|
cyberb@bes
Ze zijn jong, mooi en succesvol: cyberbabes. Klein probleempje voor de miljoenen fans: de dames zijn niet van vlees en bloed maar opgebouwd uit enen en nullen. Maak kennis met Kyoko, Lara, Reiko en Webbie. |
Date heet ze en ze is de eerste virtuele vrouw in cyberspace. Anderhalf jaar werkten haar scheppers aan haar uiterlijk. Het duurde alleen al een half jaar voor ze tevreden waren over haar glimlach. In 1996 werd ze virtueel geboren, zestien lentes jong. De japanse ontwerpers Yoshikate Hori en collegae hadden een griezelig echt meisje gecreëerd, opgebouwd uit enen en nullen. In het land van de rijzende zon (waar anders) sloeg Kyoko Date in als een bom. | |
Slimme marketingmensen maakten van miss Date (spreek uit: daa-tee) een popzangeres. Met haar single Love Commucations voerde ze wekenlang de japanse hitlijsten aan. Niet lang daarna ontgroeide de onvermoeibare Kyoko het 'popsterrenmileu'. Snelle reclamejongens lieten haar producten van adverteerders op tv aanprijzen, hippe hoofdredacteuren plaatsten haar betoverende glimlach op de covers van hun glossy's en handige programmamakers voorspelden dat de Japanse nog voor de eeuwwisseling een eigen talkshow op televisie zou krijgen. Kortom: Kyoko werd een speelbal van de commercie. Kyoko heeft exact de gewenste mengeling van zuiverheid en verloren onschuld. Ze kan vertederend pruilen en ze voldoet aan het heersende mode-ideaal.' |
|
|
Helaas, Kyoko lijkt over het hoogtepunt van haar roem heen te zijn. DK- 96 (Digital Kid), zoals haar scheppers haar in het begin liefkozend noemden, kwijnt weg in de goot van de digitale snelweg - haar grootste fan sloot onlangs zijn aan haar opgedragen website. Terwijl Hori in Japan zijn virtuele zangeresje in elkaar knutselde, legden ontwerpers van de Engelse game-ontwikkelaar Core Design in datzelfde jaar de laatste hand aan Tomb Raider. Belangrijkste noviteit volgens de makers: het third person perspective. Tot dan beleefden gamers spellen als Quake en Duke Nukem door de ogen van de hoofdpersoon. In Tomb Raider zag de speler voor het eerst een actieheld in zijn geheel voor zich. Game-recensenten reageerden enthousiast. Het spel werd wereldwijd een hipe, de sequels II en III idem.
|
Tomb Raider is natuurlijk een goed spel, maar dankt haar werkelijke succes aan de cultstatus van hoofdrolspeelster Lara Croft. In haar virtuele wereld is ze een onverschrokken avonturierster, hier op aarde groeide ze in no-time uit tot een digitale superster. Ze figureert op de covers van modebladen en heeft een levende stand-in die beurzen opent. De schrijver Douglas Coupland (Generatie X Microslavens en Vriendin in Coma) schreef een boek over de virtuele heldin. In Lara's Book zet hij haar neer als een icoon van deze tijd, als een echt persoon, maar eigenlijk ook weer niet. Coupland meent dat de mensheid zich daartoe aangetrokken voelt omdat iedereen tegen het einde van de twintigste eeuw bezig is met vragen wat waar is en wat niet. Hij ziet Lara als een voorbode van een boodschapper uit de toekomst waarin de identiteit van mensen ook veel minder duidelijk gescheiden zal zijn. Lara Croft is de enige figuur uit video-spelletjes die ook onder niet-gamers bekend is. Een redacteur van The Croft Times (een Internetkrant over Lara en Tomb Raider) verklaart haar populariteit aan de hand van het VAAS-model: Lara is Vrouwelijk, Avontuurlijk, Alleenstaand en Sexy. Dat spreekt volgens hem zowel jongens als meisjes aan.Jongens vinden haar een geweldig mooie vrouw, vrouwen respecteren haar omdat ze haar eigen boontjes dopt. Videoclip: The video clip is a combination of the most interesting scenes taken from the adventures of Lara Croft. |
|
|
|
Haar managers (lees: de ontwerpers van Core Design) houden de hype rond haar persoon slim in stand. 'Lara-schaarste' is het credo. Daardoor blijft de vraag naar Lara Croft in stand. Vooralsnog heeft deze aanpak succes. Eind november kwam Tomb Raider IV -De Laatste Onthulling uit. Plannen voor deel V en VI zijn vergevorderd. |
|
|
|
Geinspireerd door het succes van Lara Croft, toonden zich al vlug twee andere cyberdiva's aan de wereld: Reiko Nagase en Webbie Tookay. De eerste was de leading lady in de geldverslindende promotiecampagne rond de racegame Ridge Racer Type 4. In een reclamespotje zag je hoe Reiko door de straten van een Aziatische stad wandelde, een lift kreeg van een stoere jongen met dito sportwagen en wegscheurde. Haar rol in het spel zelf is minder glamorous: de Japanse verzorgt bij elke race de start en verdwijnt daarna voorgoed uit beeld. | |
|
|
|
De ambities van Webbie Tookay reiken wat verder: het is de bedoeling dat ze op de cover van Vogue komt te staan. Webbie is 's werelds eerste virtuele supermodel en staat onder contract bij Elite, het grootste en meest prestigi euze modellenbureau ter wereld. Het agentschap investeerde twee miljoen gulden om Webbie Tookay te maken. Vijftien specialisten werkten een jaar aan de maten, de bewegingen en de uitstraling van het digitale model. Webbie is de eerste van een complete generatie virtuele fotomodellen en actrices in ontwikkeling. De kracht van een computermodel zit in de flexibiliteit. Miss Tookay kan trends op de voet volgen: in no time krijgt ze extra rondingen of een (nog) smallere taille. Haar kapsel kan korter worden, langer, enzovoorts. Elite- oprichter John Casablancas denkt dat zijn bureau hiermee een nieuw schoonheidsconcept voor de nieuwe eeuw heeft gèintroduceerd. |
Kyoko Date, Lara Croft, Reiko Nagase en Webbie Tookay. Ze zijn de droom van elke filmproducent, platenbons of modefotograaf. Sterren zonder kapsones, die altijd willen werken voor weinig geld. Mooi, modieus en passend in elke outfit. Wellicht de meest begeerde vrouwen ter wereld. In ieder geval de meest onbereikbare, want hoe je het ook wendt of keert, uiteindelijk zijn deze cyberbabes niet meer dan een verzameling enen en nullen in een computer. Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel cultuur en maatschappij voor havo en atheneum. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven.Geraadpleegde bron: memory Magasine/1-2000/Maarten Vromans 12-09-2014 last update |