Docentenhandleiding

Webquest
In de onderwijsmethodes wordt weinig aandacht geschonken aan een museumbezoek. Wat er aan vooraf kan gaan en hoe je na het bezoek de gegeven informatie kunt verwerken in opdrachten en werkstukken. Met behulp van de website kunnen leerlingen een beeld vormen van de mogelijkheden van een museum.

Voor wie is de site bedoeld?
De site is gemaakt voor de basisvorming 4 havo/vwo. Uitgangspunt van de website is dat de leerling het verband kan leggen tussen een museumbezoek en de lesstof.

Met de website aan de slag.
Leerlingen kunnen op verschillende manieren met de website aan de slag. Afhankelijk van de hoeveelheid beschikbare tijd kan gekozen worden voor het opdelen van de klas in acht groepen.Om zoveel mogelijk van de website te leren is het de bedoeling dat deleerlingen de volgende route volgen:
  • Lezen van de introductie en doorklikken naar de vragen en vervolgens naar proces.
  • Het lezen van de vragen en doorklikken naar de bronnen die deze vragen beantwoorden.
  • Als alle bronnen bij de vragen bestudeerd zijn en er een antwoord op de vraag bedacht is, moet de leerling deze kunnen verwerken in een, door hen aangemaakt document. Na het museumbezoek volgt een praktische opdracht. Het aangemaakte document kan naar de docent gemaild worden of uitgeprint worden ingeleverd. Daarnaast kan er een presentatie gegeven worden.

Presenteren
Het deelgenoot maken van de bevindingen aan de rest van de leerlingen kan op verschillende manieren. Hier noemen we drie mogelijke opties:

Maak je eigen tentoonstelling
De leerlingen maken rond de antwoorden op de deelvragen en naar aanleiding van het museumbezoek en de afsluitende opdracht een tentoonstelling, waaruit blijkt wat de visie van de groep is op het gehele project is. Voor afbeeldingen en andere bronnen kunnen leerlingen extra materiaal vinden in boeken en op internet.Bij het maken van een tentoonstelling is de ruimte die iedere groep heeft beperkt en zal een keuze gemaakt moeten worden uit de verschillende werkstukken en bronnen. De begeleidende teksten moeten duidelijk maken wat de visie van de groep over de opdracht is.

Mondelinge presentatie
Een mondelinge presentatie is een uitstekende manier om de groepen onderling van elkaars bevindingen deelgenoot te maken. Heel geschikt voor een dergelijke presentatie is het gebruik maken van Power Point. Hiermee kunnen afbeeldingen en andere bronnen gebruikt worden als ondersteuning van de presentatie. Voorwaarde is wel dat er een beamer aanwezig is op school.

Schriftelijke presentatie
Bij een schriftelijke presentatie kan elke groep zijn visie op de opdracht en vragen uiteenzetten. Als ondersteuning kunnen bronnen en afbeeldingen van de links gebruikt worden. Om de andere groepen deelgenoot te maken van de bevindingen en de visies, kunnen de schriftelijke presentaties gebundeld worden. Bij een schriftelijke presentaties kan ook gekozen worden om de bevindingen op de website van de school te plaatsen

Antwoorden voor de docent:


Presenteren
  1. Wat is een manifest?
    In een manifest krijgt de (kunstenaars)beweging gestalte. Met daarin als verklaring of verdediging van zijn of haar handelingen en opvattingen. (de grote oosthoek encyclopedie, deel 13)

  2. Wat stond er, korte samengevat, in het surrealistisch manifest?
    Het manifest was in feite één grote oproep tot absolute vrijheid voor de menselijke geest. Die oproep beperkte zich niet tot een eng artistieke of literaire problematiek, maar wilde alle aspecten van het leven, van het menselijk bestaan omvatten. Kortom, het wilde de totale bevrijding van de mens als individu. De definitite van surrealisme opgesteld door André Breton
    • "SURREALISME, zn.,o.: Puur psychisch automatisme waarmee men zich voorneemt om, in woord en geschrift of op welke andere manier ook, de wezenlijke werking van het denken tot uitdrukking te brengen. Dictaat van het denken, zonder controle van de rede, in welke vorm dan ook, vrij van iedere esthetische of zedelijke vooringenomenheid."
    • ENCYCL. Filos. : Het surrealisme berust op het geloof in de hogere werkelijkheid van bepaalde tot dan veronachtzaamde associatievormen, in de almacht van de droom, in het onbaatzuchtige spel van het denken. Het streeft ernaar alle andere psychische mechanismen voorgoed af te breken en bij het zoeken naar oplossingen van de voornaamste levensvragen zichzelf daarvoor in de plaats te stellen.

      Terwijl in de eerste definitie een methode wordt voorgesteld om het functioneren van het werkelijke denken uit te kunnen drukken en dit zodoende te leren kennen, wordt in de tweede definitie een soort geloofsverklaring afgelegd, waaruit blijkt dat het surrealisme grote verwachtingen had van het gebied dat geëxplodeerd werd: de droom en een bepaalde wijze van associëren. Het verwachtte zelfs via dit onderzoek de essentiële levensproblemen op te kunnen lossen.

      Breton gaf een aantal methodes, sleutels aan om het surrealisme te verwezenlijken:
      • de 'écriture automatique', het 'automatisch schrift'
      • het systematisch exploreren van het onderbewuste, van dromen en van zwarte humor;
      • het uitbuiten van het toeval (de hasard objectif): het toeval brengt inderdaad, via spontaan opwellende beelden, de langs irrationele weg opgeroepen associaties tussen twee verschillende werelden teweeg.


  3. Bij het surrealisme horen verschillende aspecten. Zoek deze aspecten op (zes stuks) En beschrijf voor jezelf de drie belangrijkste.
    1. Toeval: De surrealisten wilden de grenzen van het menselijk bewustzijn verruimen, systematisch de grensgebieden onderzoeken tussen het logische verstand en alles wat schijnbaar strijdig was met de nuchtere rede.
    2. Liefde: In de surrealistische levenshouding stond de liefde centraal.
    3. Wonderlijke: Fundamenteel voor de surrealistische levenshouding was een constante speurtocht naar 'le merveilleux', het wonderlijke.
    4. Waanzin: De belangstelling voor allerlei vormen van waanzin, de gepassioneerde verdediging van de geesteszieken - in feite van alle sociaal-onaangepasten - en de bewondering voor de verbale of grafische uitingen van waanzinnigen waren constante gegevens van Breton en zijn groep.
    5. Humor: Humor beschouwden de surrealisten als het beste wapen dat het individu kan hanteren tegen alles wat hem onderdrukt.
    6. Poëzie: Poëzie betekende voor de surrealisten niet alleen het schrijven van gedichten of poëtische geschriften en was dus niet puur, literaire aangelegenheid.

    Volgens de 'Beknopte Dictionaire van het Surrealisme': "Een door Max Ernst op 10 augustus 1925 ontdekt procedé. Aangezien het slechts berust op de intensivering van de gevoeligheid van de geestelijke vermogens door aangepaste technische middelen, daarbij iedere verstandelijke constructie uitsluitend en het werkzame aandeel van hem die men tot dusver de 'maker' noemde, tot het uiterste minimum terugbrengend, is het het ware equivalent gebleken van het automatische schrijven" (Max Ernst).

  4. Max Ernst ontwierp dus de technieken frottage en collage, en gebruikte deze ook veelvuldig in zijn werk. Deze zijn ook belangrijke technieken in het werk van andere surrealisten. Beschrijf de werkwijzen. Verzamel daarbij ook enkele voorbeelden. Frottage Na het blad papier of het doek te hebben aangebracht op een voorwerp dat enig relief vertoont, hoeft men maar met potloden, verf, enz. over de andere zijde te wrijven. Collage Methode ontworpen door Max Ernst. Op deze manier kon je ogenschijnlijk elementen bij elkaar stoppen die niets met elkaar te maken hebben, maar als geheel toch een verband kunnen vormen.

  5. Man Ray en Marcel Duchamp waren belangrijke grondleggers van ‘Ready Mades’. Wat zijn ‘ready mades’? Ready-made
    Engelse vertaling: 'ready-made article' = 'kant en klaar product'
    Ready Made is de term voor een Techniek die voor het eerst gebruikt werd door Marcel Duchamp. Door banale huishoudelijke artikelen of in serie geproduceerde industriële producten als kunstwerk te exposeren, te signeren of 'artistiek' te betitelen, worden ze tot kunstwerk gestileerd. De artistieke daad is dan beperkt tot het uitkiezen van een voorwerp en de beweringen dat het hier om Kunst gaat. De ready-mades impliceren dat alles Kunst is, wat als Kunst verkocht kan worden. De ready-mades staan zeer dicht bij de Dada beweging en hadden een grote invloed op de ontwikkeling van de pop-art.