.

 

Het belangrijkste deel van de site is voor de leerlingen bedoeld maar er is ook een gedeelte met uitleg voor de docenten over het gebruik van de site.

Door leerlingen te maken opdrachten worden naar de docent ge-e-maild of op server (in digitaal portfolio) gezet waarvan de docent op de hoogte wordt gesteld. De docent geeft feedback per E-mail, voor in DP maar kan daarbij de opdracht ook persoonlijk met de leerling bespreken.

 

Docenten handleiding

 

Techniek en inhoud van de opdrachten in worden bepaald door de vakdocent(en) en de technische begeleider gezamenlijk en in overleg. De technische begeleider let op de aanwezigheid van de te leren technieken terwijl de vakdocent zich bezig houd met de inhoud.

Bijvoorbeeld: als er een filmpje bekeken wordt waarbij de technische nadruk ligt op de montage zal er de vakdocent moeten kijken of de inhoud aansluit bij zijn lesstof. En als de vakdocent een filmpje met een goede inhoud heeft gevonden zal de technische begeleider dit analyseren op filmtechnische aspecten en geschiktheid.

 

 

Algemeen

Dit programma beslaat een periode van 8 weken. In deze tijd zal de leerling kennis maken met het begrip film en wat daar allemaal bij komt kijken.

Het uiteindelijke doel is dat de leerlingen in groepjes in staat zijn een documentaire/docudrama te maken die voldoet aan de volgende aspecten:

  1. Er wordt een standpunt ingenomen.
  2. Er zit een goed kloppend verhaal in.
  3. Het verhaal komt overeen met het thema van de periode.
  4. Filmische gezien zit het geheel redelijk in elkaar.

 

Ik heb voor de vorm van documentaire/docudrama gekozen omdat hierbij artdirection en acteren wat minder belangrijk zijn, hoewel ze natuurlijk wel een belangrijke bijdrage kunnen leveren. Er komen al genoeg andere filmische aspecten aan bod. Bovendien kan er op school of in de buurt gefilmd worden.

Het hoeft geen objectieve weergave van een gebeurtenis te zijn, en documentaire is ook een goed middel om stelling te nemen.

 

Het gedeelte aan deze site wat ik heb uitgewerkt gaat vooral over de filmische aspecten.

 

Deze site bestaat een openingspagina met een tijdslijn waarop een schema aan te klikken is voor de gehele periode. Vanuit dit schema kun je naar de verschillende hoofdstukjes die aan bod komen. Je kunt ook inzoomen op de desbetreffende week en bijbehorend schema. Tevens kun je per dag bekijken wat je moet doen.

 

Elk hoofdstukje bestaat uit wat korte informatie en eventueel een link naar de bijbehorende opdracht. Tevens vind je rechts boven een link naar audiovisueel materiaal.

 

Kijkwijzers / audiovisueel materiaal:

<Toe te voegen in overleg met vakdocent.>

Er zal vooral in de onderzoeksfase veel gebruik worden gemaakt van audiovisueel materiaal. Hieraan zijn kijk- en begripsopdrachten verbonden.

Het materiaal moet dus volgens een kijkwijzer bekeken worden of het kan eventueel klassikaal behandeld worden. De kijkwijzers zullen per opdracht verschillen al naar gelang hetgeen dat geleerd moet worden.

Het audiovisuele materiaal zal gevarieerd zijn op het gebied van techniek, zodat verschillende aspecten van het film maken aan bod komen.

 

 

Hoofdstukjes besproken:

<Inhoud>

Dit is het gedeelte wat puur is gericht op de inhoud van de periode. Deze tijd kan besteed worden aan het onderzoeken van het thema zonder dat dit direct met film te maken heeft. Dit kan bestaan uit zoeken surfen op het net, in de bieb of praktische opdrachten zoals discussies e.d.

Het is zo veel mogelijk de bedoeling dat techniek en inhoud met elkaar verweven zijn maar dat kan natuurlijk niet altijd, daarom zijn er ook momenten die alleen over het leren van de techniek gaan of alleen over de inhoud. In het eindproduct komt dit natuurlijk weer samen. Soms zal er dus meer tijd zijn voor de inhoud en soms meer voor de techniek.

 

Thema: Rotterdam is many cities

Socialevaardigheidslijn: We zijn allemaal rotterdammers

Uit te werken door de vakdocent.

 

Introductie

Introductie over wat we in deze periode gaan doen. Er is een korte uitleg over het thema, “Rotterdam is many cities” en over het product dat gemaakt gaat worden.

 

Wie doet wat?

Hoe ligt de taakverdeling binnen het maken van een film.

 

Dit onderdeel bestaat uit informatie verzamelen en lees- en kijkopdrachten.

De lees- en kijk opdrachten moeten verder uitgewerkt worden in samenwerking met de vakdocent.

 

<Ik heb geen meer tijd om alle informatie over de verschillende onderwerpen uit te werken, vandaar dat die links niet werken.>

 

Montage

Dit onderdeel bestaat uit informatie verzamelen gekoppeld aan eenvoudige praktische opdracht

 

Praktische opdracht: De animated GIF generator <zie voorbeeld>

Deze opdracht bestaat uit een gespecialiseerd computer programmaatje. In dit programma staan een aantal beelden van verschillende onderwerpen gezien vanuit verschillende standaard standpunten (close-up, medium, wide)

Deze beelden kunnen op een stage gesleept worden op een door de leerling gekozen volgorde. Vervolgens kunnen ze afgespeeld worden en zullen een verhaal vormen. Afhankelijk van de volgorde van de beelden zal het verhaal veranderen.

Iedere leerling maakt 3 verschillende filmpjes. Die opgeslagen worden in het DP.

Het is vooral de bedoeling dat de leerling met het programmaatje spelen en dingen proberen.

Beoordeling: Hierbij wordt er op gelet dat de 3 verhalen voldoende van elkaar verschillen.

 

Geluid

Dit onderdeel bestaat uit informatie verzamelen gekoppeld aan praktische eenvoudige opdracht

 

Praktische opdracht: De Filmpjes met Geluid Generator <zie voorbeeld>

Deze opdracht bestaat uit een gespecialiseerd computer programmaatje. In dit programma vind je een aantal kort filmpjes die op de stage gesleept kunnen worden. Vervolgens kan er een stukje muziek bij worden gesleept worden. De muziekjes verschillen sterk qua genre en sfeer, waardoor het gekozen stukje film steeds een andere betekenis krijgt.

Iedere leerling kiest 3 filmpjes met geluid die ze het interessantst vinden en slaan die op in hun DP

Het is vooral de bedoeling dat de leerling met het programmaatje spelen en dingen proberen.

Beoordeling: Hierbij wordt er op gelet of er een verband is tussen gekozen muziek en filmpje.

 

Art direction

Informatie, vooral dingen bekijken met kijkwijzer en opdrachtjes.

Praktische opdracht: maar een tekening van een fantasiestad

 

Groeperen

Tot nu tot vond het onderzoek op min of meer individuele basis plaats maar nu is het moment dat er definitieve groepjes gekozen moeten worden waarmee het eindproduct vervaardigd gaat worden. De opdrachten zullen van af nu dus vooral groepsgewijs plaats vinden.

 

IFFR http://www.filmfestivalrotterdam.com/

Wordt een dag uitgetrokken voor een workshop in samenwerking met het IFFR. Deze zal bestaan uit het bekijken van enkele korte films die aansluiten op het thema “Rotterdam is many cities”, in brede zin en tevens zal er een bij voorkeur Rotterdamse regisseur aanwezig zijn die zijn of haar werk toelicht en waaraan vragen kunnen worden gesteld.

 

<extra info>

Het IFFR organiseert al workshops voor scholen, zie> http://www.filmfestivalrotterdam.com/nl/doorhetjaarheen/article/339634.html

Maar dit sluit niet goed aan bij het Voltiare. Deze workshops zijn gericht op gewone scholen waar nieuwe media van ondergeschikt belang zijn, ze passen binnen CKV1. Omdat de nieuwe media op bij Voltaire volledig geïntegreerd zijn, zijn de leerlingen verder hebben meer dus diepgang nodig. Bovendien zitten ze minder te wachten op met een kamera spelen, dat mogen/moeten ze op school ook.

 

 

Oefen opdrachten

Praktische opdrachten, gericht op het leren van de technische aspecten. De inhoud van deze opdrachten zal ingevuld worden door de vakdocent(en) maar de nadruk ligt op het technische aspect.

 

Er zijn 3 korte opdrachten die over een periode van 8 dagen verspreid zijn maar het is de bedoeling dat ze ongeveer 6 dagen in beslag nemen. Ondertussen kan er dus ook aan de hoofdopdracht gewerkt worden en aan vaktheorie.

 

Oefenopdracht 1: Kennis maken met de camera

Voor deze opdracht staat 1 dag.

Tijdens deze opdracht maken de leerlingen kennis met de camera.

Er wordt een filmpje gemaakt van 1 minuut, direct min de kamera dus zonder montage achteraf. Er wordt ongeveer 1 uur besteed aan het maken van een simpel storyboard. Hierbij wordt gelet op het gebruik van verschillende camerastandpunten. De docent keurt dit goed voor er gefilmd mag worden.

Hierna gaat er gefilmd worden. Hierbij blijft de leerling op het terrein van de school. Dit is vooral het de eerste opdracht is en omdat er dan makkelijk om hulp kan worden gevraagd.

De laatste 45 minuten van de les worden besteed aan het bekijken en bespreken van elkaars werk.

 

Bij de opdracht hoort informatie over het storyboard en uitleg over de werking van de kamera.

 

Beoordeling:

Storyboard telt 1x mee voor het cijfer

Hierbij wordt gelet of verhaal duidelijk wordt gemaakt met de tekeningen.

Filmpje telt x mee voor het cijfer

Punten die aan de orde komen bij de beoordeling van het filmpje zijn:

  1. Techniek en cameravoering (beoordeeld door technische docent)
  2. Inhoud (beoordeeld door vakdocent)
  3. Het overbrengen van de inhoud. (beoordeeld door technische docent en vakdocent)

 

Oefenopdracht 2: De camera beter leren kennen + simpele montage.

Voor deze opdracht staan 2 dagen.

Er wordt een filmpje gemaakt waarin iemand wordt geïnterviewd. Duur: 2 tot 5 minuten.

Er wordt eerst een plan gemaakt voor wat er gefilmd gaat worden en welke vragen er gesteld gaan worden en degelijke, eventueel met eenvoudig storyboard. De docent keurt dit goed voor er gefilmd mag worden.

 De rest van de dag wordt besteed aan filmen.

De volgende dag wordt besteed aan montage.

 

Als iedereen de opdracht af heeft wordt er ongeveer 1 uur besteed aan het bekijken en bespreken van elkaars werk.

 

Hiervan leren ze behalve wat over de camera en montage software ook improviseren, omdat je de geïnterviewde niet in de hand hebt. Heel belangrijk voor filmers.

 

Beoordeling:

Het plan/storyboard telt 1x mee voor het cijfer

Hierbij wordt vooral gelet of het idee goed binnen het thema past en op de originaliteit.

Filmpje telt 3x voor het cijfer

Punten die aan de orde komen:

1.      Techniek en cameravoering (beoordeeld door technische docent)

2.      Montagevaardigheden (beoordeeld door technische docent)

3.      Inhoud (beoordeeld door vakdocent)

4.      Het overbrengen van de inhoud. (beoordeeld door technische docent en vakdocent)

 

Oefenopdracht 3: Montage en geluid

Voor deze opdracht staan 3 dagen.

Er wordt een filmpje gemaakt over iets wat op school is gebeurd. Dit wordt gedramatiseerd dus nagespeeld.

Het verhaal wordt eerst opgeschreven en vervolgens wordt er een uitgebreid storyboard gemaakt. Hierin wordt ook het geluid en de muziek beschreven. Als de docent dit goed heeft gekeurd worden de voorbereidingen getroffen voor het filmen. Hier staat ongeveer 1 dag voor.

De volgende dag wordt besteed aan filmen. De dag daarop wordt besteed aan montage.

 

Als iedereen de opdracht af heeft wordt er ongeveer 1 uur besteed aan het bekijken en bespreken van elkaars werk.

 

Beoordeling:

Het scenario + storyboard telt 1x mee voor het cijfer

Hierbij wordt vooral gelet of alles gedetailleerd is uitwerkt, of het verhaal duidelijk wordt en of het geluid er bij beschreven staat.

Filmpje telt 3x voor het cijfer

Punten die aan de orde komen:

1.      Techniek en cameravoering (beoordeeld door technische docent)

2.      Montagevaardigheden (beoordeeld door technische docent)

3.      Gebruik van geluid. (beoordeeld door technische docent)

4.      Inhoud (beoordeeld door vakdocent)

5.      Het overbrengen van de inhoud. (beoordeeld door technische docent en vakdocent)

 

 

De Hoofdopdracht

 

Er word een documentaire of docudrama of een combinatie van die twee gemaakt. Duur 10 tot 15 minuten <zie schema op site voor tijdsplan>

 

 

Film voorbereiden

Er wordt een scenario gemaakt waarin het plan duidelijk beschreven wordt.

Beoordeling: telt 1 x voor het cijfer.

Hierbij wordt vooral gelet of alles gedetailleerd is uitwerkt, of het verhaal duidelijk wordt en of het geluid en eventuele montage- en artdirectionaanwijzingen er bij beschreven staan.

 

Er wordt een uitgebreid storyboard gemaakt.

Beoordeling: telt 1 x voor het cijfer.

Hierbij wordt vooral gelet of alles gedetailleerd is uitwerkt, of het verhaal duidelijk wordt en of het geluid er bij beschreven staat. Extra punten voor als er rekening is gehouden met art direction bijvoorbeeld kleurgebruik voor de film of decor uitwerking.

 

Als ze klaar zijn met het storyboard gaan ze aan de gang met de verder voorbereidingen. Het zoeken van locaties, eventueel maken van decor en kostuums en oefenen van acteren en dergelijke.

Beoordeling: hiervoor krijgen ze geen cijfer, eventueel een + of – voor werkhouding.

 

Filmen

Als ze alles goed voorbereid hebben mogen ze gaan filmen. Ze gebruiken hun storyboard als houvast. Maar ze hoeven zich er niet strikt aan te houden. Als ze spontaan een goed idee krijgen is dat juist fijn, improvisatievermogen is ook belangrijk.

 

Monteren.

Bij het monteren gebruiken ze ook hun storyboard als houvast. Maar hier zal waarschijnlijk blijken dat niet al hun plannen een goed idee waren. Daarom wordt improviseren gestimuleerd. Het eindproduct is het belangrijkst.

 

Boordeling:

Het eindproduct telt 5 x mee voor het cijfer.

Er wordt gelet op:

1.      Techniek en cameravoering (beoordeeld door technische docent)

2.      Montagevaardigheden (beoordeeld door technische docent)

3.      Gebruik van geluid. (beoordeeld door technische docent)

4.      Artdirection en acteren tellen als extra punten. (beoordeeld door technische docent)

5.      Inhoud (beoordeeld door vakdocent)

6.      Het overbrengen van de inhoud. (beoordeeld door technische docent en vakdocent)

 

Individuele beoordeling: iedere leerling krijgt ook een persoonlijke beoordeling voor het aspect waar hij of zij aan heeft gewerkt. Dit heeft vooral betrekking op technische aspecten. Deze telt 1 x mee.

 

Samenvattend:

Individuele boordeling eindproduct 1 x

Scenario 1 x

Storyboard 1 x

Uiteindelijk product 5 x

 

Taakverdeling

M.b.t. de productie wordt de definitieve taakverdeling binnen de groepjes bepaald. Deze wordt ingeleverd bij de docent i.v.m. de individuele beoordeling.

 

Reclame maken / verspreiden

Er worden flyers en een poster gemaakt.

 

Flyers zijn uitnodiging plus entree bewijs première. Posters worden op school gehangen en tijdens de première in foyer filmzaal.

 

Beoordeling:

Deze opdracht telt mee met als oefenopdracht.

Er wordt gelet op:

Leesbaarheid en of de sfeer en voorstelling aansluiten bij de gemaakte film.

 

 

Beoordeling algemeen

Het gemiddelde van alle voorgaande opdrachten telt 1x en de hoofdopdracht telt 1 x voor het eindcijfer.

 

Individuele beoordeling: iedere leerling krijgt ook een persoonlijke beoordeling voor het aspect waar hij of zij aan heeft gewerkt. Dit heeft vooral betrekking op technische aspecten

 

Première

De gemaakte films worden vertoond voor genodigden. Dat zijn o.a. betrokkenen, ouders en pers.

 

<Suggestie, de filmzaal boven in het groothandels gebouw, die is cool en als het doek nog niet naar beneden zit heb je een fijn uitzicht over Rotterdam>

 

Bespreken

Nabespreking van het project, deze les zal klassikaal georiënteerd zijn, leerlingen kunnen hun ervaringen bespreken en elkaars werk. De docenten geven ook algemene feedback over het project, m.b.t. inhoud / thema, techniek en samenwerking.

Er zijn ook versnaperingen aanwezig, dus dat moet de docent van te voren regelen met de leerlingen.

 

Verslag

De leerling maakt een kort verslag van ongeveer één kantje A4 over zijn of haar ervaringen van het project. Behandeld wordt: Inhoud, techniek, samenwerking en eigenmening over het geheel.

 

Is dit niet te zwaar voor brugklassers?

Het filmaken is onderdeel van een periode met een thema. Dit thema zal behandeld worden vanuit M&N en M&M oogpunt met als belangrijk leermiddel het maken van een documentaire.

Als opzichzelfstaand project lijkt deze site misschien iets te diep te gaan voor brugklassers maar als het verweven is met andere dingen en niet alleen als doel dient maar ook als leermiddel denk ik dat het goed voor brugklassers gebruikt kan worden.